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랜덤 포레스트를 활용한 도로 및 교통시설 개선방향 추정 연구
A Study on Estimation of Road and Transportation Facility Improvement Direction Using Random Forest 원문보기

韓國ITS學會 論文誌 = The journal of the Korea Institute of Intelligent Transportation Systems, v.20 no.6, 2021년, pp.37 - 46  

황재성 (아주대학교 교통공학과) ,  김도경 (아주대학교 교통공학과) ,  김남선 (경찰대학 치안정책연구소 자율주행 치안솔루션 연구센터) ,  이철기 (아주대학교 교통시스템공학과)

초록
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교통사고 예방을 위해 경찰 및 지자체 등 정부기관에서는 교통시설 및 도로시설의 개선사업을 추진하여 교통 위해 요소를 제거하고 편안한 도로 환경을 조성하는데 노력하고 있다. 이를 위해 도로 및 교통시설을 개선 및 조정하며, 교통사고 잦은 지역의 개선사업이 대표적인 사업이다. 교통사고 잦은 지역의 개선사업은 담당자와 관계자의 주관에 따라 사업별, 지역별 편차가 발생하고 있으며, 우선순위 도출 등에 민원 및 주관성이 반영되어 사업의 효율성에 한계가 발생하고 있다. 이를 위해 교통사고 잦은 곳 개선사업의 효과가 높은 대표사업을 대상으로 도로여건, 교통여건, 사고여건 등을 종합적으로 고려하여 사업 대상지의 개선방향을 추정하는 연구를 진행하였다. 연구결과 개선사업 추정 정확도가 88% 수준으로 분석되었으며, 개선방향을 추정하는데 교통량, 사고율, 사고심각도 순으로 높은 관계가 있는 것으로 분석되었다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Government agencies, such as police and local governments, strive to prevent traffic hazards and create a comfortable road environment by pormoting transportation and road facilities. To this end, roads and transportation facilities are enhanced and adjusted, and improvement projects in areas with f...

주제어

참고문헌 (8)

  1. DOHK, Comparing the pros and cons of machine learning algorithms, https://dohk.tistory.com/170, 2021.11.08. 

  2. Jeong S. B.(2009), "Development of Evaluation Model for Black Spot Improvement Priorities by using Emperical Bayes Method," Journal of Korea Society of Transportation, vol. 27, no. 3, pp.81-90. 

  3. Jo Y. J.(2018), Big Data SPSS Latest Analysis Techniques, Seoul: Hannarae, pp.124-146. 

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  5. Korea Ministry of Government Legislation, www.law.go.kr, 2021.11.02. 

  6. Ministry of Land, Infrastructure and Transport(2002), Accident-prone area improvement project work manual. 

  7. Superzzangzzang, https://leedakyeong.tistory.com/entry/%EC%9D%98%EC%82%AC%EA%B2%B0%EC%A0%95%EB%82%98%EB%AC%B4Decision-Tree-%EB%8F%85%EB%A6%BD%EB%B3%80%EC%88%98%EA%B0%80-%EC%97%B0%EC%86%8D%ED%98%95-%EC%9D%BC-%EB%95%8C, 2021.11.02. 

  8. Yoon Y. I.(2017), "Estimating Traffic Accident Reduction Effect of Road Safety Facilities in Intersections," Journal of Korean Society of Transportation, vol. 35, no. 2, pp.129-141. 

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