$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

국내외 교과서에 수록된 극지 관련 내용 분석
Analysis of Polar Region-Related Topics in Domestic and Foreign Textbooks 원문보기

한국지구과학회지 = Journal of the Korean Earth Science Society, v.42 no.2, 2021년, pp.201 - 220  

정수임 (은행고등학교) ,  최하늘 (이화여자대학교 과학교육과) ,  최영진 (이화여자대학교 과학교육과) ,  강현지 (이화여자대학교 과학교육과) ,  전주영 (이화여자대학교 과학교육과) ,  신동희 (이화여자대학교 과학교육과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

이 연구는 최근 연구가 활발히 진행되는 극지 과학에 대한 인식과 관심을 널리 확산하고, 극지 소양의 개념과 방향성을 설정하고자, 학교 공통교육과정에 해당하는 교과서에서 극지 내용을 다룬 현황을 분석했다. 우리나라를 포함해 극지 진출이 활발한 5개국-미국, 프랑스, 일본, 독일, 영국의 과학과와 사회(지리)과 교과서 110권으로부터 추출한 402건의 사례를 함께 분석했고, 내용적, 형식적, 수업 단계적 측면에서 양적·질적 분석을 시도했다. 분석 결과를 바탕으로 지질과학 교육으로서 극지 연구의 가치와 더불어 지구 환경 변화의 지표로서 극지 연구의 인식 확산이 필요함을 논의했다. 교과서는 극지 빙하, 극지 화산론, 고체지구물리학, 극지 기반 시설, 그리고 지질 유산의 보전과 지질 자원 등 주요한 극지 주제와 소재로 활용했다. 이를 통해 극지는 지구의 과거와 현재, 미래 환경에 중요한 단서를 지닌 연구 분야이며 좋은 지질학 교육 소재임을 알 수 있지만, 이를 체계적으로 강조할 교육학적 접근이 보완될 필요가 있다. 이를 위한 연구의 시사점으로 극지 과학 연구자와 교육자의 협력 체계 구축, 극지 소양을 위한 핵심 개념 추출과 그에 따른 내용 재구성, 교과와 연관된 새로운 극지 소재 발굴, 교과서 제시 형식의 다양화와 시각 자료 수준의 심화, 올바른 인지적 이해에 기반한 정의적 심상 고취 등을 제시했다. 교과서 속 극지 내용의 정비를 통해, 학생들의 극지 소양과 극지 과학 문화가 확산되고, 장차 지속 가능한 극지 연구의 원동력이 될 것으로 기대된다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The objective of this study is to increase awareness and interest regarding polar science and thereby aid in establishing the concept and future direction of polar literacy. To analyze the current status, textbooks based on the common school curriculum pertaining to polar topics were reviewed. Six c...

주제어

참고문헌 (59)

  1. Abraham, M. R., Grzybowski, E. B., Renner, J. W., and Marek, E. A., 1992, Understanding and misunderstanding of eights graders of five chemistry concepts found in textbook. Journal of Research in Science Teaching, 29, 105-120. 

  2. Allison, I., Beland, M., 2009, The state of polar research. World Meteorological Organization, Geneva, 16 p. 

  3. Arctic Centre University of Lapland, 2020, https://www.arcticcentre.org/EN/arcticregion (December 1st 2020) 

  4. Avraamidou, L., and Osborne, J., 2009, The role of narrative in communicating science. International Journal of Science Education, 31(12), 1683-1707. 

  5. Ball, D. L. and Feiman-Nemser, S., 1988, Using textbooks and curriculum guides: A dilemma for beginning teachers and teacher educators. Curriculum Inquiry, 18, 401-422. 

  6. Banister, F. and Ryan, C., 2001, Developing science concepts through story-telling. School Science Review, 83, 75-83. 

  7. Beck, I., Huffman, L. T., Xavier, J. C. C., and Walton, D. W. H., 2014, Education and polar research: Bringing polar science into the classroom. Journal of Geological Resource and Engineering, 4, 217-221. 

  8. Byrd Polar Research Center, 2020, https://byrd.osu.edu/create-classroom-ice-cores (December 1st 2020) 

  9. Chang, S. K., Lee, B. Y., Chung, H. S., and Kang, S. H., 2003, Global environmental changes and the antarctic. Journal of the Korean Earth Science Society, 24(3), 216-233. (in Korean with English abstract) 

  10. Cheng, K. L., 2009, A study of the representation of the process and history of science in the official curriculum and textbook of Guangzhou and Hong Kong. Proceedings of 2009 EASE, 49. 

