$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

사극 드라마에 나타난 고증 의상의 현대화에 대한 대학생들의 인식 -하브루타 학습법을 중심으로-
Undergraduate Students' Perspectives towards Modernization of Historical Costume in Historical Drama -Focused on Havruta Learning- 원문보기

한국산학기술학회논문지 = Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, v.22 no.5, 2021년, pp.343 - 353  

김장현 (디자인 팩토리) ,  이유림 (신경대학교 뷰티디자인학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

사극 드라마는 더욱 극적인 전개를 원하는 대중들의 취향에 따라 퓨전 형태로 변화하고 있으며, 고증 의상 또한 현대적인 감각으로 표현되고 있다. 본 연구는 사극 드라마에 나타난 고증 의상의 현대화의 사례 탐색 및 학습자의 인식을 조명해보고, 향후 사극 드라마에서 고증 의상의 현대화에 대한 함의점을 제시해보는데 목적이 있다. 연구 방법은 이론적 연구와 사례 연구 및 하브루타 학습법을 통한 서술형 설문지 응답법을 병행하였다. 본 연구의 결과로 첫째, 사극 드라마에서 고증의상의 현대화에 대한 본질적인 문제는 사극 드라마의 역사적 사실을 저해하는 고증의상의 과도한 현대적 변용으로 나타났다. 둘째, 사극 드라마에서 고증의상의 현대화에 대한 대학생들의 부정적인 인식으로는 한국 고유의 정체성 상실, 드라마의 몰입도 저하, 미디어가 갖는 교육적 영향력의 견해가 주를 이루었다. 긍정적인 인식으로는 전통 문화의 인식 제고를 통한 관심 증대, 시대적 흐름의 변화에 대한 절충, 대중들의 시각적 유희 증대의 견해가 주를 이루었다. 셋째, 사극 드라마에서 고증의상의 효과적인 연출 방향에 대한 함의점은 사극 드라마 관계자들의 인식개선과 고증의상에 대한 의상디자이너의 철저한 사전 조사, 전통복식에 대한 심층적인 연구와 체계적이고 명확한 교육적 접근, 정부의 노력과 시청자들의 관심이 필요하다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Historical dramas are changing in response to the public who wants more dramatic development, and historical costumes are also expressed in a modern sense. The purpose of this study is to examine the modernization of historical costumes in historical dramas and how the modernization of historical co...

주제어

표/그림 (5)

참고문헌 (41)

  1. H. Pong, S. Lee, "A study on the historical inquiry of TV historical drama costumes: Mainly focused on 'The way of the great king'", Journal of the Korean Fashion & Costume Design Association, Vol.2, No.2, pp.113-136, 2000. 

  2. J. Kim, H. Huh, W. Kim, T. Kim, Korean modern history, pp.1-351, Bobmunsa, 2004. 

  3. B. Lee, "The changes and characteristics of Korean historical dramas", Master's thesis, Hanyang University, Seoul, Korea, pp.1-218, 1997. 

  4. History [Internet]. Naver dictionary [cited n. d.], Available From: https://ko.dict.naver.com/#/entry/koko/7e400b4deef9422cae5f259a0aaedfa5 (Accessed January. 22, 2021) 

  5. S. Kim, "A case study of makeup and hair style attendant on the character of historical movie", Master's thesis, Sungshin Women's University, Seoul, Korea, pp.1-99, 2011. 

  6. S. Kim, "A study on characteristics of hypermediacy expressed in TV historical drama 'Jang Hee-bin'", Ph.D dissertation, Konkuk University, Seoul, Korea, pp.1-135, 2019. 

  7. S. Jin, "A study on the movies reinterpreted based on the historical event: Between reinterpretation and distortion of the historical event", Journal of East-West Communication Council, Vol.15, pp.91-113, 2012. 

