$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

대학 신입생의 지각된 스트레스, 우울이 대학생활적응에 미치는 영향
Effect of Perceived Stress and Depression on Adaptation to College life of College Freshmen 원문보기

Journal of the convergence on culture technology : JCCT = 문화기술의 융합, v.7 no.2, 2021년, pp.309 - 316  

주원식 (경남정보대학교 경찰경호행정과) ,  변은경 (경남정보대학교 간호학과) ,  이경민 (경남정보대학교 상담센터)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 대학 신입생을 대상으로 대학생활적응 정도와 대학생활적응에 영향을 미치는 요인을 확인하여 대학생활적응을 위한 기초자료로 활용하고자 시도되었다. 연구참여자는 B시의 대학 신입생 2088명을 대상으로 하였다. 자료분석SPSS 22.0 프로그램을 이용하여 실수, 백분율, 평균, 표준편차, t-test, ANOVA, 피어슨 상관계수, 다중회귀분석으로 분석하였다. 대상자의 대학생활적응은 3.75±0.73점이었고, 일반적 특성에 따른 대학생활적응의 차이를 분석한 결과 성별(t=3.947, p<.001), 연령(F=3.445, p=.032), 전공(F=5.539, p=.001), 가족형태(F=6.958, p<.001)에서 유의한 차이를 나타냈다. 연구대상자의 대학생활적응은 지각된 스트레스(r=-.696, p<.001), 우울(r=-.507, p<.001)과는 부적상관관계, 지각된 스트레스와 우울(r=.567, p<.001)은 정적상관관계를 나타냈다. 대상자의 대학생활적응에 영향을 미치는 요인은 지각된 스트레스, 우울, 연령, 전공, 가족형태로 나타났고, 설명력은 50.4%로 확인되었다. 따라서 대학 신입생의 대학생활적응을 향상시키기 위해서는 대학생활적응 능력을 함양하는 다양한 프로그램을 개발하여 적용하는 것이 필요하다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to investigate the level of adaptation to college life and identity the influencing factors on adaptation to college life of college freshmen's. Data were collected from 2088 college freshmen's in B city and analyzed by t-test, ANOVA, Pearson correlation coefficient, and...

주제어

표/그림 (5)

참고문헌 (34)

  1. B.Y. Park, "The relationship of internet addiction and mental health of university students", Master's thesis, Kyunghee University, Seoul, 2005. 

  2. S.R. Hong, "Perceptions of the self-efficacy of youth and subjective quality of life", Journal of Korean Management Association, Vol. 29, No. 6, pp. 71-87, 2011. 

  3. Y.J. Choi, "Stress, suicidal ideation, and protective factors in college students", Studies on Korean Youth, Vol. 23, No. 3, pp. 77-104, 2012. 

  4. H.A. Yoon, "A study on the relationship between career decision-making difficulties and adjustment of college students to their decision-making styles", Master's thesis, Hongik University, Seoul, 1999. 

  5. S.R. Kwak, "A structural equation modeling analysis of adolescents school adjustment", Korean Journal of Sociology of Education, Vol. 16, No. 1, pp. 1-26, 2006. 

  6. A.K. Chung, J.S. Kim, and J.H. Kim, "The effects of self-respect, academic self-efficacy, and career maturity on student adaptation to college and learning persistence", Journal of Engineering Education Research, Vol. 16, No. 6, pp. 11-18, 2013. DOI: https://doi.org/10.18108/jeer.2013.16.6.11 

  7. A. Zajacova, S.M. Lynch, and T.J. Espenshade, "Self-efficacy, stress, and academic success in college", Research in Higher Education, Vol. 46, No. 6, pp. 677-706, 2005. DOI: https://doi.org/10.1007/s11162-004-4139-z 

  8. H.J. Choi, and E.J. Lee, "Mediation effects of self-efficacy between academic stress and college adjustment in first year nursing students", Journal of Korean Academic Fundamental Nursing, Vol. 19, No. 2, pp. 261-268, 2012. DOI: http://doi.org/10.7739/jkafin.2012.19.2.261 

  9. E.I. Jeong, and Y.H. Park, "Development and validation of the college adjustment scale", Korean Journal of Education Methodology Studies, Vol. 21, No. 2, pp. 69-92, 2009. 

  10. K.O. Hong, and H.W. Kang, "The relationship between college students' attachment to parents and interpersonal relations ability", Journal of the Korean Higher Vocational Education Association, Vol. 10, No. 1, pp. 69-81, 2009. 

  11. J.O. Park, and Y.S. Seo, "Validation of the perceived stress scale(PSS) on samples of Korean university students", The Korean Journal of Psychology : General, Vol. 29, No. 3, pp. 611-629, 2010. 

  12. S.Y. Roh, "Mediating effects of positive thinking between stress and subjective happiness in nursing student", The Korean Journal of Growth and Development, Vol. 28, No. 1, pp. 95-103, 2020. DOI: https://doi.org/10.34284/KJGD.2020.02.28.1.95 

  13. S.H. Lee, H.S. Jeong, D.W. Lee, K.H. Park, Z.Y. Yun, and J.J. Park, "Influence of anxiety, depression and stress on adjustment to college in freshmen of a university", Korean Journal of Family Medicine, Vol. 30, No. 10, pp. 796-804, 2009. DOI: https://doi.org/10.4082/kjfm.2009.30.10.796 

  14. J.H. Ha, and H.I. Jo, "The relationship among perfectionism, stress, the ways of stress coping, self-efficacy, college adjustment", The Korean Journal of Counseling, Vol. 7, No. 2, pp. 595-611, 2006. 

