최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국콘텐츠학회논문지 = The Journal of the Korea Contents Association, v.21 no.4, 2021년, pp.509 - 519
이재무 (단국대학교 행정학과) , 조경서 (을지대학교 유아교육학과)
This study was conducted in order to acquire useful information regarding the resilience of childcare educators amidst an emergency pandemic to adjust their job stress, job burnout, and turnover intention. A questionnaire was conducted for analysis from August 19th to the 30th in 2020 and 201 respon...
이재무, 박용성, "보육교사의 직무요구 및 직무자원이 이직의도에 미치는 영향과 직무열의의 매개효과," 육아정책연구, 제11권, 제1호, pp.1-28, 2017.
이재무, "보육교사의 직무스트레스가 조직신뢰에 미치는 영향과 직무열의, 조직몰입의 조절효과," 육아정책연구, 제10권, 제2호, pp.51-82, 2016.
이정순, 박용순, 송진영, "국공립어린이집 보육교사의 직무스트레스와 직무소진과의 관계," 교육문화연구, 제22권, 제4호, pp.379-407, 2016.
이재무, 조경서, "보육교사의 직무소명의식과 직무행동 간 영향관계에서 직무태도의 매개효과 분석," 한국콘텐츠학회논문지, 제19권, 제19호, pp.574-586, 2019.
이재무, "보육교사의 직무스트레스가 조직신뢰에 미치는 영향과 직무열의, 조직몰입의 조절효과," 육아정책연구, 제10권, 제2호, pp.51-82, 2016.
W. D. Rudd and S. Wiseman, "Sources of dissatisfaction among a group of teachers," British Journal of Educational Psychology, Vol.32, No.3, pp.275-291, 1962.
D. J. Leach, "A model of teacher stress and its implications for management," The Journal of Educational Administration, Vol.22, pp.157-172, 1984.
C. L. Beck and R. M. Gargiulo, "Burnout in teachers of retarded and nonretarded children," The Journal of Educational Research, Vol.76, No.3, pp.169-173, 1983.
H. J. Freudenberger, "Staff-burnout," Journal of Social Issues, Vol.30, pp.159-165, 1974.
C. Maslach, Burnout: The Cost of Caring. Prentice-Hall, 1982.
C. Maslach & S. E. Jackson, "Burnout in health professions: A social psychological analysis," in G. S. Sanders & J. Suls(eds.), Social Psychology of Health and Illness, Hillsdale, pp.227-251, 1982.
W. H. Mobley, Employee turnover, causes, consequences, and control. Addison-Wesley. 1982.
김복일, 외식업체 종사원의 직무만족과 이직의도에 관계에 관한 연구, 경기대학교 일반대학원, 박사학위논문, 2005.
C. Howes and M. Oerik, "Family and child care influences on toddler's Compliance," Child Development, Vol.57, pp.202-216, 1986.
B. Spodekm, "Professionalism and the early childhood practitioner," Early Child Development and Care, Vol.114, No.1, pp.65-79, 1995.
J. Block, Ego-resilience through time, Paper presented at the Biennial Meeting of the Society for Research in Child Development, New Orleans, 1993.
A. Hargreaves and D. Fink, Sustainable leadership, Jossey-Bass, 2005.
C. J. Travers and C. L. Cooper, "Mental health, job satisfaction and occupational stress among UK teachers," Work & Stress, Vol.7, pp.203-219, 1993.
R. Chambers and J. Belcher, "Comparison of the health and lifestyle of general practitioners and teachers," British Journal of General Practice, Vol.43, pp.378-382, 1993.
M. Nagai, K. Tsuchiya, T. Toulopoulou, and N. Takei, "Poor mental health associated with job dissatisfaction among school teachers in Japan," Journal of Occupational Health, Vol.49, pp.515-522, 2007.
오현숙, 보육교사를 위한 회복탄력성프로그램 개발 및 적용효과, 광주여자대학교 일반대학원, 박사학위논문, 2018.
구희정, "유아 레질리언스에 대한 국내 연구동향," 열린부모교육연구, 제10권, 제2호, pp.297-326, 2018.
P. A. LeBuffe and J. A. Naglieri. Devereux Early Childhood Assessment, Kaplan Press, 1999.
K. Reivich and A. Shatte, The resilience factor, Broadway Books, 2002.
K. M. Connor and J. R. Davidson, "Development of a new resilience scale: the Connor Davidson Resilience Scale(CDRISC)," Depression And Anxiety, Vol.18, No.2, pp.76-82, 2003.
S. M. Muller, A. Dodd, and K. A. Fiala, "Comparing protective factors and resilience among classroom-based teachers and community-based educators," Education, Vol.134, No.4, pp.548-558, 2014.
G. M. Wagnild and H. M. Young, "Development and psychometric evaluation of the resilience scale," Journal of Nursing Measurement, Vol.1, No.2, pp.168-178, 1993.
J. G. Dyer and T. M. McGuinness, "Resilience: Analysis of the concept," Archives of Psychiatric Nursing, Vol.10, pp.176-282, 1996
N. A. Constantine, B. Benard, and M. Diaz, Measuring Protective Factors and Resilience Traits in Youth: The Healthy Kids Resilience Assessment, Paper presented at the Seventh Annual Meeting of the Society for Prevention Research. New Orleans, 1999.
C. Knight, J. Balatti, M. Haase, and L. Henderson, "Preservice teacher stressors and their reactions to those stressors: Resilience responses," Paper Presented at Symposium, ATEA Paper Reference 402, 2010.
한임순, 이순례, 김향자, 권용은, "어린이집 교사의 소진에 관한 연구," 한국영유아보육학, 제10권, pp.97-130, 1997.
윤혜미, 노필순, "보육교사의 직무스트레스, 경력몰입, 소진과 이직의도 간 관계," 한국아동복지학, 제43권, pp.157-184, 2013.
이은숙, 보육교사의 자아탄력성, 직무스트레스, 보육 효능감, 보육헌신 및 행복감 간의 구조적 관계, 동아대학교 일반대학원 박사학위논문, 2015.
이주영, 보육교사의 감정노동이 직무성과에 미치는 영향 - 자아탄력성의 조절효과를 중심으로, 가톨릭관동대학교 일반대학원, 박사학위논문, 2016.
임해은, 권연희, "사립유치원 교사의 심리적 소진에 대한 직무스트레스와 회복탄력성의 영향," 인문학논총, 제37권, pp.53-80, 2015.
배계순, 보육교사의 직무만족도와 직무스트레스가 이직의도에 미치는 영향 -자아탄력성의 매개효과, 중부대학교 일반대학원, 박사학위논문, 2018.
신선임, 대졸 신입사원의 자기초점 방식이 정서조절과 이직의향에 미치는 영향, 서울대학교 일반대학원, 박사학위논문, 2013.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.