한국 오컬트 영화 속 무당과 굿의 재현 양상 연구 -<검은 사제들>(2015), <곡성>(2016), <장산범>(2017)을 중심으로 A Study on Representation of Shaman and Gut in Korean Ocult Films - Focused on , , 원문보기
한국영화에서 무속 혹은 무당의 표상은 시대에 따라 달라져왔다. 2000년대 이후 무속과 무당은 영화의 주요소재와 인물로 이전보다 빈번히 등장하게 된다. 무당에 대한 본격적인 탐구는 다큐멘터리 작업에서 이루어지는데 <영매>, <사이에서>, <비단꽃길> 등이 이에 해당되는 작품들이다. 극영화에서도 무속과 무당은 보다 다양한 양상으로 소환된다. 무속인은 유괴사건을 해결하는 탐정의 역할로 등장하기도 하고, 로맨틱 코미디의 남, 녀 주인공이 되기도 한다. 본고에서는 최근 한국 오컬트 영화에 등장한 무속과 무당 표상에 대해 비교, 분석해 보려 한다. 공포영화의 하위 장르인 오컬트는 신비하고 초현실적인 존재를 인간과 대비시켜 공포 효과를 창출하는 영화이다. 여기서 다루고자 하는 <검은 사제들>, <곡성>, <장산범>은 이전까지 한국 오컬트영화에서 보기 힘들었던 새로운 소재와 시각적 효과를 활용한 작품들이다. 세 편의 영화에서 무당과 굿의 의미는 확연한 차별성을 보이고 있다. 이들 영화의 분석을 통해 한국적 오컬트 영화의 특성과 가능성을 탐색하고자 한다.
한국영화에서 무속 혹은 무당의 표상은 시대에 따라 달라져왔다. 2000년대 이후 무속과 무당은 영화의 주요소재와 인물로 이전보다 빈번히 등장하게 된다. 무당에 대한 본격적인 탐구는 다큐멘터리 작업에서 이루어지는데 <영매>, <사이에서>, <비단꽃길> 등이 이에 해당되는 작품들이다. 극영화에서도 무속과 무당은 보다 다양한 양상으로 소환된다. 무속인은 유괴사건을 해결하는 탐정의 역할로 등장하기도 하고, 로맨틱 코미디의 남, 녀 주인공이 되기도 한다. 본고에서는 최근 한국 오컬트 영화에 등장한 무속과 무당 표상에 대해 비교, 분석해 보려 한다. 공포영화의 하위 장르인 오컬트는 신비하고 초현실적인 존재를 인간과 대비시켜 공포 효과를 창출하는 영화이다. 여기서 다루고자 하는 <검은 사제들>, <곡성>, <장산범>은 이전까지 한국 오컬트영화에서 보기 힘들었던 새로운 소재와 시각적 효과를 활용한 작품들이다. 세 편의 영화에서 무당과 굿의 의미는 확연한 차별성을 보이고 있다. 이들 영화의 분석을 통해 한국적 오컬트 영화의 특성과 가능성을 탐색하고자 한다.
The representation of shamanism or shaman in Korean cinema has changed according to eras. Since the 2000s, shamanism and shaman appear more frequently than before as the main subjects and characters in movies. The full-scale exploration of shamans usually takes places in documentary works, such as (...
The representation of shamanism or shaman in Korean cinema has changed according to eras. Since the 2000s, shamanism and shaman appear more frequently than before as the main subjects and characters in movies. The full-scale exploration of shamans usually takes places in documentary works, such as (2002), (2006) and (2011). Shamans are summoned in more various appearences in feature films. In this article, we will compare and analyze the representations of shamanism and shaman in recent Korean occult genre films. (2015), (2016), and (2017) are works that utilize new subjects and visual effect styles that were difficult to see in Korean horror films before. In these three films, the meaning of shaman and gut shows distinct differences from each others. Through the analysis of these films, we would like to explore the characteristics and possibilities of Korean occult films.
