$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

운동시간의 변화가 청소년의 자아존중감 변화에 미치는 영향에서 그릿(GRIT) 변화량의 매개효과
The Mediating Effect of Grit Change in the Effect of Change in Exercise Time on Change in Self-esteem in Adolescents 원문보기

Journal of the Korean Applied Science and Technology = 한국응용과학기술학회지, v.38 no.2, 2021년, pp.543 - 550  

김인우 (동국대학교 스포츠문화학과) ,  하민성 (동국대학교 스포츠문화학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구의 목적은 청소년의 운동시간의 변화가 자아존중감의 변화로 이어지는 관계에서 그릿의 변화의 매개효과를 검증하는 것이다. 한국아동·청소년패널 2018의 중1 코호트 2개년도 자료 중 결측치를 포함한 케이스를 제외한 2,438명(남=1,327명, 여=1,111명)의 자료가 분석에 활용되었다. 각 변인의 변화량 간의 관계를 검증하기 위해 1차년도 측정값과 2차년도 측정값의 회귀분석에서 생성된 표준화잔차점수를 변화량 변수로 활용하였다. 상관관계 분석 결과, 운동시간의 변화량과 자아존중감의 변화량, 그릿의 변화량은 모두 서로 유의한 정적상관이 있는 것으로 나타났다. 위계적 회귀분석을 통한 매개효과 검증 결과, 운동시간의 변화가 그릿의 변화를 통해 자아존중감의 변화에 직·간접적으로 영향을 미치는 부분매개효과가 유의한 것으로 확인되었다. 이러한 결과는 운동시간의 감소가 청소년의 그릿과 자아존중감의 감소에 영향을 미친다는 것을 의미한다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study was to verify the mediating effect of the change of grit in the relationship that the change of exercise time of adolescents leads to the change of self-esteem. The data of 2,438 students (male = 1,327, female = 1,111) were used for the analysis, excluding cases including m...

주제어

표/그림 (3)

참고문헌 (26)

  1. R. Guthold, G. A. Stevens, L. M. Riley, F. C. Bull, "Global trends in insufficient physical activity among adolescents: a pooled analysis of 298 population-based surveys with 1.6 million participants", The Lancet Child Adolescent Health, Vol.4, No.1, pp. 23-35, (2020). 

  2. Y. M. Choi, "Analysis of the Structural Relationship among Children's Grit, Self-esteem, and Life Satisfaction", Journal of Child Welfare and Development, Vol.18, No.2, pp. 1-17, (2020). 

  3. M. Rosenberg, "The measurement of self-esteem, society and the adolescent self-image", Princeton, Vol.1, pp. 16-36, (1965). 

  4. J. Crocker, L. E. Park, "The costly pursuit of self-esteem", Psychological bulletin, Vol.130, No.3, pp. 392-41, (2004). 

  5. H. J. Song, T. S. Kang, "The Effect of Grit on the Attitude of Middle School Students: Focusing on the Mediation Effect of Self-esteem", Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, Vol.20, No.12, pp. 1219-1244, (2020). 

  6. Y. K. Oh, H. S. Lee, "The Effects of Individual Psychology, Family Environment and Social Environment Factors on Adolescents' Behavior Problem", Journal of Korean Home Economics Education Association, Vol.22, No.4, pp. 51-64, (2010). 

  7. H. Cheng, A. Furnham, "Perceived parental rearing style, self-esteem and self-criticism as predictors of happiness. Journal of Happiness Studies, Vol.5, No.1, pp. 1-21, (2004). 

  8. J. Y. Ha, H. I. Cho, Y. H. So, "The Relationship among Body Image, Physical Attractiveness, Self-Esteem, Hopelessness Depression and Suicidal Ideation according to Exercise Participation in High School Students", Journal of Sport and Leisure Studies, Vol.46, No.1, pp. 843-858, (2011). 