  11. Chung, S. and Shin, D., 2015, Narrative characteristics in high school students' geological field trip reports: the Relationship between the narrative mode of thought and the academic achievement. Journal of the Korean Association for Science Education, 35(4), 735-750. (in Korean with English abstract) 

  12. Dry, H., 1981, Sentence aspect and the movement of narrative time. Text, 1(3), 233-240. 

  13. Du Bois, J. W., 1980, Beyond definiteness: The trace of identify in discourse. In the Pear Stories: Cognitive, Cultural and Linguistic Aspects of Narrative Production, W. L. Chafe (ed.), Ablex, Norwood, N. J., 203-274. 

  14. Egan, K., 1989, Teaching as story-telling. University of Chicago Press, London, 50 p. 

  15. Gibney, E., 2019, What to watch for in 2019. Nature, 565, 13-14. 

  16. Gilbert, J. K., 2007, Visualization: A metacognition skills in science and science education. In Gilbert, J. K. (eds.), Visualization in Science Education. Springer, Dordrecht, Netherlands, 9-27. 

  17. Halliday, M. A. K., 1998, Things and relation: Regrammaticizing experience as technical knowledge, In J. R. Martin and Robert Veel (Ed.), Reading science: Critical and functional perspectives on discourse of science. Routledge, London and New York. 

  18. Hur, S. D., 2004, Antarctic mineral resources. Journal of the Mineralogical Society of Korea (Mineral & Industry), 17(2), 1-8. (in Korean with English abstract) 

  19. Hur, S. D., Lee, J. I., and Woo, J. S., 2017, Polar research. Journal of the Geological Society of Korea, 53(4), 487-488. (in Korean with English abstract) 

  20. Jones, D., 1993, Environmental hazards in the 1990's: Problems, paradigms and prospects. Geography, 78(2), 161-165. 

  21. Jung, C., Choi, K., Baek, E., and Paik, H. S., 2020, Development of KOPRI's experiential field trip programs for the spread of polar science culture. Journal of Korean Society of Earth Science Education. 13(1), 1-14. (in Korean with English abstract) 

  22. Kim, O. S., 2011, Current status and implications of overseas research about polar science. Science and Technology Policy, 21(1), 86-95. (in Korean) 

  23. Korea Polar Research Institute, 2014, 10 year history of Korea Polar Research. Korea Polar Research Institute, 336 p. (in Korean) 

  24. Korea Polar Research Institute, 2018, https://www.kopri.re.kr/kopri/html/comm/0502.html?modeV&no0ecc7925c4427106ad5fc9b14d7a8d01&GotoPage3 (November 23rd 2018) 

  25. Korea Polar Research Institute, 2020, https://www.kopri.re.kr/kopri/ (December 1st 2020) 

  26. Krupnik, I., Allison, I., Bell, R., Cutler, P., Hik, D., Lopez-Martinez, J., Rachold, V., Sarukhanian, E., and Summerhayes, C., 2011, Year 2007-2008: University of the arctic. CCI Press, Rovaniemi, Finland, 695 p. 

  27. Latour, B., 1987, Science in action: How to follow scientists and engineers through society. Open University Press, UK, 288 p. 

  28. Lee, K. Y., 2009, Analysis of the type, function, and structure of inscriptions in middle school science textbooks: Focus on earth science content of the 7th national curriculum. Journal of Korean Earth Science Society, 30(7), 897-908. (in Korean with English abstract) 

  29. Lee, J. K., and Shin, D. H., 2019, Analysis of educational signboards in the national geoparks for the educational use. Journal of the Geological Society of Korea, 55(6), 703-726. (in Korean with English abstract) 

  30. Lee, M., and Lee, J., 2017, Holocene eruptive history of Mt. Melbourne volcano, Antarctica: insights from tephra layers recorded from Talos Dome ice core. Journal of the Geological Society of Korea, 53(4), 509-519. (in Korean with English abstract) 

  31. Lunde, L., Yang, J., and Stensdal, I., 2016, Asian countries and the arctic future. World Scientific, 1-280. 

  32. Mcdonnell, J., Hotaling, L., Schofield, O., and Kohut, J., 2020, Key concepts in polar science: Coming to consensus on the essential polar literacy principles. Current: The Journal of Marine Education, 34(1), 2. 