  8. E. Han, C. Han, S. Ryu, "A study of the costume in the historical TV drama that the empress Myungsung appered: Focuse on costume of main charater", Journal of the Korean Society of Costume, Vol.55, No.8, pp.85-98, 2005. 

  9. D. Shin, H. Na, "A Comparative study on the costume of historical TV dramas: Focused on authentic historical drama 'Jeong Do-jeon' and fusion historical drama 'Six Flying Dragons'", Journal of Korea Design Forum, Vol.25, No.1, pp.53-64, 2000. 

  10. M. Lee, "A study of the actual condition of Goguryeo period costumes for TV dramas", Master's thesis, Sungkyunkwan University, Seoul, Korea, pp.1-112, 2019. 

  11. O. Kent, "A theory of Havruta learning", Journal of Jewish Education, Vol.76, pp.215-245, 2010. DOI: https://doi.org/10.1080/15244113.2010.501499 

  12. M. Mathieson, "Tips for teachers: Lesson plans and ideas from around the world", ERIC Cooperative Learning, Vol.10, No.4, pp.49-54, 1990. 

  13. M. Kim, "The effect of question enhancement Havruta steam programs on the science process skills of elementary students's", Master's thesis, Gyeongin National University of Education, Incheon, Korea, pp.1-85, 2016. 

  14. H. Kim, "The study of Israel's creative education system", Master's thesis, Gongju National University, Gongju, Korea, pp.1-159, 2017. 

  15. Y. Kim, "Effects on academic achievement and learning attitude in the class applied the Habruta technique: Focused on Korean language and math classes in sixth grade", Master's thesis, Daejin University, Pocheon, Korea, pp.1-52, 2018. 

  16. M. Eom, J. Kim, "A case study on the applied Havruta method in the Chinese class as the university liberal arts subjects", Journal of Korean Classical Chinese Literature, Vol.36, No.1, pp.417-441, 2018. DOI: https://doi.org/10.18213/jkccl.2018.36.1.014 

  17. H. Hwang, "Case study on Havruta and public debate", Culture and Converence, Vol.42, No.5, pp.255-277, 2020. DOI: https://doi.org/10.33645/cnc.2020.05.42.5.255 

  18. The costume of "Dream of the Emperor" [Internet]. Heraldcorp [cited 2013. April 1], Available From: http://news.heraldcorp.com/view.php?ud20130401000438&md20130404004936_BL (Accessed January. 22, 2021) 

  19. The costume of "Hwarang" [Internet]. Mnews [cited 2017 February 6], Available From: http://mnews.imaeil.com/Entertainments/2017020610475179091 (Accessed January. 22, 2021) 

  20. These days, historical costumes are out of history... Character-matched fusion is the trend rather than historical research [Internet]. Dongailbo [cited 2012 August 21], Available From: https://www.donga.com/news/article/all/20120821/48759326/1 (Accessed January. 22, 2021) 

  21. Armor [Internet]. Doopedia [cited n. d.], Available From: https://www.doopedia.co.kr/doopedia/master/master.do?_methodview&MAS_IDX10101300072817 (Accessed January. 22, 2021) 

  22. H. Chang, "A study on armor in Korean historical drama", Journal of Korean Theatre Education, Vol.27, No.-, pp.101-132, 2015. 

  23. The amor of "The great Gwanggaeto" [Internet]. KBS [cited 2012 April 29], Available From: http://onair.kbs.co.kr/index.html?sourceepisode&snamevod&stypevod&program_codeT2011-0306&program_idPS-2012050980-01-000&broadcast_complete_ynY&local_station_code00&ion_code03#more (Accessed January. 22, 2021) 

  24. The manteau of "The great Gwanggaeto" [Internet]. KBS [[cited 2012 April 28], Available From: http://onair.kbs.co.kr/index.html?sourceepisode&snamevod&stypevod&program_codeT2011-0306&program_idPS-2012050979-01-000&broadcast_complete_ynY&local_station_code00&ion_code03 (Accessed January. 22, 2021) 