The representation of shamanism or shaman in Korean cinema has changed according to eras. Since the 2000s, shamanism and shaman appear more frequently than before as the main subjects and characters in movies. The full-scale exploration of shamans usually takes places in documentary works, such as (2002), (2006) and (2011). Shamans are summoned in more various appearences in feature films. In this article, we will compare and analyze the representations of shamanism and shaman in recent Korean occult genre films. (2015), (2016), and (2017) are works that utilize new subjects and visual effect styles that were difficult to see in Korean horror films before. In these three films, the meaning of shaman and gut shows distinct differences from each others. Through the analysis of these films, we would like to explore the characteristics and possibilities of Korean occult films.
<곡성>은믿음/의심, 영/육이계속길항하면서갈등을일으키고반전을불러오는영 화다.신과인간, 나와남을나누는이분법적분리가소통의단절과배제의갈등을초래하는비극으로해석하 기도한다[8].누가복음구절이자막으로보인다음낚 시터에서미끼를낚시바늘에끼우는일본인의모습이 보인다.
대상 데이터
마을의눈먼무녀는이상한목소리 를자꾸들게되면시력을잃게되고목소리에홀려동 굴로들어가면살아나올수없다는이야기를들려준다. 목소리를흉내내는아이의정체는80년전마을에살 던박수무당의딸이다.아이는몇십년동안같은모 습을하고마을사람들을현혹해서동굴로유인해왔던 것이다.
오래된민담이나설화가아닌현대의괴담에서 소재를가져왔다.부산의장산지역에서이상한괴물을 보았다는체험담이인터넷에퍼지고이야기가꼬리에 꼬리를 물고 확산된 것이다. 목격담은 공통적으로 흰범의얼굴을한사람도아니고짐승도아닌괴상한존 재를보았다는내용으로구성된다[10].
이들이모두피를흘리는기이한현상이벌어 지자굿판은난장판이되고제천법사는굿을포기한다. 한국무속으로서양악령을퇴치하는데실패하자뒤이 어 김신부와 최부제가 구마 의식을 준비한다. 여기에동석한의사는영신의산소호흡기를뗀다.
참고문헌 (10)
Park, Yu-hee, Memory of Shaman: Aspects of "Shaman" in Korean films, Modern Literature Theory Research Vol.48, pp.185-216, Moderny Literature Theory Society, Mar 2012.
Kim, Min Jeong, A Study of Shamans Portrayed in Korean Documentary films, The Graduate School Ewha Womans University, pp.41-81, 2014.
Kim Juyun, A Cinematic Representation of Korean Shamanism: History and Vision, The Graduate School Yonsei University, pp. 21-51, 2018
Bary Langford, Film Genre: Hollywood and Beyond, Hannarae Publishing Co. pp.265-288, 2010.
Lee, Chaeyoung, A study on storytelling techniques and evil images of exorcism in the films "The Priests" and "The Wailing" - Focusing on fusion reproduction patterns of Korean demon epics, shaman elements, and Western occult genre traits, Language Articles Collecton, Vol.74, pp.99-100, 2018.
Kim, Gia, The Subject Beset by Abjection: Focusing on the Narrative Structure and Narrative Subject in the Slasher Film "The Wailing", Ewha Language Articles Collecton Vol.51, pp.478-502, Ewha Literature Theory Society, Aug 2020.
Park, Jong-chun, Three Cinematic Variations on Discord and Reconciliation - focusing on Secret Sunshine (2007), The Wailing (2016) and Manshin: Ten Thousand Spirits (2013), The Journal of Korean Studies vol. 41, p.504, 2020.
Eun A, The Korean films and reveal the genre aptitude of the occult, The Graduate School of Arts Chung-Ang University, pp.50-99, 2019.
So Yun, Study of Urban Horror Stories, "Jangsanbeom," Appearing in the New Media Age, Oral Literature Research Vol.48, pp.221-229, 2018.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.