$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[국내논문] DonorsChoose의 기부형 크라우드펀딩에 기반한 가치공동창출 모델링
Value Co-creation Modeling of DonorsChoose's Donation-based Crowdfunding 원문보기

한국IT서비스학회지 = Journal of Information Technology Services, v.20 no.2, 2021년, pp.127 - 146  

유한나 (연세대학교 빈곤문제국제개발연구원) ,  이수진 (성결대학교 글로벌경영기술대학 경영학과) ,  민동권 (숙명여자대학교 경영학부)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Donation-based crowdfunding(DBC) is conducted from voluntary participation by project operators. It requires a different operational strategy than general crowdfunding. However, there is a limited amount of research on the operational strategy of DBC. This study explores the value co-creation(VCC) s...

Keyword

표/그림 (9)

참고문헌 (44)

  1. 곽 현, 이호근, "크라우드펀딩 분야의 국내외 연구동향 분석", 정보화정책, 제21권, 제4호, 2014, 3-19. 

  2. 도너스츄즈 공식홈페이지, www.donorschoose.org 

  3. 도너스츄즈 블로그, www.donorschoose.org/blog 

  4. 박우영, 이상용, "크라우드펀딩에 영향을 미치는 요인에 관한 탐색적 연구: 온라인 기부 모금 분석", e-비즈니스연구, 제17권, 제4호, 2016, 55-69. 

  5. 박인정, "문화예술 분야 크라우드 펀딩의 가능성 : 문화나눔 포털과 텀블벅 사례를 중심으로", 문화예술경영학연구, 제6권, 제1호, 2013, 131-156. 

  6. 박현정, 신경식, "기부형 크라우드펀딩의 성공 요인 : 도너스츄즈 플랫폼을 중심으로", 한국IT서비스학회지, 제15권, 제2호, 2016, 1-19. 

  7. 이유재, 라선아, 이청림, "한국의 서비스 연구는 어떻게 진화할 것인가", 경영학연구, 제45권, 제6호, 2016, 2015-2064. 

  8. 조윤용, "기부형 크라우드펀딩 캠페인 내용 분석: 스토리텔링형 기부 메시지의 설득 효과를 중심으로", 광고학연구, 제30권, 제5호, 2019, 83-108. 

  9. Akman, H., C. Plewa, and J. Conduit, "Co-creating value in online innovation communities", European Journal of Marketing, Vol. 53, No.6, 2019, 1205-1233. 

  10. Althoff, T. and J. Leskovec, "Donor Retention in Online Crowdfunding Communities : A Case Study of Donorschoose.org", In Proceedings of the 24th international conference on world wide web, 2015, 34-44. 

  11. Beirao, G., L. Patricio, and R.P. Fisk, "Value Cocreation in Service Ecosystems", Journal of Service Management, Vol.28, No.2, 2017, 227-249. 

  12. Belleflamme, P., T. Lambert, and A. Schwienbacher, "Individual Crowdfunding Practices", Venture Capital, Vol.15, No.4, 2013, 313-333. 

  13. Breeze, B., "How Donors Choose Charities : The Role of Personal Taste and Experiences in Giving Decisions", Voluntary Sector Review, Vol.4, No.2, 2013, 165-183. 

  14. Burtch, G., A. Ghose, and S. Wattal, "An Empirical Examination of the Antecedents and Consequences of Contribution Patterns in Crowd-Funded Markets", Information Systems Research, Vol.24, No.3, 2013, 499-519. 

  15. Berns, J.P., M. Figueroa-Armijos, S.P. da Motta Veiga, and T.C. Dunne, "Dynamics of Lending-based Prosocial Crowdfunding : Using a Social Responsibility Lens", Journal of Business Ethics, Vol.161, No.1, 2020, 169-185. 

  16. Cason, T.N. and R. Zubrickas, "Donation-based Crowdfunding with Refund Bonuses", European Economic Review, Vol.119, 2019, 452-471. 

  17. Chen, Y., R. Dai, J. Yao, and Y. Li, "Donate Time or Money? The Determinants of Donation Intention in Online Crowdfunding", Sustainability, Vol.11, No.16, 2019, 4269. 

  18. Choy, K. and D. Schlagwein, "Crowdsourcing for a Better World : On the Relation Between IT Affordances and Donor Motivations in Charitable Crowdfunding", Information Technology & People, Vol.29, No.1, 2016, 221-247. 

  19. De Buysere, K., O. Gajda, R. Kleverlaan, D. Marom, and M. Klaes, A Framework for European Crowdfunding, European Crowdfunding Network(ECN), 2012. 

  20. Gerber, E.M. and J. Hui, "Crowdfunding : Motivations and Deterrents for Participation", ACM Transactions on Computer-Human Interaction(TOCHI), Vol.20, No.6, 2013, 1-32. 

  21. Gronroos, C., "Value Co-creation in Service Logic : A Critical Analysis", Marketing Theory, Vol.11, No.3, 2011, 279-301. 

