$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[국내논문] 역량바탕의학교육을 촉진하기 위한 교육평가: 통합평가모형 적용
Adapting an Integrated Program Evaluation for Promoting Competency-Based Medical Education 원문보기

의학교육논단 = Korean medical education review, v.23 no.1, 2021년, pp.56 - 67  

주현정 (인제대학교 의과대학 교육평가위원회) ,  오민경 (인제대학교 의과대학 교육평가위원회) ,  이종태 (인제대학교 의과대학 예방의학교실) ,  윤보영 (인제대학교 의과대학 교육평가위원회)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Educational program evaluation can improve the quality of the curriculum, instructional methods, and resources and provide useful data for making educational decisions and policies. Developing and implementing a program evaluation system is essential in competency-based medical education. The purpos...

주제어

표/그림 (2)

참고문헌 (15)

  1. Frank JR, Snell LS, Cate OT, Holmboe ES, Carraccio C, Swing SR, et al. Competency-based medical education: theory to practice. Med Teach. 2010;32(8):638-45. 

  2. Frye AW, Hemmer PA. Program evaluation models and related theories: AMEE guide no. 67. Med Teach. 2012;34(5):e288-99. 

  3. Sung TJ. The basis of educational evaluation. 3rd ed. Seoul: Hakjisa; 2019. 

  4. Kirkpatrick DL, Kirkpatrick JD. Evaluating training programs. 3rd ed. San Francisco (CA): Berrett-Koehler Publishers; 2006. 

  5. Stufflebeam DL. The CIPP model for evaluation. In: Kellaghan T, Stufflebeam DL, editors. International handbook of educational evaluation. Norwell (MA): Kluwer Academic publishers; 2003. p. 31-61. 

  6. Stufflebeam DL, Zhang G. The CIPP evaluation model: how to evaluate for improvement and accountability. New York (NY): The Guilford Press; 2017. 

  7. Lee SY, Shin JS, Lee SH. How to execute Context, Input, Process, and Product evaluation model in medical health education. J Educ Eval Health Prof. 2019;16:40. 

  8. Dubrowski A, Morin MP. Evaluating pain education programs: an integrated approach. Pain Res Manag. 2011;16(6):407-10. 

  9. Korean Institute of Medical Education and Evaluation. Accreditation Standards of Korean Institute of Medical Education and Evaluation 2019 [Internet]. Seoul: Korean Institute of Medical Education and Evaluation; 2020 [cited 2020 Feb 21]. Available from: https://kimee.or.kr/board/data/?uid1318&moddocument&pageid1. 

  10. Educational Evaluation Committee. Educational evaluation report. Busan: Inje University College of Medicine; 2019. 

  11. Lee JT, Kim DJ, Kim YS, Kim TJ, Rho HR, Yoon BY, et al. Curriculum brochure of Inje University College of Medicine. Busan: Inje Univerisity College of Medicine; 2019. 

  12. Kirkpatrick JD, Kirkpatrick WK. Kirkpatrick's four levels of training evaluation. Alexandra (VA): ATD Press; 2016. 

  13. Harden RM, Laidlaw JM. Evaluating the curriculum. In: Harden RM, Laidlaw JM, editors. Essential skills for a medical teacher: an introduction to teaching and learning in medicine. 2nd ed. Edinburgh: Elsevier; 2017. p. 259-66. 

  14. Branch RM. Instructional design: the ADDIE approach. New York (NY): Springer; 2009. 

  15. Gagne RM, Wager WW, Golas KC, Keller JM. Principles of instructional design. 5th ed. Belmont (CA): Wadsworth, Cengage Learning; 2005. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로