  9. H. K. Lee, J. C. Ji, "Relationship among physical activity, self-esteem, depression and suicidal ideation of youth", Korean Journal of Sports Science, Vol.27, No.4, pp. 389-398, (2018). 

  10. S. H. Kim, H. J. Kim, "Identifying classification of latent classes and influence factors according to change of exercise time of adolescent physical education class", Korean Journal of Sports Science, Vol.28, No.6, pp. 1233-1248, (2019) 

  11. S. H. Kim, J. W. Lee, "Analyzing Longitudinal Effect of School-Living and Study-Time on Physical Education Activity Changes using Hierarchical Linear Modeling", Korean Society of Growth and Development, Vol.24, No.3, pp. 289-297, (2016). 

  12. Y. G. Song, C. H. Pyun, "The effects of ARCS strategy applied to physical education on high school students' Learning motivation, attitude, and motor performance", Korean Journal of Sport Pedagogy, Vol.15, No.1, pp. 99-120, (2008). 

  13. S. M. Han, S. L. Yoo, "Exploring Grit Forming Environment in Physical Activity", Korean Journal of Sport Psychology, Vol.29, No.1, pp. 1-16, (2018). 

  14. A. L. Duckworth, C. Peterson, M. D. Matthews, D. R. Kelly, "Grit: Perseverance and passion for long-term goals. Journal of Personality and Social Psychology, Vol.9, pp. 1087-1101, (2007). 

  15. M. O. Suh, "A meta-analysis on the relationships between Grit and related variables", Korean Journal of Educational Research, Vol.57, No.1, pp. 105-130, (2019). 

  16. S. H. Kim, "Analysis of changes in adolescence physical education class exercise time according to gender and self-awareness: Utilizing covariate in latent growth curve modeling", Korean Journal of Sports Science, Vol.29, No.4, pp. 1135-1146, (2020) 

  17. P. Smith, D. Beaton, "Measuring change in psychological working conditions: Methodological issues to consider when data are collected at baseline and one follow-up time point", Occupational and Environmental Medicine, Vol.65, No.4, pp. 288-296, (2008). 

  18. H. M. Kim, M. H. Hwang, "Validation of the Korean Grit Scale for Children", The Journal of Education, Vol.35, No.3, pp. 63-74, (2015). 

  19. Rosenberg, M., Society and the adolescent self-image. Princeton, NJ:Princeton University Press, (1965). 

  20. S. Y. Park, D. H. Yun, "How Does Youth Physical Activity Effects to Leadership? Exploring the Mediating Effects of Self-Esteem and Physical Self-Concept", The Korean Journal of Physical Education, Vol.60, No.1, pp. 165-176, (2021). 

  21. S. J. Biddle, S. Ciaccioni, G. Thomas, I. Vergeer, "Physical activity and mental health in children and adolescents: An updated review of reviews and an analysis of causality", Psychology of Sport and Exercise, Vol.42, pp. 146-155, (2019). 

  22. J. S. Choi, H. W. Chung, "The Effects of Youth Activities on Academic Enthusiasm: Focusing on the Mediated Effect of Grit and Self-esteem", Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, Vol.21, No.3, pp. 1299-1318, (2021). 

  23. M. S. Ha, "The Relationship between Self-Esteem, Grit, and Life Satisfaction of adolescents and mothers: Application of the Actor-Partner Interdependence Model (APIM)", Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, Vol.20, No.24, pp. 1297-1323, (2020). 

  24. Y. R. Yoo, J. W. You, H. K. Park, "A Relationship among Grit, Objective Reasoning, and Self-Regulated Learning Efficacy of High-school Students", Korean Journal of Youth Studies, Vol.22, No.10, pp. 367-385, (2015). 

  25. S. R. Lee, Y. W. Sohn, "What are the strong predictors of academic achievement? -Deliberate practice and Grit", The Korean Journal of School Psychology, Vol.10, No.3, pp. 349-366, (2013). 

  26. A. L. Duckworth, Grit: the power of passion and perseverance, New York : Scribner, (2016). 

관련 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로