[국내논문]대학 행정기록물 관리현황과 개선방안 - K 대학 사례를 중심으로 - A Study on the Management Situation and Improvement Plan of Administrative Documents of University: Focusing on the case of K University원문보기
본 연구의 목적은 기록관을 운영 중인 대학의 단과대학 및 학과 수준의 실질적인 기록관리 현황을 조사하여 이를 바탕으로 단과대학 및 학과의 체계적인 기록물관리를 위한 개선방안을 제안하는 데 있다. 연구 목적 달성을 위해 K 대학을 연구대상으로 선정하여 학과에서부터 단과대학까지 업무 흐름에 따라 발생하는 행정기록물들이 실질적으로 어떻게 생산, 관리되고 있는지를 담당자들을 대상으로 한 설문 및 면담 조사와 대학기록관의 기록관리 현황 조사를 통해 파악하였다. 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 본부 중심의 기록물관리가 이루어지고 있었다, 둘째, 기록관리 업무에 대한 처리과 직원의 인식이 부족하였다. 셋째, 대학기록관이 공공기록물 관리에 수반되는 기록업무를 포함하여 대학사 기록관리 업무 및 아카이브 기능을 수행하고 있어 기록연구사 한명이 감당하기에는 업무가 과중하였으며, 이는 대학기록관의 운영상의 한계로 나타나고 있었다. 이러한 문제점 해결을 위해 다음과 같이 제언하였다. 첫째, 업무분장에 기록관리를 명시하여 부수적인 업무가 아님을 처리과 직원에게 인식시킬 필요가 있으며, 처리과 직원도 기록물관리 업무에 자발적으로 참여할 수 있는 방안을 마련하는 등 업무담당자의 기록관리에 대한 인식을 개선할 수 있는 방안 마련이 필요하다. 둘째, 단과대학 기록물과 학과 기록물에 대한 지침을 마련하고, 업무담당자의 의견을 통해 대학의 특성에 맞는 교육을 개발하여 시행할 필요가 있다. 셋째, K 대학기록관은 공공기록물 관리에 수반되는 업무 이외에 대학사 기록물관리에 수반되는 업무, 아카이브 기능까지 하고 있어 현재의 인력으로는 분명 한계가 있으므로, 인력 충원이 필요하다. 따라서 대학사 기록물, 공공기록물을 관리하는 기록연구사가 각각 배치될 필요가 있으며 전자기록물 관리의 중요성이 증가함에 따라 전산센터와의 협업이 아닌 전산요원이 기록관에 배치되어야 한다.
본 연구의 목적은 기록관을 운영 중인 대학의 단과대학 및 학과 수준의 실질적인 기록관리 현황을 조사하여 이를 바탕으로 단과대학 및 학과의 체계적인 기록물관리를 위한 개선방안을 제안하는 데 있다. 연구 목적 달성을 위해 K 대학을 연구대상으로 선정하여 학과에서부터 단과대학까지 업무 흐름에 따라 발생하는 행정기록물들이 실질적으로 어떻게 생산, 관리되고 있는지를 담당자들을 대상으로 한 설문 및 면담 조사와 대학기록관의 기록관리 현황 조사를 통해 파악하였다. 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 본부 중심의 기록물관리가 이루어지고 있었다, 둘째, 기록관리 업무에 대한 처리과 직원의 인식이 부족하였다. 셋째, 대학기록관이 공공기록물 관리에 수반되는 기록업무를 포함하여 대학사 기록관리 업무 및 아카이브 기능을 수행하고 있어 기록연구사 한명이 감당하기에는 업무가 과중하였으며, 이는 대학기록관의 운영상의 한계로 나타나고 있었다. 이러한 문제점 해결을 위해 다음과 같이 제언하였다. 첫째, 업무분장에 기록관리를 명시하여 부수적인 업무가 아님을 처리과 직원에게 인식시킬 필요가 있으며, 처리과 직원도 기록물관리 업무에 자발적으로 참여할 수 있는 방안을 마련하는 등 업무담당자의 기록관리에 대한 인식을 개선할 수 있는 방안 마련이 필요하다. 둘째, 단과대학 기록물과 학과 기록물에 대한 지침을 마련하고, 업무담당자의 의견을 통해 대학의 특성에 맞는 교육을 개발하여 시행할 필요가 있다. 셋째, K 대학기록관은 공공기록물 관리에 수반되는 업무 이외에 대학사 기록물관리에 수반되는 업무, 아카이브 기능까지 하고 있어 현재의 인력으로는 분명 한계가 있으므로, 인력 충원이 필요하다. 따라서 대학사 기록물, 공공기록물을 관리하는 기록연구사가 각각 배치될 필요가 있으며 전자기록물 관리의 중요성이 증가함에 따라 전산센터와의 협업이 아닌 전산요원이 기록관에 배치되어야 한다.
