$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[국내논문] 3주기 및 4주기 교원양성기관 평가 후 전국 대학 유아교육과 효율성 분석
An Analysis of Change in Efficiency of Department of Early Childhood Education in KOREA 원문보기

한국산학기술학회논문지 = Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, v.22 no.5, 2021년, pp.517 - 529  

송운경 (한국항공대학교 경영학부) ,  송연경 (우송대학교 유아교육과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구의 목적은 전국 대학 유아교육과의 효율성 변화를 분석하여 교원양성기관 역량진단의 효과성을 살펴보고, 효율적인 유아교육과와 비효율적인 유아교육과의 특성 및 효율성에 영향을 끼치는 변수들을 확인하여 정책적인 시사점을 제공하는 데에 있다. 연구목적을 위해 전국 대학 유아교육과 149개 데이터를 사용하여 자료포락분석을 실시, 교원양성기관 평가 완료 이전의 효율성 연구결과와 비교분석하였다. 불변규모수익기술과 가변규모수익기술을 가정한 산출지향 모형을 추정하여 CCR과 BCC모형으로 상대적 운영효율성 추정하였고, 투입요소로는 전임교원 1인당 학생 수, 학생 1인당 장학금, 전임교원 1인당 연구비, 학생 1인당 장서 수, 학생 1인당 교육비를 산출요소로는 전임교원 1인당 연구실적, 취업률을 사용하였다. 토빗모형을 통해 투입, 산출요소 및 외생변수(설립유형, 학교종류, 입학정원규모, 소재지) 중 효율성에 영향을 끼치는 요인들을 살펴보았다. 연구결과, 전국 대학 유아교육과는 효율적으로 운영되고 있으며 3주기 및 4주기 교원양성기관 평가 완료 전과 규모효율성과 운영효율성에 차이가 없었다. CCR에서 강효율 유아교육과는 학생 1인당 장학금, 장서 수, 교육비가 유의하게 낮음에도 불구, 유의하게 높은 전임교수 1인당 연구실적과 취업률을 보이나, BCC 아래 학생1인당 장서 수, 취업률 이외에는 통계적 유의성을 상실하며, 토빗모형 계수도 실제적인 영향을 논하기에는 미미하다. 전문대학과 입학정원규모 60명 이상, 광역권 유아교육과의 운영효율성이 높은 것으로 확인되었다. 본 연구결과는 교육의 질적 향상을 통한 효율성 증대를 목적으로 하는 평가정책에 시사점을 준다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study analyzes changes in the efficiency of the Department of Early Childhood Education in Korea to examine the effectiveness of the National Evaluation for Teacher Education Institution. We provide policy implications from exploring factors influencing efficiency and comparing characteristics ...

주제어

표/그림 (8)

참고문헌 (47)

  1. L. Tickle, Teacher self-appraisal and appraisal of self. In R. P. Lipka & T. M. Brinthaupt (Eds.), The role of self in teacher development, State University of New York Press, 1999, pp. 121-141. 

  2. Ministry of Education. Innovation measures for early childhood education, 2017, Available from: http://www.moe.go.kr/ 

  3. Korea Educational Development Institute Competency Evaluation for Teacher Institution. Introduction and timeline of competency evaluation for teacher education institution, 2019, Available from: https://necte.kedi.re.kr/intro.do 

  4. Veritas Alpha. 'Targeting reduction' national evaluation for teacher education institution for 'universities'...50% increase in coursework, 2019, Available from: http://www.veritas-a.com/news/articleView.html?idxno149087 

  5. Y. J. Kim, "Improvement in the third phase evaluation of teacher training Institutes; Considered from the examinee's standpoint", Journal of Ethics Education Studies, Vol.23, pp.331-346, 2010. 

  6. S. K. Woo, W. Y. Jung, "Measuring efficiency of university management: assessment on effectiveness of university evaluation policy", Korean Public Administration Quarterly, Vol.27, No.4, pp.1265-1285, 2015. 

  7. J. H. Park, An Institutional Analysis of Change and Continuance of University Evaluation Policy. Ph.D dissertation, Seoul National University, Seoul, Korea, 2014. 

  8. Dong A Weekly. Promoting ranking universities: ciriticism on university evaluation by press, 2014, Available from: https://weekly.donga.com/List/3/all/11/98393/1 

  9. K. S. Kim, "Current conditions, issues, and developmental challenges of evaluation system of teacher training institution", KEDI Position Paper, Vol.10, No.8, 2013. 

