$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[국내논문] 2015 개정 초등교육과정 내 산림교육 내용분석 및 유형화 연구
A Study on Content Analysis and Types of Forest Education According to the 2015 Revised Curriculum 원문보기

한국산림과학회지 = Journal of korean society of forest science, v.110 no.4, 2021년, pp.689 - 710  

최선혜 (국립산림과학원 산림복지연구과) ,  하시연 (국립산림과학원 산림복지연구과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 2015 개정 초등학교 교과서 및 교육과정에서 '산림교육' 관련 내용을 추출하여 교육과정 내 산림교육 내용의 유형을 나누어 특성을 분석하였다. 또한 교육과정의 성취기준을 산림교육 교육과정의 영역으로 분석하여 교육과정과 산림교육의 성취 간의 유사성을 확인하였다. 학교 교육과정과 산림교육 간의 연계성을 바탕으로 향후 교과과정과 연계한 산림교육을 자유학기제, 고교학점제에 적용시켜 산림교육을 활성화 할 수 있을 것으로 기대한다. 본 연구는 학교 내에서 산림교육이 이루어질 수 있도록 하는 기초자료를 제시하는 데 목적이 있다. 2015 개정 교육과정의 전 교과의 목표와 성취기준 및 교과 내용을 분석한 결과는 다음과 같다. 교과서 내 산림교육 내용을 추출하여 도구, 감성, 지식 이해, 가치 인식, 실천영역으로 유형화하였다. 다섯가지 유형으로 초등학교 교과서를 교과 내용을 분석한 현황은 다음과 같다. 산림교육 영역 중 지식 영역은 모든 학년, 모든 과목에 포함되어 있었다. 직접적으로 산림교육 관련 지식을 전달하는 지식 영역이 교육과정 안에 고루 편재 되어 있음을 알 수 있었고, 또한 산림교육 지식 영역이 다양한 교과 내용과 연계되어 있다는 것을 알 수 있었다. 둘째, 교과 내용에 포함된 산림교육 유형이 학년에 따라 다르게 나타났다. 저학년에서는 산림교육의 도구·감성 영역 내용이 가장 많았으며, 고학년이 될수록 지식·가치 의식의 영역의 비중이 높게 나타났다. 학년이 높아짐에 따라 산림교육 수준 또한 높아지는 것을 알 수 있었다. 이는 학년별로 필요한 수준의 산림교육이 교육과정에 적절하게 포함되어 있음을 알 수 있었다. 셋째, 교과 내 성취기준을 분석하였을 때, 교과 성취기준에 산림교육 영역의 핵심 내용이 포함되어 있다는 것을 알 수 있었고, 그 중에 산림환경 영역이 가장 많이 나타난다는 것을 알 수 있었다. 본 연구가 학교에서 산림교육을 하고자 하는 교사나 아동을 대상으로 산림교육을 진행하는 산림교육전문가가 학교 교육과정과 연계하여 산림교육을 진행할 때 참고할 수 있는 기초자료로 이용될 것을 기대한다. 또한 본 연구는 교육과정 내 산림교육 관련 내용 현황을 파악하는 데 의의가 있다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study was to analyze contents of the elementary school textbooks on 'Forest Education' based on the 2015 revised curriculum. This study is designed to determine the status of forest educationrelated content in the curriculum. Thetypesofforesteducationintextbooksweredividedintoana...

주제어

표/그림 (18)

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

문제 정의

  • 학교와 연계하여 양질의 산림교육이 지속적으로 이루어질 수 있도록 연구를 진행하였다. 본 연구는 2015 개정교육과정에서 산림교육과 연계된 내용을 유형화하고, 교과의 성취기준을 분석함으로써 학교에서 이루어지고 있는 산림교육 관련 내용에 대한 특징과 연계성을 확인하고 자 하였으며, 연구의 결론은 다음과 같다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (36)

  1. Cho, C.H. 2019. Blue sky red earth. Dongasiabook, Seoul. 

  2. Cho, H.Y. and Lee, S.W. 2013. A study on the current condition of ESD and barriers of ESD faced by elementary school teachers. The Journal of Korea Elementary Education 24(3): 177-193. 

  3. Choi, S.H., Ha, S.Y., Lee, Y.J. and Lee, Y.H. 2020. The effects of a family forest education program on family strengths, communication, and parenting efficacy. Journal of Korean Society of Forest Science 109(3): 333-340. 

  4. Choi, S.H., Lee, Y.H. and Lee, Y.J. 2019. The effects of school forests on mental health and cognition of elementary students. Journal of Korean Society of Forest Science 108(4): 655-662. 

  5. David R.S. and Katherine K. 2014. Developmental psychology. Seoul: Parkyoungstory. 

  6. Eom, M.S., Ha. S.Y. and Lee, E.H. 2015. Effect of forest experience on female high school students'Attitudes toward forest, environmental sensitivity, and state-trait anxiety - focusing on 2015 Green Camp Participants -. Korean Institute of Forest Recreation 19(4): 45-52. 

