$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

PISA 2018 독서 리터러시 평가틀 분석을 통한 디지털 정보 서비스 방안 탐색
A Study on Exploring Digital Information Service Method through Analysis of PISA 2018 Reading Literacy Assessment Framework 원문보기

한국문헌정보학회지 = Journal of the Korean Society for Library and Information Science, v.55 no.1, 2021년, pp.135 - 159  

박주현 (전남대학교 문헌정보학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구의 목적은 PISA 2018 독서 리터러시 개념의 변화를 살펴보고 독서 리터러시 평가틀의 구성요인을 분석하여 학생과 시민들의 독서와 정보 리터러시 향상 및 정보 서비스 제공에 필요한 시사점을 도출하는 데 있다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, PISA의 독서 리터러시의 개념은 사회적 기술적 환경에 따라 변화되어 왔다. 둘째, PISA 독서 리터러시 개념과 평가틀에는 독서 전중후의 전 과정이 포함되어 있었다. 셋째, 평가틀은 Big6 Skills와 같은 정보 리터러시 모형의 인지적 과정과 유사한 요인을 다수 포함하였으나 차이점도 있었다. 넷째, 평가틀에는 디지털 독서가 반영되었다. PISA 2018 독서 리터러시 평가틀은 사서가 시민들의 독서와 정보 리터러시 향상을 위하여 독서나 정보 리터러시 모형과 평가틀을 개발하고 시민들에게 정보 서비스를 제공하는 데 필요한 기준과 방법에 대한 시사점을 제공해주고 있다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to derive the implications needed to improve reading and information literacy and provide information services for students and citizens through changes in the concept of PISA 2018 Reading Literacy and its Assessment Framework analysis. The findings of the study are as f...

주제어

표/그림 (10)

참고문헌 (32)

  1. Ku, Jaok et al. 2016. OECD Programme for International Student Assessment: Establishing a foundation of PISA 2018 Field Trial. Seoul: Korea Institute for Curriculum and Evaluation 

  2. Kwon, Eun-Kyung. 2012. "Reading Education at School Libraries: New Considerations Based on the Analysis of Students' Attitudes Toward Reading and their Reading Achievements." Journal of Korean Library and Information Science Society, 43(4): 249-269. 

  3. Kim, Nam Hee. 2012. "PISA Reading Literacy and 21C Korean Competence." Korean Language Education, 138: 41-71. 

  4. Kim, SooKyoung et al. 2018. "A Study on the Curriculum Development for the Training of Specialized Librarians in Reading Guidance." Journal of Korean Library and Information Science Society, 49(4): 187-218. 

  5. Naju Public Library. 2020. Jeollanam-do Office of Education's electronic library utilization rate is up 268% compared to the previous year. [online] [cited 2020. 12. 28.] 

  6. Noh, Younghee. 2016. "A Study on Librarians' Perception about the Changing Role of University Libraries." Journal of the Korean Society for Information Management, 33(2): 227-256. 

  7. Park, Ju-Hyeon and Chang, Woo-Kwon. 2014. "Analysis of PISA 2009 Impacts of School Library Level Variables on Academic Achievement." Journal of the Korean Society for Information Management, 31(3): 331-351. 

  8. Park, Juhyeon. 2018a. "Study on the Development of Conceptualization Model for Reading, Information, ICT, and Digital Literacy." Journal of Korean Library and Information Science Society, 49(2): 267-300. 

  9. Park, Ju-Hyeon. 2018b. "A Study on the Direction of Reading and Information Service through Analysis of Digital Reading and Information Literacy Competencies Evaluation Items: Focusing on PIAAC and PISA." Journal of the Korean Library and Information Science Society, 52(3): 61-89. 

  10. Bae, Kyung-Jae and Park, Hee-Jin. 2013. "A Study on the Current Condition and the Improvement of Digital Literacy Education." Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 44(2): 241-265. 

  11. Song, Kyeong-Jin andCha, Mikyeong. 2014. "A Study on the Concept of Literacy in Library and Information Science and in Public Library Services." Korean Society for Library and Information Science, 48(4): 215-240. 