  10. S. H. Kim, H. S. Lee, "A comparison between university evaluation and its efficiency as measured by DEA", Journal of Educational Evaluation, Vol.21, No.1, pp.1-26, 2008. 

  11. J. H. Ko, E. K. Lee, O. Y. Kwon, "Efficiency analysis of Korean universities' performance: comparison by DEA", Korean Public Administration Review, Vol.48, No.1, pp.133-155, 2014. 

  12. S. Lee, "The efficiency analysis of the department of early childhood education in a university using DEA." The Journal of Economics and Finance of Education, Vol.22, No.1, pp.163-183, 2013. 

  13. A. Charnes, W. Cooper, E. Rhodes, "Measuring the efficiency of decision making units", European Journal of Operational Research, Vol.2, No.6, pp.429-444, 1978. 

  14. J. Lee, D. Oh, Theory of Efficiency Analysis:DEA, p.372, ibbook, 2010. 

  15. J. S. Liu, L. Y. Y. Lu, W. M. Lu, B. J. Y. Lin, "A survey of DEA applications", Omega, Vol.41, No.5, pp.893-902, 2013. 

  16. T. Breu, R. Raab, "Efficiency and perceived quality of the nation's "top 25" national universities and national liberal arts colleges: An application of data envelopment analysis to higher education", Socio-Economic Planning Sciences, Vol.28, No.1, pp.33-45, 1994. DOI: https://doi.org/10.1016/0038-0121(94)90023-X 

  17. N. K. Avkiran, "Investigating technical and scale efficiencies of Australian universities through data envelopment analysis", Socio-Economic Planning Science, Vol.35, No.1, pp.57-80, 2001. DOI: https://doi.org/10.1016/S0038-0121(00)00010-0 

  18. M. Abbott, C. Doucouliagos, "The efficiency of Australian universities: a data envelopment analysis." Economics of Education Review, Vol.22, No.1, pp.89-97, 2003. DOI: https://doi.org/10.1016/S0272-7757(01)00068-1 

  19. J. Wolszczak-Derlacz, A. Parteka, "Efficiency of European public higher education institutions: a two-stage multicountry approach", Scientometrics, Vol.89, pp.887-917, 2011. DOI: https://doi.org/10.1007/s11192-011-0484-9 

  20. T. Agasisti, C. Barra, R. Zotti, "Evaluating the efficiency of Italian public Universities(2008-2011) in presence of (unobserved) heterogeneity", Socio-Economic Planning Sciences, Vol.55, pp.47-58, 2016. DOI: https://doi.org/10.1016/j.seps.2016.06.002 

  21. T. S. Ahn, G. J. Park, T. J. Park, "Efficiency behviour and influencing factors of Korean universities", Korean Accounting Review, Vol.23, No.2, pp.183-215, 1998. 

  22. H. B. Lee, S. H. Lee, "An exploratory study for the evaluation of university efficiency through data envelopment analysis", Journal of Industrial Economics and Business, Vol.14, No.2, pp.261-277, 2001. 

  23. M. Rah, "An evaluation of efficiency of public university finance", The Journal of Economics and Finance of Education, Vol.13, No.2, pp.149-173, 2004. 

  24. S. W. Park, D. H. Lee, "An analysis on the efficiency of national university by DEA." Journal of Accounting and Finance, Vol.31, No.4, pp.161-182, 2013. 

  25. M. Rah, M. H. Kim, "An international comparative study on the efficiency of higher education using DEA", The Journal of Economics and Finance of Education, Vol.14, No.2, pp.205-237, 2005. 

  26. H. Yun, "An efficiency evaluation of universities of elementary teacher education using DEA", The Journal of Economics and Finance of Education, Vol.17, No.2, pp.29-57, 2008. 

  27. H. Lee, "University efficiency analysis by DEA." Journal of Education Evaluation, Vol.21, No.4, pp.41-65, 2008. 

  28. G. Lee, "Analysis of the efficiency of universities in South Korea by DEA and Tobit model", Institute for Humanities and Social Sciences, Vol.13, No.2, pp.267-293, 2012. DOI: https://doi.org/10.15818/ihss.2012.13.2.267 

  29. H. Park, "An efficiency analysis of the universities using DEA", Korean Business Education Review, Vol.26, No.5, pp.125-153, 2011. 