  25. The amor of "Six Flying Dragons" [Internet]. SBS [cited 2015 October 5], Available From: https://allvod.sbs.co.kr/allvod/vodEndPage.do?mdaId22000144691&btnfree (Accessed January. 22, 2021) 

  26. "Six Flying Dragons", Lee Seong-gye's armor, which period costume? It is not a reference [Internet]. Asiae [cited 2015 October 10], Available From: http://www.asiae.co.kr/news/view.htm?idxno2015101013073825338 (Accessed January. 22, 2021) 

  27. Questionnaire method [Internet]. Namuwiki [cited 2020 July. 12], Available From: https://namu.wiki/w/%EC%A7%88%EB%AC%B8%EC%A7%80%EB%B2%95 (Accessed September. 12, 2020) 

  28. B. Lee, "The influence of historical drama costume on Hanbok fashion", Journal of Asian Ethno-Forms, Vol.17, No.-, pp.5-20, 2016. 

  29. J. Im, "The research of remediation on the costumes design of Korean historical drama: Focused on the TV historical drama since 2000", Ph.D dissertation, Chungang University, Seoul, Korea, pp.1-283, 2017. 

  30. Y. Lee, S. Kang, "The popular culture paradigm represented on the costume of historical dramas in 2000's", Journal of the Korean Society of Costume, Vol.61, No.9, pp.131-147, 2011. 

  31. K. Geum, The beauty of Korean traditional costume, pp.1-205, Youlhwadang, 1994. 

  32. E. H. Carr, What is history?, pp.1-258, Bumwoosa, 1996. 

  33. J. Hwang, "A study on the effects of TV drama genre and flow experienceon viewer' ssatisfaction", Ph.D dissertation, DongEui University, Busan, Korea, pp.1-80, 2011. 

  34. H. Choi, "History dramas History dramas on TV and middle school students' understanding of history : Centering around 'Daejoyoung', Master's thesis, University of Seoul, Seoul, Korea, pp.1-74, 2008. 

  35. S. Han, "A study on the applicability of historical drama in high school history education: The case of 'The Founder Wanggeon' produced by KBS", Master's thesis, Hanyang University, Seoul, Korea, pp.1-60, 2008. 

  36. M. Lee, Historical distortion, the crossroads between two historical dramas [Internet]. Ohmynews [cited 2014 January. 3], Available From: http://star.ohmynews.com/NWS_Web/OhmyStar/at_pg.aspx?CNTN_CDA0001944172 (Accessed January. 12, 2021) 

  37. B. Choi, 'Jang Ok-jung' lives in distortion?..Material borrowing, adaptation is free [Internet]. Starnews [cited 2013 June. 4], Available From: https://star.mt.co.kr/stview.php?no2013060414410623059&type1&outlink1 (Accessed January. 12, 2021) 

  38. H. Lee, Hanbok, controversy over originator [Internet]. Newspim [cited 2020 November. 12], Available From: http://www.newspim.com/news/view/2020111200114 (Accessed January. 12, 2021) 

  39. S. Kim, Hanbok originated from the Chinese Ming Dynasty? [Internet]. Yonhapnews [cited 2020 November. 5], Available From: https://www.yna.co.kr/view/AKR20201105151600502 (Accessed January. 12, 2021) 

  40. S. Kim, "Development and evaluation of teaching-learning plan for Hanbok education in high school technology and home economics", Journal of Korean Home Economics Education Association, Vol.32, No.2, pp.1-17, 2020. DOI: https://dx.doi.org/10.19031/jkheea.2020.06.32.2.1 

  41. S. Yun, W. Jung, J. Lee, "Development and application of the curriculum for nurturing the talented workforce for Hanbok-business", Journal of the Korean Society of Costume, Vol.70, No.2, pp.154-167, 2020. DOI: https://doi.org/10.7233/jksc.2020.70.2.154 

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로