The purpose of this study is to suggest the ways of improving systematic records management based on the results of analyzing the present records management situation of college and department in an university which is operating archives. To achieve the purpose, survey and interview of the persons i...
The purpose of this study is to suggest the ways of improving systematic records management based on the results of analyzing the present records management situation of college and department in an university which is operating archives. To achieve the purpose, survey and interview of the persons in charge of producing and managing the administrative documents of college and department were conducted. Furthermore, actual condition investigation of records management of college and department and university archives were analyzed. According to the results of analysis, the following problems were found: 1) lack of sufficient records management by college and department, 2) lack of understanding of tasks by processing staffs, 3) operational problems of university archives. Based on the results, recommendations were made as follows; First, it is necessary to improve an awareness of records management by operating staffs. Second, it is necessary to educate staffs through the development of training programs reflecting the characteristics of the university and set up guidelines for records management by college and department. Third, it is necessary to execute reorganization and supplement the personnel of university archives.
The purpose of this study is to suggest the ways of improving systematic records management based on the results of analyzing the present records management situation of college and department in an university which is operating archives. To achieve the purpose, survey and interview of the persons in charge of producing and managing the administrative documents of college and department were conducted. Furthermore, actual condition investigation of records management of college and department and university archives were analyzed. According to the results of analysis, the following problems were found: 1) lack of sufficient records management by college and department, 2) lack of understanding of tasks by processing staffs, 3) operational problems of university archives. Based on the results, recommendations were made as follows; First, it is necessary to improve an awareness of records management by operating staffs. Second, it is necessary to educate staffs through the development of training programs reflecting the characteristics of the university and set up guidelines for records management by college and department. Third, it is necessary to execute reorganization and supplement the personnel of university archives.
Bea, Sung-Jung, Kim, Tae Young, Han, Hye Won, & Yong, Kim (2015). A Study on the Methods to Improve Records Management of the National University: Focused on Industry-University Cooperation Center of the Foothold National Universities. Journal of The Korean Biblia Society for Library and Information Science, 26(4), 151-178. https://doi.org/10.14699/kbiblia.2015.26.4.151
Jo, Yong-Hun & Seo, Eun-Gyoung (2016). Building a Digital Repository Platform for Academic Department Records. Journal of Korean Society of Archives and Records Management, 16(3), 209-233.
Kim, Bok Hee (2009). A Study on Classification and Description of Non-administrative Documents: Focusing on Seoul Women's University Library. Journal of Korean Association of Private University Libraries. 10, 53-93.
Kim, Du-Ri & Kim, Soojung (2014). A Study on Users' Perceptions of Archival Reference Services in a University Archive. Korea Society for Information Management, 31(4), 29-47. https://doi.org/10.3743/KOSIM.2014.31.4.029
Kim, Eun Jin & Koo, Joung Hwa (2020). Evaluation and Analysis of Online Public Relation Activities in University Archives: Focusing on the Websites. Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 54(4), 283-315. https://doi.org/10.4275/KSLIS.2020.54.4.283
Kong, Min Eun & Rieh Hae-Young (2019). A Study on the Student Records Management System: Case of Myongji University. Journal of Korean Society of Archives and Records Management, 19(3), 1-27. http://dx.doi.org/10.14404/JKSARM.2019.19.3.001
Lee, Jae-Young & Chung, Yeon-Kyoung (2019). A Study on Improving Records Management of Closed Private Universities. Journal of Korean Society of Archives and Records Management, 19(4), 35-61. http://dx.doi.org/10.14404/JKSARM.2019.19.4.035
Lee, Ju Youn (2008). The Current Status and Tasks of National & Public University Archives Management: Focusing on Busan and Gyeongnam Area. Journal of Korean Society of Archives and Records Management, 8(1), 167-187.
Lee, Sung-Hee & Youn, You-RA (2019). Current Status and Tasks of Academic department records: the case of department administrative assistants in 'D' University. Asia-pacific Journal of Multimedia Services Convergent with Art, Humanities, and Sociology, 9(6), 175-184. https://doi.org/10.35873/ajmahs.2019.9.6.016
Ministry of Interior and Safety, National Archives of Korea (2012). Responsibility and Roles of Records Management by managers including head of the organizations
Park, Yu Jin & Jung, Young Mi (2019). Perceptions and Practices of Employees Regarding Email Records Management in Universities: A Case Study of D University. Journal of Korean Society of Archives and Records Management, 19(2), 193-211. http://dx.doi.org/10.14404/JKSARM.2019.19.2.193
The Archives and Public Records Management Act, Chapter A-3, 13.
Yoo, Wan-Lee & Lee, Myoung-Gyu (2013). An Analysis of Unit Task and Structural Function for Records Management at Chonnam National University. Journal of Korean Society of Archives and Records Management, 13(2), 179-199.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.