  33. Ministry of Education., 2020a, Science 4-1(Elementary school textbook). Chunjae textbook, Seoul. (in Korean) 

  34. Ministry of Education, 2020b, Science 4-2(Elementary school textbook). Chunjae textbook, Seoul. (in Korean) 

  35. Ministry of Education, 2020c, Science 5-1(Elementary school textbook). Chunjae textbook, Seoul. (in Korean) 

  36. Ministry of Education, 2020d, Science 6-1(Elementary school textbook). Chunjae textbook, Seoul. (in Korean) 

  37. Ministry of Education, 2020e, Science 6-2(Elementary school textbook). Chunjae textbook, Seoul. (in Korean) 

  38. Ministry of Oceans and Fisheries, 2013, Arctic policy master plan. https://www.mof.go.kr/article/view.do?menuKey386&boardKey22&articleKey4638 (December 14th 2013) 

  39. Ministry of Oceans and Fisheries, 2018a, Basic plan for promotion of arctic activities. https://www.kdi.re.kr/policy/ep_view.jsp?idx179137&&pp100&pg2 (July 27th 2018) 

  40. Ministry of Oceans and Fisheries, 2018b, What to watch for in 2019, polar project. https://www.gov.kr/portal/ntnadmNews/1723950 (December 18th 2018) 

  41. Ministry of Foreign Affairs, 2020, http://www.mofa.go.kr/www/wpge/m_20149/contents.do (December 1st 2020) 

  42. Noh, T. H., Lee, B. W., Kim, S. K., Chang, J. M., Kang, S. J., Lim, H. Y., Yang, C. H., Park, J. G., Min, J. S., Bae, Y. H., Oh, P. S., Kim, Y. G., and Park, C. Y., 2020, Middle school science 1. Chunjae textbook, Seoul. (in Korean) 

  43. Osborne, J., 1997, Practical alternatives. School Science Review, 78(285), 61-66. 

  44. Park, E., and Jeong, E., 2019, A comparison of inquiry activities in life science I textbooks according to the 2009 revised and 2015 rvised curriculum. Biology Education, 47(1), 35-49. (in Korean with English abstract) 

  45. Plaza, N., Vautier, S., Barthelemy, N., Boulanger, R., Deguffroy, T., Fouache, L., Guerre, S., Heland, M., Laloyaux-Lucotte, S., Tant, V., Tierce, M., and Vandoolaeghe, L., 2016, Histoire Geographie 5e. Hachette, Vanves Cedex, 367 p. (in French) 

  46. Polar Literacy, 2020, https://polar-ice.org/polar-literacyinitiative/ (December 20th 2020) 

  47. Pozzer, L.L. and Roth, W. M., 2003, Toward a pedagogy of photographs in high school biology textbooks. Journal of Research in Science Teaching, 40, 1089-1114. 

  48. Rapp, D., 2007, Mental Models: Theoretical issues for visualization in science education. In Gilbert, J.K. (eds.), Visualization in Science Education. Springer, Dordrecht, Netherlands, 43-60. 

  49. Reeves, C., 2005, The language of science. Routledge, London and New York, 132 p. 

  50. Salmon, R. A., Carlson, D. J., Zicus, S., Pauls, M., Baeseman, J., Sparrow, E. B., Edwards, K., Almeida, M. H., Huffman, L. T., Kolset, T., Malherbe, R., McCaffrey, M. S., Munro, N., Pomereu, J., Provencher, J., Rahman-Sinclair, A., and Raymond, M., 2011, Education, outreach and communication during the International Polar Year 2007-2008: Stimulating a global polar community. The Polar Journal, 1(2), 265-285. 

  51. Scientific Committee on Antarctic Research, 2020, Overview of SCAR science and research https://www.scar.org/science/research-overview/ (December 1st 2018) 

  52. Secretariat of the Antarctic Treaty, 2020a, https://www.ats.aq/devAS/Parties?lange (December 1st 2020) 

  53. Secretariat of the Antarctic Treaty, 2020b, https://www.ats.aq/e/antarctictreaty.html (December 1st 2020) 

  54. Seo, H. K., 2019, Research on setting the priority on the polar challenges, Siberian Studies, 23(1), 43-70. (in Korean with English abstract) 

  55. Shin, Y. J., Jeon, Y. S., Choi, W. H., Oh, P. S., Oh, S. J., An, P. H., Kang, N. H., Lim, H., Kim, H. S., Park, C. Y., Lee, S. Y., and Ji, J. H., 2020, Integrated Science Textbook. Chunjae textbook, Seoul, 323 p. (in Korean) 

  56. The Arctic Council, 2020, https://arctic-council.org/en/(December 1st 2020) 

  57. Tobin, K., 1990, Research on Science laboratory activities: In pursuit of better questions and answers to improve learning. School Science and Mathematics, 90, 403-418. 

  58. Tuan, Y., 1977, Space and place: the perspective of experience. University of Minnesota Press, Minneapolis, 235 p. 

  59. Wellington, J., and Osborne, J., 2001, Language and literacy in science education. Open University Press, Buckingham, 152 p. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로