$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

수학 예비교사들이 과제의 인지적 노력 수준 변형에서 겪는 오류와 어려움
Pre-service teachers' errors and difficulties in task modification focusing on cognitive demand 원문보기

Journal of the Korean Society of Mathematical Education. Series A. The Mathematical Education, v.60 no.1, 2021년, pp.61 - 76  

강향임 (공주교육대학교) ,  최은아 (우석대학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 수학 예비교사들이 과제의 인지적 노력 수준 변형에서 겪는 오류와 어려움을 분석하여, 수학 과제 변형과 관련한 수학 예비교사 교육에 유의미한 시사점을 제공하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 24명의 수학 예비교사들을 대상으로 수직이등분선의 성질에 대한 추론 과제를 높은 수준과 낮은 수준으로 변형하는 활동과 이에 대한 반성 및 수정 기회를 제공하였다. 변형 과제를 중심으로 예비교사들이 과제의 수준 변형에서 겪는 오류와 어려움을 분석한 결과, 과제 수준의 판단 관점에서 PNC와 PWC 과제의 구분에 제한된 이해를 보였으며, 과제의 외형적인 요소에 의존하는 간섭 현상을 확인하였다. 과제 수준의 변형 관점에서 예비교사들은 과제의 목표와 수직적 위계를 간과하거나 변형 유형의 편향성을 보였다. 한편 예비교사들은 반성 및 수정 활동을 통해 자신들의 변형 과제의 오류를 인식하고 개선할 수 있었으며, 도구의 범주를 Geogebra를 포함한 공학적 도구로 확장하는 모습을 보여주었다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to analyze the errors and difficulties which pre-service secondary teachers shows during the task modification in consideration of the cognitive demand and to provide significant implications to the pre-service teacher education program related to the modification of the...

주제어

표/그림 (18)

참고문헌 (32)

  1. Ainley, J., Pratt, D., & Hansen, A. (2006). Connecting engagement and focus in pedagogic task design. British Educational Research Journal, 32(1), 23-38. 

  2. Arbaugh, F., & Brown, C. A. (2005). Analyzing mathematical tasks: a catalyst for change? Journal of Mathematics Teacher Education, 8(6), 499-536. 

  3. Artzt, A. F., Armour-Thomas, E., Curcio, F. R., & Gurl, T. J. (2007). Becoming a reflective mathematics teacher: A guide for observations and self-assessment. Mahwah, NJ: Erlbaum. 

  4. Chapman, O. (2013). Mathematical-task knowledge for teaching. Journal of Mathematics Teacher Education, 16, 1-6. 

  5. Denzin, N. K., & Lincoln, Y.S., eds. (1994). Handbook of qualitative research. Thousand Oaks, CA: Sage. 

  6. Doyle, W. (1983). Academic work. Review of Educational Research, 53, 159-199. 

  7. Doyle, W. (1988). Work in mathematics classes: The context of students' thinking during instruction. Educational psychologist, 23(2), 167-180. 

  8. Henningsen, M., & Stein, M. K. (1997). Mathematical tasks and student cognition: Classroom-based factors that support and inhibit high-level mathematical thinking and reasoning. Journal for research in mathematics education, 524-549. 

  9. Hiebert, J., & Wearne, D. (1993). Instructional tasks, classroom discourse, and students' learning in second-grade arithmetic. American educational research journal, 30(2), 393-425. 

  10. Kim, D. Y. & Kim, G. Y. (2014). Secondary Mathematics Teachers' Understanding and Modification of Mathematical Tasks in Textbooks. School Mathematics, 16(3), 445-469. 

  11. Kim, H. L. & Lee, K. H. (2016). Pre-Service Secondary Mathematics Teachers' Modification of Derivative Tasks. School Mathematics, 18(3), 711-731. 

  12. Kim, J. E., Lee, S. J., & Kim, J. S. (2015). Investigating Secondary Mathematics Teachers' Capacity to Select and Pose Cognitively Demanding Tasks. School Mathematics, 17(4), 633-652. 

