$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

가짜뉴스의 시대, 지속가능한 발전을 위한 보편적 리터러시의 구축 및 제공에 대한 실험적 연구
An Exploratory Study on the Establishment and Provision of Universal Literacy for Sustainable Development in the Era of Fake News 원문보기

한국문헌정보학회지 = Journal of the Korean Society for Library and Information Science, v.55 no.1, 2021년, pp.85 - 106  

이정미 (서울여자대학교 사회과학대학 문헌정보학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구의 목적은 가짜뉴스의 개념과 정의를 오정보/허위정보를 중심으로 살펴보고 현대사회가 가짜뉴스와 같은 정보왜곡으로 인한 사회 현실 왜곡, 민주주의 훼손에 대해 대응할 방안을 살펴보고자 하는 것이다. 이를 위해 가짜뉴스의 개념을 사실성과 속이고자 하는 의도성에 바탕해 살펴보고, 가짜뉴스의 생성과 파급이 이루어지는 우리의 사회 환경을 데이터화 관점에서 살펴보았다. 이러한 환경에서 인류의 정보접근과 활용에 중추적 역할을 하는 도서관계는 UN 2030 의제인 지속가능한 발전목표의 실현을 위해 보편적 리터러시 교육의 구축과 제공을 위해 힘써야 할 것이라 주장하였다. 데이터화 정도와 사회의 정치·경제·사회·문화적 배경에 따라 데이터 커뮤니케이션 유형을 조사 분석하여 해당 사회를 이해하는 것이 보편적 리터러시 교육항목 구성에 핵심이며 이런 이유로 보편적 리터러시는 각각의 사회가 가지는 데이터화 정도와 이용자에 따라 유연성있게 구현되어야 한다고 결론지었다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to examine the concept and definition of fake news focusing on misinformation/false information and is to examine the ways in which our society can respond to the distortion of social reality and damage to democracy caused by information distortion such as fake news. To ...

주제어

표/그림 (5)

참고문헌 (40)

  1. Kim, Mi Kyung. 2020. "Data Divide in the Platform Data Ecosystem: Beyond digital inequality." Communication Theories, 16(4): 5-45. 

  2. Kim, Min-Jeong. 2019. "From "Fake News" to "disinformation" - Comparison of Terminology and Conceptual Definitions in Korean Legislative Proposals to Curb Fake News and in the Initiatives to Curb Fake News Abroad." Journal of Media and Defamation Law, 5(2): 43-81. 

  3. Kim, H-J. et al. 2020. "Fake News and Fact Check News Differences: Focusing on News Usage, Perception, and Literacy in Multi-Media Environments." Korean Journal of Communication And Information, 101: 231-267. 

  4. Yun, Sung Oak. 2018. "A discussion on the concept and scope of fake news." Journal of Media Law, Ethics and Policy Research, 17(1): 51-84. 

  5. Lee, Kwang-Suk. 2020. "Reconfigurating the Media User Paradigm: On the Technical Performativity of Critical Making." Korean Journal of Communication And Information, 102: 71-102. 

  6. Lee, Min-Yeong. 2020. "Deepfake as powerized algorithm and public opinion regulated by post-truth." Study on the American Constitution, 31(1): 199-241. 

  7. Lee, Soobum and Sohn, Youngkon. 2018. "Coorientational Analysis among Media Literacy Practitioners-Literacy Experienced Persons-Literacy Nonexperienced Persons." Journal of Communication Research, 55(2): 213-257. 

  8. Lee, Jeong-Mee. 2019. "Re-approach to the Concept of Data Literacy and Its Application to Library Information Services." Journal of the Korean Library and Information Science Society, 53(1): 159-179. 

  9. 800 people were killed between January and March in the COVID-19 fake news. East Asia Science, 2020. 8. 13. http://dongascience.donga.com/news.php?idx39006 

  10. Heo, Yuncheol. 2020. "Influence of News Literacy on the Perceived Impact and Regulatory Attitude of Fake News: Definition of Fake News as Moderator." Korean Journal of Communication And Information, 101: 506-534. 

  11. Adedokun, M. O. 2018. "Information literacy and sustainable development." International Review of Management and Business Research, 7(2): 460-466. 

  12. Albright, J. 201). "Welcome to the era of fake news." Media and Communication, 5(2): 87-89. 

  13. Alexander, B. et al. 2017. Digital literacy in higher education, part II: An NMC Horizon project strategic brief (pp. 1-37). The New Media Consortium. 

  14. Allcott, H. and Gentzkow, M. 2017. "Social media and fake news in the 2016 election." Journal of economic perspectives, 31(2): 211-36. 

