$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

온라인 수업의 학습 만족도에 자기주도 학습능력이 미치는 영향에 대한 연구
A Study of the Effect that Self-Initiated Learning Ability on Learning Satisfaction in Online Class 원문보기

한국항공운항학회지 = Journal of the Korean Society for Aviation and Aeronautics, v.29 no.4, 2021년, pp.21 - 27  

홍미경 (여주대학교 항공전자통신과) ,  안영태 (극동대학교 항공운항관리학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The paper, in an online learning environment which becomes prolonged for reason of COVID-19, on 80 students belonging to the aviation and aeronautics, proposed more concrete direction for raising effectiveness of online class by analyses of various standpoints regarding the relation between 8 detail...

주제어

참고문헌 (15)

  1. Macan, T. H., Shahani, C., Dipboye, R. L., and Phillips, A. P., "College students' time management: Correlations with academic performance and stress", Journal of Educational Psychology, 82(4), 1990, pp.760-768. 

  2. Puzziferro, M., "Online technologies self-efficacyand self-regulated learning components of classroom academic performance", Journal of Educational Psychology, 82(1), 2008, pp. 33-40. 

  3. Joo, Y. J., Chung, A. K., Yi, S, H., and Kim, S. H., "The structural relationship among self-regulated learning, social presence, learning flow, satisfaction in cyber education utilizing electronic media", The Institute of Electronics Engineers of Korea, 48(2), 2011, pp.71-78. 

  4. Cho, M. K., and Kim, M. Y., "Effects of self-directed learning readiness, teacher-student interaction and academic achievement on core competency, learner motivation, and learner satisfaction in nursing students", Journal of Korea Academy Industrial Cooperation Society, 19(3), 2018, pp.161-170. 

  5. Jeon, S. J., and Yoo, H. H., "Relationship between general characteristics, learning flow, self-directedness and learner satisfaction of medical students in online learning environment", Journal of the Korea Contents Associaiton, 20(8), 2020, pp.65-74. 

  6. Jeong, M. s., and Yang, K. W., "Lecture satisfaction in active learning instruction and structural relationship analysis of factors affecting lecture satisfaction", Korean Journal of Social Science, 39(2), 2020, pp.199-227. 

  7. Joo, Y. J., Ha, Y. J., Yoo, J. W., and Kim, E. K., "The structural relationship among teaching presence, cognitive presence, social presence, and learning outcome in cyber university," Journal of the Korean Association of Informaion, 14(2), 2010, pp.175-187. 

  8. Merriam, S., "Andragogy and self-directed learning: Pillars of adult learning theory. Ins. Merriam(Ed.)", New Directions of Adult and Continuing Education, 89, 2001, pp.24-34. 

  9. Maki R. H., and Maki, W. S., "Prediction of learning and satisfaction web-based and lecture course", Journal of Education Computing Research, 8(3), 2003, pp.197-220. 

  10. Lee, S. J., "A study on the development of life-skills", Korean Educational Development Institute, 2003. 

  11. Wang. Y. S., "Assessment of learner satisfaction with asynchronous electronic learningsystems", Information & Management, 41(1), 2003, pp.75-86. 

  12. Sandoe, C., "Measuring transactional distance in online courses: The structure component university of South Florida", Doctoral Dissertation, 2005. 

  13. Rossin, D., Ro, Y. K., Klein, B. D., and Guo, Y. M., "The effects of flow on learning out-comes in an online information management course", Journal of Information Systems Education, 20(1), 2009, pp.87-98. 

  14. Kim, M. H., "Web-based E-learning system supporting an effective self-directed learning environment," Journal of the Korea Contents Association, 11(9), 2011, pp.524-535. 

  15. Kim, M. R., and Kim, J. S., "Analysis of students' attitude and satisfaction level toward after school e-home study", Journal of the Korea Contents Association, 7(10), 2007, pp.44-58. 

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로