  13. Korea Institute for Curriculum and Evaluation(2020). The Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS): Finding from TIMSS 2019 for Korea, Retrieved from https://kice.re.kr/resrchBoard/view.do?seq709&skice&m030103. 

  14. Kwon, S. R. (2016). Development of Elementary School Mathematical Tasks for Mathematical Connection. In H. W. Chang et al. (Eds.), School Mathematics & Mathematical Connection (pp. 84-115). Seoul: Kyungmoonsa. 

  15. Lampert, M. (2001). Teaching Problems and the Problems of Teaching. New Haven : Yale University Press. 

  16. Lee, H. L. & Kim, G. Y. (2013). Pre-service Secondary Mathematics Teachers' Understanding and Modification of Tasks in Mathematics Textbooks. The journal of educational research in mathematics, 23(3), 353-371. 

  17. Lee, K., Lee, E., & Park, M. (2013). Task modification and knowledge utilization by Korean prospective mathematics teachers. Task design in mathematics education: Proceedings of ICMI Study, 22. 

  18. Lee, K. H. (2017). Convergent and divergent thinking in task modification: a case of Korean prospective mathematics teachers' exploration. ZDM, 49(7), 995-1008. 

  19. National Council of Teachers of Mathematics (1991). Professional standards for teaching mathematics. Reston, VA: Author. 

  20. National Council of Teachers of Mathematics (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA.: Author. 

  21. Ozgeldi, M., & Esen, Y. (2010). Analysis of mathematical tasks in Turkish elementary school mathematics textbooks. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 2277-2281. 

  22. Pang, J. S. (2007). Professional Development of Prospective Elementary School Teachers by the Analysis of Mathematical Tasks. The Mathematical Education, 46(4), 465-482. 

  23. Park, G. S., Lee, j. H., Kim, J. H., Nam, J. Y., Kim, N. H., Lim, j. H., ..., Hwang, J. Y. (2020a). Middle School Mathematics 1. Seoul: Dong-A publishing. 

  24. Park, G. S., Lee, j. H., Kim, J. H., Nam, J. Y., Kim, N. H., Lim, j. H., ..., Hwang, J. Y.(2020b). Middle School Mathematics 2. Seoul: Dong-A publishing. 

  25. Park, G. S., Lee, j. H., Kim, J. H., Nam, J. Y., Kim, N. H., Lim, j. H., ..., Hwang, J. Y.(2020c). Middle School Mathematics 3. Seoul: Dong-A publishing. 

  26. Park, J. H. (2018). Task Modification of Pre-service Elementary Teachers - Focus on Geometric Tasks. The journal of educational research in mathematics, 28(3), 301-320. 

  27. Park, J. H.(2019a). Task Modification of Preservice Elementary Teachers - Focusing on Pattern Tasks. School Mathematics, 21(1), 59-77. 

  28. Park, J. H.(2019b). Prospective Elementary Mathematics Teachers' Difficulties on Textbook Task Modification: Focusing on Fraction Tasks. The journal of educational research in mathematics, 29(4), 551-575. 

  29. Prestage, S., & Perks, P. (2007). Developing teacher knowledge using a tool for creating tasks for the classroom. Journal of Mathematics Teacher Education, 10(4-6), 381-390. 

  30. Smith, M. S., & Stein, M. K. (1998). Reflections on practice: Selecting and creating mathematical tasks: From research to practice. Mathematics teaching in the middle school, 3(5), 344-350. 

  31. Stein, M. K., Grover, B. W., & Henningsen, M. (1996). Building student capacity for mathematical thinking and reasoning: An analysis of mathematical tasks used in reform classrooms. American educational research journal, 33(2), 455-488. 

  32. Stein, M. K., Smith, M. S., Henningsen, M. A., & Silver, E. A. (2009). Implementing standards-based math instruction: A casebook for professional development. New York: Teachers College Press. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로