  15. J.S. Kim, "A converged study on the influence on the suicide of idea the elderly living alone", Journal of Convergence for Information Technology, Vol. 8 No. 5, pp. 11-17, 2018. DOI: https://doi.org/10.22156/CS4SMB.2018.8.5.011 

  16. H.S. Kang, and K.J. Kim, "The correlation between depression and physical health among the aged", Korean Public Health Research, Vol. 26, No. 14, pp. 451-459, 2000. 

  17. E.J. Lee, "Factors affecting depression in junior nursing students", Journal of Digital Convergence, Vol. 17, No. 12, pp. 413-425, 2019. DOI: https://doi.org/10.14400/JDC.2019.17.12.413 

  18. S. Cohen, T. Kamark, and R. Mermelstein, "A global measure of perceived stress", Journal of Health and Social Behavior, Vol. 24, No. 4, pp. 385-396, 1983. DOI: http://dx.doi.org/10.2307/2136404 

  19. J.O. Park, and Y.S. Seo, "Validation of the perceived stress scale(PSS) on samples of Korean university students", Korean Journal of of Psychology: General, Vol. 29, No. 3, pp. 611-629, 2010. 

  20. L.S. Radloff, "The CES-D scale: a self-report depression scale for research in the general population", Applied Psychological Measurement, Vol. 1, No. 3, pp. 385-401, 1977. DOI: http://doi.org/10.1177/014662167700100306 

  21. F.J. Kohout, L.F. Berkman, D.A. Evans, and J. Cornoni-Huntley, "Two shorter forms of the CES-D depression symptom index", Journal of Aging and Health, Vol. 5, No. 2, pp. 179-193, 1993. DOI: http://doi.org/10.1177/098926439300500202 

  22. S.Y. Shin, "Validation study of short forms of the Korean version center for epidemiologic studies depression scale(CES-D)", Master's thesis, Seoul National University, Seoul, 2011. 

  23. R.W. Baker, and B. Siryk, "Measuring adjustment to college", Journal of Counselling Psychology, Vol. 31, No. 2, pp. 179-189, 1984. DOI: https://doi.org/10.1037/0022-0167.31.2.179 

  24. H.W. Kim, "The relationship between family system patterns and career decision-making and adjustment to college", Master's thesis, Sookmyung Women's University, Seoul, 2005. 

  25. J.Y. Shin, "The mediating effects of ego-resilience and coping strategy, social support in the relation between life stress and on adjustment in college life", Doctor dissertation, Catholic University of Daegu, Daegu, 2014. 

  26. E.I. Choi, "An investigation of freshman adaptation to college", Master thesis, Konkuk University, Seoul, 2017. 

  27. J.H. Song, and E.Y. Jung, "Factors affecting adaptation to nuiversity life of first-yearstudents", Journal of the Korean Society for Wellness, Vol. 15, No. 1, pp. 173-183, 20206. DOI: https://dx.doi.org/10.21097/ksw.2020.02.15.1.173 

  28. G.S. Yi, "The effects of college students' communication skill on their adjustment to college life and career preparation behaviors", Master thesis, Paichai University, Seoul, 2019. 

  29. Y.J. Lee, and H.J. Jang, "Influence of self-identity, perceived stress and ambivalence on emotional expressiveness of freshmen to adaptation to university life", Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, Vol. 19, No. 23, pp. 703-714, 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.22251/jlcci.2019.19.23.703 

  30. L. Magnussen, and M.J. Amundson, "Undergraduate nursing student experience", Nursing and Health Science, Vol. 5, No. 4, pp. 261-267, 2003. DOI: https://doi.org/10.1046/j.1442-2018.2003.00158x 

  31. H.J. Wang, and S.A. Jung, "Influence of depression and eating disorder on college adjustment in female freshmen", The Korean Contents Scciety, Vol. 16, No. 11, pp. 683-692, 2016. DOI: https://dx.doi.org/10.5392/JKCA.2016.16.11.683 

  32. H.Y. Jung, "The convergence influence of life stress, depression and ego resiliency on college life adaptation in nursing sudents", Journal of Digital Convergence, Vol. 14, No. 7, pp. 259-268, 2016. DOI: https://dx.doi.org/10.14400/JDC.2016.14.7.259 

  33. T.H. Ha, and H.K. Back, "A study on the development and effectiveness of mind healing program for university students based on reality therapy", Journal of Digital Policy & Management, Vol. 10, No. 11, pp. 433-439, 2012. DOI: https://dx.doi.org/10.14400/JDPM.2012.10.11.433 

  34. J.Y. Kim, "The relationship of freshmen's adjustment of college life and depression", Journal of Adolescent Welfare, Vol. 10, No. 4, pp. 243-263, 2008. 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로