$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[국내논문] 연극인표준화환자와 학생표준화환자를 사용한 일개 한의과대학 진료수행시험(CPX)에 대한 임상실습 학생 인식 조사
A Survey on Clinical Practice Students' Perception of Clinical Performance Examination in a College of Korean Medicine Using the Actor Standardized Patient and Student Standardized Patient 원문보기

대한예방한의학회지 = Journal of Society of Preventive Korean Medicine, v.25 no.3, 2021년, pp.101 - 115  

조학준 (세명대학교 한의과대학 원전의사학교실) ,  조나영 (세명대학교 한의과대학 진단학교실) ,  노정두 (세명대학교 한의과대학 침구학교실) ,  박정수 (세명대학교 한의과대학 예방의학교실)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Objectives : This study compares clinical practice students' perception of Clinical Performance Examination (CPX) in a College of Korean Medicine using actors as Actor Standardized Patient (ASP) and enrolled students as Student Standardized Patient (SSP). Methods : Targeting the clinical practice st...

주제어

표/그림 (6)

참고문헌 (19)

  1. Jo HJ, Min SH. Current status and future tasks of Clinical Performance Evaluation (CPX) in the nationwide colleges (graduate schools) of Traditional Korean Medicine. The Jounal of Korean Medical History. 2020;33(2):9-21. 

  2. IKMEE. Korean Medicine Education Accreditation Standards 2021. 2020:34. 

  3. Kim JH. Guide to the Utilization of Standardized Patients for Education of Health Care Workers. Seoul. Panmun Education. 2019:29,31,89,98. 

  4. Yang Yue, Zhou Gui-tong. Discussion on Construction of Standardized Patients of Traditional Chinese Medicine. 2012;14(6):115-116. 

  5. Wang Yu, Lou Qiang, Song GH, Deng ZL. Practical experience of Professional degree graduate OSCE using Student Standardized Patient. Modern Medicine & Health. 2016;32(6):933-935. 

  6. Huang HL, Li ML. Application Status of Standardized Patient in the Nursing Teaching in Our Country. Medicine and health education. 2016;35:68-70. 

  7. Liu Chang, Zhang YY, Zhang HL, Wang ST, Li Fei. Study and Practical experience of Student Standardized Patient in Traditional Chinese Medicine Surgery Teaching. Chinese Journal of Information on Traditional Chinese Medicine. 2017;24(3):117-120. 

  8. Hans Martin Bosse et al.. Cost-effectiveness of peer role play and standardized patients in undergraduate communication training. BMC Medical Education. 2015;15:183. 

  9. Jo HJ, Roh JD, Sung HK, Park JS. A Survey on Students' Perception of Clinical Performance Examination (CPX) in College of Korean Medicine Using Student Standardized Patients. The Journal of Oriental Medical Preventive. 2020;24(3):1-13. 

  10. pmg Knowledge Engine Research Institute. A dictionary of common sense. Parkmungak. Seoul. [cited on November 18, 2021]: https://terms.naver.com/entry.naver?docId6226822&cid43667&categoryId43667 

  11. Song MK, Hong SU. A Survey of Students' Satisfaction on Participation Learning Using Role-play in Clerkship. The Journal of Korean Oriental Ophthalmology & Otorhinolaryngology & Dermatology. 2012;25(3):65-77. 

  12. Kim KO, Kim HK, An HJ, Shin HT. A Study about the Medical Communication Proficiency of Korean Traditional Medical Students Using Standardized Patients with Hwa-Byoung. The Journal of Oriental Medical Preventive. 2013;17(1):163-179. 

  13. Cha HY, Kim NH, Hong JW, Shin SW. Evaluation of Implementation of Problem-Based Learning in Korean Medical Education. Korean Journal of Oriental Physiology & Pathology. 2012;26(3):351-359. 

  14. Kim CY, Seo HS, Lee ME, Kwon K. Introduction of Reflective Journals and Satisfaction Evaluation for Active Clinical Practice Model of Colleges and the school of Korean Medicine. The Journal of Korean Oriental Ophthalmology & Otorhinolaryngology & Dermatology. 2019;32(3):186-201. 

  15. Jo HJ. Exploring the Conditions that Will Allow for Change in Traditional Korean Medicine Curricula - Focusing on the Integrated Curriculum -. The Journal Of Korean Medical Classics. 2020;33(3):69. 

  16. Jo HJ, Roh JD, Sung HK, Park JS. A Survey on Students' Perception of Clinical Performance Examination (CPX) in College of Korean Medicine Using Student Standardized Patients. The Journal of Oriental Medical Preventive. 2020;24(3):8. 

  17. Jo HJ, Jo NY. Korean Medical Classics Lesson Design reflecting Introduction to Clinical Traditional Korean Medicine. The Journal Of Korean Medical Classics. 2021;34(2):1-22. 

  18. Jo HJ, Jo NY, Park JS. A Survey on Students' Perception of Communication Skills in Class of Theories of Korean Medical Famous Physicians. The Journal of Oriental Medical Preventive. 2021;25(2):13-31. 

  19. Shin SW. Final report on the development of a manual for the production of educational tools linked to the standard clinical treatment guidelines of Korean medicine. NIKOM. 2019:64. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로