  22. Gronroos, C. and P. Voima, "Critical Service Logic : Making Sense of Value Creation and Cocreation", Journal of the Academy of Marketing Science, Vol.41, No.2, 2013, 133-150. 

  23. Koning, R.M. and J. Model, "Experimental Study of Crowdfunding Cascades : When Nothing is Better Than Something", Academy of Management Proceedings, Vol.2014, No.1, 2014, 16683. 

  24. Meer, J., "Effects of the Price of Charitable Giving : Evidence from an Online Crowdfunding Platform", Journal of Economic Behavior and Organization, Vol.103, 2014, 113-124. 

  25. Meyskens, M. and L. Bird, "Crowdfunding and Value Creation", Entrepreneurship Research Journal, Vol.5, No.2, 2015, 155-166. 

  26. Mollick, E., "The Dynamics of Crowdfunding: An Exploratory Study", Journal of Business Venturing, Vol.29, No.1, 2014, 1-16. 

  27. Ordanini, A., L. Miceli, M. Pizzetti, and A. Parasuraman, "Crowdfunding : Transforming Customers into Investors through Innovative Service Platforms", Journal of Service Management, Vol.22, No.4, 2011, 443-470. 

  28. Payne, A.F., K. Storbacka, and P. Frow, "Managing the Co-creation of Value", Journal of the Academy of Marketing Science, Vol.36, No.1, 2008, 83-96. 

  29. Prahalad, C.K. and V. Ramaswamy, "Co-creating Unique Value with Customers", Strategy and Leadership, Vol.32, No.3, 2004, 4-9. 

  30. Quero, M.J., R. Ventura, and C. Kelleher, "Valuein-context in Crowdfunding Ecosystems : How Context Frames Value Co-creation", Service Business, Vol.11, No.2, 2017, 405-425. 

  31. Sarker, S., S. Sarker, A. Sahaym, and N. Bjorn-Andersen, "Exploring Value Cocreation in Relationships Between an ERP Vender and its Partners : A Revelatory Case Study", MIS Quarterly, Vol.36, No.1, 2012, 317-338. 

  32. Sasaki, S., "Majority Size and Conformity Behavior in Charitable Giving : Field Evidence from a Donation-based Crowdfunding Platform in Japan", Journal of Economic Psychology, Vol.70, 2019, 36-51. 

  33. Saxton, G.D. and L. Wang, "The Social Network Effect : The Determinants of Giving Through Social Media", Nonprofit and Valuntary Sector Quarterly, Vol.43, No.5, 2014, 850-868. 

  34. Shneor, R. and A.A. Vik, "Crowdfunding Success : A Systematic Literature Review 2010-2017", Baltic Journal of Management, Vol.15, No.2, 2020, 149-182. 

  35. Smedlund, A., "Value Cocreation in Service Platform Business Models", Service Science, Vol.4, No.1, 2012, 79-88. 

  36. Thies, F., M. Wessel, and A. Benlian, "Effects of Social Interaction Dynamics on Platforms", Journal of Management Information Systems, Vol.33, No.3, 2016, 843-873. 

  37. Vargo, S.L. and R.F. Lusch, "The Four Service Marketing Myths : Remnants of a Goods-based, Manufacturing Model", Journal of Service Research, Vol.6, No.4, 2004, 324-335. 

  38. Vargo, S.L. and R.F. Lusch, "Service-dominant Logic : Continuing the Evolution", Journal of the Academy of Marketing Science, Vol. 36, No.1, 2008, 1-10. 

  39. White, K. and J. Peloza, "Self-benefit Versus Other-benefit Marketing Appeals : Their Effectiveness in Generating Charitable Support," Journal of Marketing, Vol.73, No.4, 2009, 109-124. 

  40. Xu, B., H. Zheng, Y. Xu, and T. Wang, "Configurational Paths to Sponsor Satisfaction in Crowdfunding", Journal of Business Research, Vol.69, No.2, 2016, 915-927. 

  41. Zhao, L. and Z. Sun, "Pure Donation or Hybrid Donation Crowdfunding", Baltic Journal of Management, Vol.15, No.2, 2019, 1-24. 

  42. Zheng, H., D. Li, J. Wu, and Y. Xu, "The Role of Multidimensional Social Capital in Crowdfunding : A Comparative Study in China and US", Information and Management, Vol. 51, No.4, 2014, 488-496. 

  43. Zhang, T., C. Lu, E. Torres, and C. Cobanoglu, "Value Co-creation and Technological Progression : A Critical Review", European Business Review, Vol.32, No.4, 2020, 687-707. 

  44. Zwick, D., S.K. Bonsu, and A. Darmody, "Putting Consumers to Work : Co-creation and New Marketing Govern-mentality", Journal of Consumer Culture, Vol.8, No.2, 2008, 163-196. 

활용도 분석정보

상세보기
다운로드
내보내기

활용도 Top5 논문

해당 논문의 주제분야에서 활용도가 높은 상위 5개 콘텐츠를 보여줍니다.
더보기 버튼을 클릭하시면 더 많은 관련자료를 살펴볼 수 있습니다.

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로