  12. Lee, Kyeong-Hwa and Song, Gi-Ho. 2019. "An Analysis of Program Types for School Reading Education Included in the 100 Excellent Curriculum by Multiple Intelligences." Journal of Korean Library and Information Science Society, 50(1): 85-103. 

  13. Lee, Byeong-Ki. 2012. "The comparative analysis of PISA reading domain and AASL standards for the 21st-century learner." Journal of the Korean Library and Information Science Society, 43(3): 193-226. 

  14. Lee, Yeon Ok. 2020. "Students' and Teachers' Perception on the Roles and Qualifications of Teacher Librarians based on the Semantic Network Analysis." Journal of Korean Library and Information Science Society, 51(3): 81-102. 

  15. Lee, Yong Jae and Lee, Ji-Wook. 2019. "A Study on the Roles of Academic Library for Supporting Class and Learning Activities in Korea." Journal of Korean Library and Information Science Society, 50(4): 359-379. 

  16. Lim, Hyoung-Yeon. 2011. "Role of Librarian in Child Education Programs of Public Library: Model Building and Assessment through Case Analysis." Journal of Korean Library and Information Science Society, 42(2): 51-68. 

  17. Zhang, L. and Park, Juhyeon. 2019. "An Analysis on the Elementary and Secondary Education Act of the US - Focusing on the Contents of Library and Information Services." Journal of Korean Library and Information Science Society, 50(1): 357-380. 

  18. Korean Publishing Research Institut. 2020. 2019 National Reading Survey. Sejong: Ministry of Culture, Sports and Tourism. 

  19. Choi, Yoon Kyung and Chung, Yeon Kyoung. 2014. "A Study on Developing and Applying a Tool for Measuring Achievements of Reading Programs for Children." Journal of the Korean Society for Information Management, 31(1): 7-29. 

  20. Pyo, Soon-Hee and Cha, MiKyeong. 2018. "A Comparative Study of the Perceptions on Public Libraries between Librarians and Users: A Survey of the Seoul Metropolitan Office of Education Public Libraries." Journal of the Korean Library and Information Science Society, 52(2): 221-244. 

  21. National Information Society Agency. 2020. Internet Usage Survey of Korea 2019. Daegu: National Information Society Agency. 

  22. Information Society Development Institute. 2019. Broadcasting Media Usage Survey in 2019. Gyeonggi: Korea Communications Commission. 

  23. American Association of School Librarians. 2018. National School Library Standards for learners, School Librarians, and School Libraries. Chicago: ALA. 

  24. Clark, C. 2014. Children's and Young People's Writing in 2013: Findings from the National Literacy Trust's Annual Literacy Survey. London: National Literacy Trust. 

  25. Eisenberg, M. and Berkowitz, R. 1988. Curriculum initiative: an agenda and strategy for library media programs. Norwood, N.J.: Ablex. 

  26. Leu, D. et al. 2013, "New Literacies: A dual-level theory of the changing nature of literacy instruction and assessment." [online] [cited 2020. 12. 8.] 

  27. OECD. 2019a. PISA 2018 Assessment and Analytical Framework. Paris: OECD Publishing. [online] [cited 2020. 12. 11.] 

  28. OECD. 2019b. PISA 2018 Results (Volume I): What Students Know and Can Do. Paris: OECD Publishing. [online] [cited 2020. 12. 15.] 

  29. Schleicher, A. 2019. PISA 2018: Insights and Interpretations. Paris: OECD Publishing. 

  30. Tyner, K. 1998. Literacy in a Digital World: Teaching and Learning in the Age of Information. New Jersey: Lawrence Erlbaum and Associates. 

  31. UNESCO. 2014. Reading in the Mobile Era: A Study of Mobile Reading in Developing Countries. Paris: UNESCO. 

  32. Werlich, E. 1976. A Text Grammar of English. Heidelberg: Quelle and Meyer. 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로