  7. Eom, M.S., Lee, E.H. and Ha, S.Y. 2016. Effect of forest education program on juvenile probationers' mood states, self-esteem, and self control. Journal of Korean Forest Society 105(2): 253-260. 

  8. Forest for Life. 2011. Let's go to our school forest-sunner, fall. ECha, Seoul. 

  9. Forest for Life. 2011. Let's go to our school forest-winter, spring. ECha, Seoul. 

  10. Green School Bali. 2018. Curriculum overview high school. Bali, Indonesia. 

  11. Ha, S.Y. 2017. The current status and challenge of forest education. The Korean Society for Environmental Education. pp. 22-25. 

  12. Ju, E.J. and Kim, J.G. 2012. Development of educational program using soil seed bank for promoting ecological literacy. The Korean Society of Elementary Science Education 31(3): 284-297. 

  13. Jung, E.W. and Choi, K.W. 2013. The influences of eco-play resulting from an early childhood environment education program on students' pro-environmental attitudes. Journal of Research in Curriculum & Instruction 17(4): 1441-1457. 

  14. Kim, D.W. 2020. A study on the objectives and contents of ESD reflected in the 2015 revised curriculum of primary school. Journal of Education for International Understanding 15(1): 1-31. 

  15. Kim, H.S. 2003. (An) Analysis on the contents of the forest environmental education in the elementary school textbooks based on the 7th national curriculum. (Dissertation). Kookmin University of education, Seoul. 

  16. Kim, Y.S., Shin, W.S., Yeoun, P.S. and Lee, J.H. 2011. The influence of forest therapeutic program on the depression of middle school student in WEE class. Korean Institute of Forest Recreation 15(1): 1-5. 

  17. KnewDeal. 2020. What is the Korean version of the Green New Deal?. https://www.knewdeal.go.kr/front/view/newDeal02.do. (2020.07.14.) 

  18. Korea Forest Service. 2007. Research to intensification forest education in elementary, middle, high school textbooks. Forest Service Report. 

  19. Korea Forest Service. 2008. Research to intensification forest education in elementary, middle, high school textbooks. Forest Service Report. 

  20. Korea Forest Service. 2010. Research on the development of middle school recognized courses to strengthen school forest education. Forest Service Report. 

  21. Korea Forest Service. 2011. Meeting forest. Korea Forest Service. 

  22. Korea Forest Service. 2013. The forest grows up the people. Korea Forest Service. 

  23. Korea Forest Service. 2016. The development of a chracter education program on forest education for kindergarten, elementary school and middle school. Forest Service Report. 

  24. Korea Forest Service. 2018. Forest education master plan (2018-2022). 

  25. Korea Institute of Environmental Education. 2008. A study on improvement and expansion of forest education in textbooks for primary, middle and high schools. Korea forest Service. DaeJeon. 

  26. Korea Land and Gospatial informatix Coporation. 2016. Give wings to the land. JeonJu, Korea. 

  27. Korea Research Institute for Vocational Education and Training. 2002. Forest and human. Ministry of Education & Human Resources Development. 

  28. Lee, J.H. 2013. The effects of nature-friendly inquiry activities in the forest on children's creativity. Changwon, Korea. Kyungnam University. 

  29. Lee, Y.J., Ha, S.Y., Choi, S.H. and Lee, Y.H. 2020. Analysis on the effectiveness of the forest education programs for teachers. Journal of Korean Society of Forest Science 109(3): 341-349. 

  30. Ministry of Education. 2016. Introduction to elementary, middle and high school curriculum (No. 201574). Ministry of education. Sejong. 

  31. Ministry of Environment. 2007. Study on guidelines for national environmental education standards. Ministry of Environment. Sejong. 

  32. Onthek. 2013. Trees and forests are the most efficient sources of carbon absorption. http://www.shinailbo.co.kr/news/articleView.html?idxno359581. (2013.12.17.). Sinailbo. 

  33. Seo, G.M., Shin, G.C. and Yeau, S.H. 2009. Analysis of learning contents related to environment in high school science textbooks. The Korean Society of Biology Education 37(1): 97-110. 

  34. Seo, W.S. 2000. An analysis of the environmental education contents included in the seventh national curriculum for elementary school. Science Education Research Center 2000(12): 164-182. 

  35. Shim, J.E. and Lee D.G. 2013. An analysis of the 7th elementary textbooks environment educational contents and a study on the systematization of elementary environmental education through school-based curriculum - From the perspective of environmental studies for environmental education. The Korean Society for Environmental Education 26(2): 226-252. 

  36. Woo, S.H. 2009. Ecological pedagogy. Kaema, Gwangwondo. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로