$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

청소년 사회적 기업가정신 교육을 위한 온라인 게이미피케이션 개발
A Development of Online Gamification for Adolescents Social Entrepreneurship Education 원문보기

한국게임학회 논문지 = Journal of Korea Game Society, v.21 no.1, 2021년, pp.25 - 34  

박성진 (플레이위드 교육컨설팅) ,  허은혜 (플레이위드 교육컨설팅) ,  인재현 (플레이위드 교육컨설팅) ,  홍미지 (플레이위드 교육컨설팅)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 청소년의 사회적 기업가정신 교육을 위한 온라인 게이미피케이션 콘텐츠를 개발하고, 효과성을 검증하는 것이 목적이다. 연구 진행을 위해 청소년 사회문제 해결 교육 프로그램인 아그작 교실을 구글스프레드시트로 개발했다. 개발된 콘텐츠의 효과성을 분석하기 위해 A 지역 중학생 1378명의 설문 결과를 분석했다. 연구결과에 따르면, 온라인 콘텐츠가 오프라인 콘텐츠보다 사회문제와 미래인재 이해에 더 효과적인 것으로 나타났다. 본 연구결과를 바탕으로 게이미피케이션을 적용한 온라인 교육 콘텐츠를 사용한 교육활동의 지속가능성을 제언한다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to develop online gamification contents to prove the social entrepreneurship of adolescents and verify the effectiveness. To implement the Agzak class, a youth social problem-solving education program, via Google spreadsheet for this study. To analyze the effectiveness o...

주제어

표/그림 (9)

참고문헌 (20)

  1. C. Jung, "Thanks to Corona...domestic 'ZOOM' user surge 25 times in two months", Chosun Ilbo[internet], Available: https://www.chosun.com/site/data/html_dir/2020/05/12/2020051200771.html. 2020 

  2. Ministry of Education. Guideline for Remote Classes, Evaluation and Recording for Corona-19 Response[internet]. Available: https://www.moe.go.kr/sn3hcv/doc.html?fnc087daf62e911a4a154a212876a25075&rs/upload/synap/202010/ 2020. 

  3. S. Bae. "Development of Invention and Maker Education Program Using 3D Printer for Pre-service Elementary Teachers : Focused on Online Education". The Korean Journal of Technology Education. Vol. 20, No. 2. pp. 83-100. 2020. 

  4. N. L. Platform, J. Market. "Using an Escape Room as Gameful Training With Students. NACE Journal. 2019. 

  5. University News. How to play the Learning (2020). [Internet]. Availale: http://www.snunews.com/news/articleView.html?idxno21549 

  6. S. Deterding, D. Dixon, R. Khaled, L. Nacke, "From game design elements to gamefulness: defining gamification", In Proceedings of the 15th international academic MindTrek conference: Envisioning future media environments, pp. 9-15, 2011. 

  7. M. Suppan, B. Gartner, E. Golay, L. Stuby, M. White, P. Cottet, L. Suppan. "Teaching Adequate Prehospital Use of Personal Protective Equipment During the COVID-19 Pandemic: Development of a Gamified e-Learning Module". JMIR Serious Games, 8(2), e20173, 2020. 

  8. S. Park, S. Kim, A. Rachmatullah, M. Ha, H. Yoon, "The Effects of Science Class applied Gamification Contents", Korean Society for School Science, Vol. 12, No. 1, pp. 75-84, 2018. 

  9. Kidsfuture, AGZAC Class[internet]. Available: https://bswclass.mystrikingly.com/ 

  10. M. Baek, M. Park, K. Kwon, "Study on the Effect of Entrepreneurship Upon the Career Decision-Making Self Efficacy and Career Maturity of the Entreprenurial Gifted and General Students", Journal of Gifted/Talented Education. Vol. 27, No. 3, pp.431-449. 2017. 

  11. S. Kim, K. Song, B. Lockee, J. Burton, Gamification in Learning and education. Springer. Cham. 2018. 

  12. A. O'Connell, P. J. Tomaselli, M. Stobart-Gallagher. "Effective Use of Virtual Gamification During COVID-19 to Deliver the OB-GYN Core Curriculum in an Emergency Medicine Resident Conference", Cureus. Vol. 12, No. 6:e8397, 2020. 

  13. S. Park, S. Kim, "Proposal of Gamification Design Elements to prevent Game and Digital Addcition", Journal of Korea Game Society, Vol. 19, No. 1, pp. 95-107. 2019. 

  14. K. Lee, H. Song, Y. Sohn, M. Hwang, Y. Park. "Cognitive appraoches to survey methodology: How the number or order of choices affects answers", KOSATAT Statistics Study,. 2008. 

  15. F.S. Nahm. "Understanding Effect Sizes. Hanyang Med Rev, Vol. 35. p,40-43. 2015. 

  16. J. Cohen. "Statistical power analysis for the behavioral sciences", 2nd edn. NewYork:Academic Press, 1988. 

  17. S. Kim. "Analysis of Press Articles in Korean Media on Online Education related to COVID-19", Journal of Digital Contents Society. Vol. 21, No. 6, pp.1091-1100. 2020. 

  18. J. Majuri, J. Koivisto, J. Hamari. "Gamification of education and learning: A review of empirical literature", In Proceedings of the 2nd International GamiFIN conference, GamiFIN 2018. CEUR-WS. 2018. 

  19. J. Ryu. "The Effects of Learner Expertise and Task Difficulty on Cognitive Load Factors and Performance", Journal of Korean Association for Education Information and Media. Vol. 15, No. 4, pp. 1-19, 2009. 

  20. J. Lee. "IT, artificial intelligence, big data gr aft... catch EduTech in the 400 billion market", Chosun Edu, Accessed on 2020.11.12., URL: https://www.chosun.com/site/data/html_dir/2019/04/21/2019042101229.html. 2019. 

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로