  30. H. D. Sin, "A study on the performance evaluation of universities: An application of data envelopment analysis", Journal of Education Evaluation, Vol.19, No.3, pp.45-63, 2006. 

  31. S. W. Mo, "An efficiency evaluation of junior colleges using DEA model", Korean Industrial Economic Association, Vol.19, No.4. pp.1581-1595, 2006 

  32. D. J. Kim, Y. G. Lee, "Analysis on the relative efficiency based on data envelopment analysis for colleges in South Korea - Focused on evaluation of basic Ccmpetency in college" Journal of the Korean Contents Association, Vol.19, No.2, pp.491-507, 2019. 

  33. H. Y. Kim, Y. K. Han, "Analysis of university's efficiency using data envelopment analysis", The Politics of Education, Vol.26, No.2, pp.1-30, 2019. 

  34. G. H. Yun, H. B. Lee, "A study on the efficiency of the department of early childhood education in junior colleges", The Journal of Education, Vol.33, No.2, pp.101-118, 2013. 

  35. J. Lee, M. Kim, "An analysis on the relative efficiency of educational capacity enhancement project(ECEP) of universities", The Journal of Economics and Finance of Education, Vol.22, No.3, pp.107-133, 2013. 

  36. M. H. Noh, "A comparative analysis on associate college's relative efficiency: Focusing on university accreditation project", The Korean Research Association for the Business Education, Vol.30, No.6, pp.49-74, 2016. DOI: https://doi.org/10.34274/krabe.2016.30.6.003 

  37. K. S. Kim, E. J. Hur, D. Lee, "Improvement plan for college teacher education institution evaluation", KEDI Position Paper, Vol.11, No.11, 2014. 

  38. E. J. Hur, D. Lee, K. S. Kim, "Search of improvement plan on the national evaluation for teacher education course in college: Focusing on early childhood education department" The Journal of Korean Teacher Education, Vol.32, No.1, pp.31-58, 2015. DOI: https://doi.org/10.24211/tjkte.2015.32.1.31 

  39. C. H. Lee, G. Lee, "A case study of exploring changes and developments of department of physical education: Through the third and fourth Phase national evaluation for teacher education institutes", Korean Journal of Sport Pedagogy, Vol.24, No.4, pp.61-82, 2017. 

  40. T. Agasisti, F. Bonomi, P. Sibiano, "Measuring the "managerial" efficiency of public schools: a case study in Italy", International Journal of Educational Management, Vol.28, No.2, pp.120-141, 2014. DOI: https://doi.org/10.1108/IJEM-02-2013-0032 

  41. L. Borge, L. Naper, "Efficiency potential and efficiency variation in Norwegian lower secondary school", Public Finance Analysis, Vol.62, No.2, pp.21-249, 2006. DOI: https://doi.org/10.1628/001522106X120677 

  42. A. Charnes, W. Cooper, B. Golany, L. Seiford, J. Stutz, "Foundations of data envelopment analysis for Pareto-Koopmans efficient empirical production functions", Journal of Econometrics, Vol.30, pp.91-107, 1985. DOI: https://doi.org/10.1016/0304-4076(85)90133-2 

  43. R. D. Banker, A. Charnes, W. Cooper, "Some models for estimating technical and scale inefficiencies in data development analysis", Management Science, Vol.30, No.9, pp.1078-1092, 1984. 

  44. B. D. Baker, "The emerging shape of educational adequacy: from theoretical assumptions to empirical evidence", Journal of Education Finance, Vol.30, No.3, pp.259-287, 2005. 

  45. Y. Ji, C. Lee, "Data envelopment analysis", The Stata Journal, Vol.10, No.2, pp.267-280, 2010. 

  46. H. S. Park, "The efficiency analysis of the department of care and education for young children in the college using DEA", Korean Journal of Child Education and Care, Vol.13, No.2, pp.134-162, 2013. 

  47. W. K. Song, Y. K. Song, "Efficiency of public kindergarten in Seoul: Evidence from two-stage DEA", The Journal of Economics and Finance of Education, Vol.26, No.4, pp.187-213, 2017. DOI: https://doi.org/10.46967/jefe.2017.26.4.187 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로