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교통카드데이터를 활용한 교통약자 대중교통 환승통행패턴 분석: 버스 지하철 간 환승을 중심으로
Evaluation of Transit Transfer Pattern for the Mobility Handicapped Using Traffic Card Big Data: Focus on Transfer between Bus and Metro 원문보기

韓國ITS學會 論文誌 = The journal of the Korea Institute of Intelligent Transportation Systems, v.20 no.2, 2021년, pp.58 - 71  

권민영 (서울시립대학교 교통공학과) ,  김영찬 (서울시립대학교 교통공학과) ,  구지선 (서울시립대학교 교통공학과)

초록
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전 세계적으로 고령인구가 급증하고 이에 따라 이동에 불편을 겪는 교통약자의 수도 증가하고 있다. 이러한 추세에 따라 국내에서는 이동편의시설 설치 확대 등 교통약자에 대한 양질의 대중교통 서비스 제공을 위해 다양한 정책을 시행 중이다. 기존 대중교통 이동편의시설 설치는 역사의 면적, 층수, 시설 미확보역 등의 양적인 측면을 기준으로 우선적 확대·설치되고 있다. 하지만 양적 기준 보다는 실제 이용자 기준의 설치 필요 지역에 이동편의시설을 확보하는 것이 교통약자의 이동편의 증진에 더 효과적일 것으로 사료된다. 본 연구에서는 이용자 기반의 교통카드 빅데이터 분석을 통해 교통약자의 환승취약지점을 도출하고자 했다. 스마트카드 거래내역 데이터를 가공하여 환승통행데이터를 구축하고 이용자별 환승통행패턴 분석 및 환승통행시간 차이가 큰 경로를 기준으로 환승취약지점을 도출했다. 분석 결과 일반 이용자보다 교통약자의 환승시간이 오래 걸리는 것으로 나타났다. 일반과 교통약자의 환승통행시간 차이와 시설물 개수와의 상관관계는 미약한 것으로 나타났는데 현장 조사 결과 환승통행시간 차이는 시설물의 단순 개수보다는 해당 환승최단경로 내 이동편의시설의 부재로 인해 발생하는 것으로 나타났다. 향후 교통약자를 위한 이동편의시설 확대 시 실질적 이용자 기반 데이터 분석을 통한 환승취약지점을 기준으로 우선적 시설 확보 시 교통약자의 이동편의가 보다 더 향상될 것으로 사료된다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The number of elderly people worldwide is rapidly increasing and the mobility handicapped suffering from inconvenient public transportation service is also increasing. In Korea and abroad, various policies are being implemented to provide high-quality transportation services for the mobility handica...

주제어

참고문헌 (12)

  1. Bin M. Y., Lee S. J. and Jung E. S.(2011), "A Study on Analysis Travel Patterns and Applications Using Gyeonggi-Do Traffic Card Data," Gyeonggi Research Institute Policy Studies, vol. 2011-58, pp.1-148. 

  2. Choi M. H., Eom J. K., Lee J. and Kim D. S.(2011), "Evaluation of Transfer Services based on Transit Smart Card Data," Korean Society for Railway Conference, pp.1699-1706. 

  3. Hwang J. H.(2014), "Analyzing Factors Affecting Public Transit Transfer Volume: Focused on Daegu City," Journal of Korean Society of Transportation, vol. 32, no. 3, pp.179-186. 

  4. Kim W. H., Lee S. H. and Kim S. H.(2008), "A Study on Travel Behavior of the Mobility Handicapped and Custom-made Transit Information System," Seoul Studies, vol. 9, no. 2, pp.105-119. 

  5. Lee C. H. and Chung S. B.(2014), "Analysis of the Elderly Travel behavior with Using Transportation card data," Korean Society for Railway Autumn Conference, pp.1527-1530. 

  6. Lee D. E.(2017), Factor Analysis for Transit Transfer Volumes using Public Traffic Card Data: Focused on Pyeongtaek, Master's Thesis, Korea National University of Transportation. 

  7. Lee E. H., Ko S. Y. and Kim D. K.(2009), "Analysis of Improvement Measures of Vertical Moving Facilities at Subway Stations for Elderly Users based on a Data Envelopment Analysis," The Journal of The Korea Institute of Intelligent Transportation Systems, vol. 16, no. 5, pp.60-71. 

  8. Lee H. J., Ha J. H. and Lee S. G.(2017), "An Analysis on the Equity of Public Transit Service using Smart Card Data in Seoul, Korea: Focused on the Mobility of the Disadvantaged Population Groups," Journal of the Korean Regional Science Association, vol 33, no. 3, pp.101-113. 

  9. Lee M. Y.(2015), "Analysis of the Seoul Metropolitan Area Using Public Transportation Card Data," KRIHS Policy Brief, no. 536, pp.1-6. 

  10. Lee S. H.(2009), "Transit user's tempo-spatial pattern analysis and simulation with transportation databases," Seoul Studies, vol. 10, no. 1, pp.197-208. 

  11. Lee S. J. and Jang D. I.(2015), "Transit user's tempo-spatial pattern analysis and simulation with transportation databases," The Korea Transport Institute, pp.1-71. 

  12. Song J. Y., Eom J. K., Park J. H., Kim D. S. and Kim M. H.(2011), "Analysis of Passenger Transfer Patterns Based on Transit Smart Card Data," Journal of the Korean Society for Railway, pp.563-570. 

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