  15. Alvarez, B. 2017. "Public libraries in the age of fake news." Public Libraries, 55: 24-27. 

  16. Batchelor, O. 2017. "Getting out the truth: The role of libraries in the fight against fake news." Reference Services Review, 45(2): 143-148. https://doi.org/10.1108/RSR-03-2017-0006 

  17. Bradley, F. 2016. "'A world with universal literacy' The role of libraries and access to information in the UN 2030 Agenda." IFLA journal, 42(2): 118-125. 

  18. Brashier, N. M. and Schacter, D. L. 2020. "Aging in an era of fake news." Current Directions in Psychological Science, 29(3): 316-323. 

  19. Carmi, E. et al. 2020. "Data citizenship: Rethinking data literacy in the age of disinformation, misinformation, and malinformation." Internet Policy Review, 9(2): 1-22. 

  20. Couldry, N. and Mejias, U. A. 2019. The Costs of Connection: How Data Is Colonizing Human Life and Appropriating it for Capital. Stanford, CA: Stanford University Press. 

  21. Cukier, K. and Mayer-Schoenberger, V. 2013. "The rise of big data: How it's changing the way we think about the world." Foreign Aff., 92, 28. 

  22. Data-Pop Alliance. 2015. Beyond Data Literacy: Reinventing Community Engagement and Empowerment in the age of data. [online] [cited 2018. 11. 21.] 

  23. Eva, N. and Shea, E. 2018. "Amplify your impact: Marketing libraries in an era of "fake news"." Reference & User Services Quarterly, 57(3): 168-171. 

  24. International Federation of Library Associations and Institutions. 2018. Access and Opportunity for all: How libraries contribute to the United Nations 2030 Agenda. https://www.ifla.org/publications/node/10546 

  25. Ireland, S. 2018. "Fake news alerts: Teaching news literacy skills in a meme world." The Reference Librarian, 59(3): 122-128. 

  26. Lazer, D., Baum, M. and Benkler, Y. 2018. "The science of fake news." Science, 359(6380): 1094-1096. 

  27. Mandinach, E. B. et al. 2015. "Ethical and appropriate data use requires data literacy." Phi Delta Kappan, 96(5): 25-28. 

  28. McDowell, Z. and Vetter, M. 2020. "It Takes a Village to Combat a Fake News Army: Wikipedia's Community and Policies for Information Literacy." Social Media+ Society, 6(3), 2056305120937309. 

  29. McIntyre, L. 2018. Post-truth. 김재경(역) (2019). . 서울: 두리반 

  30. Mihailidis, P. and Viotty, S. 2017. "Spreadable spectacle in digital culture: Civic expression, fake news, and the role of media literacies in "post-fact" society." American behavioral scientist, 61(4): 441-454. 

  31. Nielsen, R. K. and Graves, L. 2017. "News you don't believe": Audience perspectives on fake news." https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/2017-10/Nielsen&Graves_factsheet_1710v3_FINAL_download.pdf 

  32. Ohlheiser, A. (2016). "This is how Facebook's fake-news writers make money." Washington Post, 18. https://www.washingtonpost.com/news/the-intersect/wp/2016/11/18/this-is-how-the-internets-fake-news-writers-make-money/ 

  33. Pangrazio, L. and Sefton-Green, J. 2020. "The social utility of 'data literacy'." Learning, Media and Technology, 45(2): 208-220. 

  34. Pangrazio, L. and Selwyn, N. 2019. "'Personal data literacies': A critical literacies approach to enhancing understandings of personal digital data." New Media & Society, 21(2): 419-437. 

  35. Sander, I. 2020. "What is critical big data literacy and how can it be implemented?" Internet Policy Review, 9(2): 1-22. 

  36. Schadt, E. 2015. "The Role of Big Data in Medicine." McKinsey Quarterly. https://www.mckinsey.com/-/media/McKinsey/Industries/Pharmaceuticals%20and%20Medical%20Products/Our%20Insights/The%20role%20of%20big%20data%20in%20medicine/The%20role%20of%20big%20data%20in%20medicine.pdf?shouldIndexfalse 

  37. Scheufele, D. and Krause, N. M. 2019. "Science audiences, misinformation, and fake news." Proceedings of the National Academy of Sciences, 116(16): 7662-7669. 

  38. Torabi Asr, F. and Taboada, M. 2019. "Big Data and quality data for fake news and misinformation detection." Big Data & Society, 6(1), 2053951719843310. 

  39. United Nations. 2015. Transforming the World: the 2030 Agenda for Sustainable Development (UN 2030 Agenda). New York: United nations. 

  40. Wardle, C. 2017. Fake news. It's complicated. First Draft, 16: 1-11. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로