$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[국내논문] 스포츠 코칭효능감의 원천(source)에 대한 탐색적 연구
An Exploring Study for the Sources of Sports Coaching Efficacy 원문보기

Journal of the Korean Applied Science and Technology = 한국응용과학기술학회지, v.38 no.3, 2021년, pp.840 - 850  

김인우 (동국대학교 스포츠문화학과) ,  김지선 (중원대학교 스포츠산업학과) ,  김한범 (동국대학교 스포츠문화학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구의 목적은 질적연구방법을 활용하여 스포츠 코치들이 어떠한 경험을 통해 코칭효능감을 느끼게 되었는지를 현상학적으로 탐구하고, 이를 통해 코칭효능감의 원천 요인을 도출하는 데 있다. 연구 목적을 달성하기 위하여 5년 이상의 경력을 가진 스포츠 지도자 15명을 유목적적 표집으로 선정하여 심층면담을 실시하였고, 수집된 자료를 전사와 코딩, 범주화와 의미화 등의 질적 자료 분석 절차를 통해 분석하였다. 분석 결과, 코칭 성공 경험, 사회적지지, 코칭 관련 선수 경험, 코칭 전문지식, 선수 피드백 등 5개의 요인으로 스포츠 코칭효능감 원천 요인이 도출되었다. 도출된 원천 요인들은 코칭효능감 발달을 위한 교육적 기초자료로 활용될 수 있을 것이다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study was to phenomenologically explore what experiences sports coaches have felt about coaching efficacy through qualitative research methods, and to derive the sources of coaching efficacy. To achieve the research aim, 15 sports coaches with more than 5 years of experience were...

Keyword

표/그림 (2)

참고문헌 (26)

  1. T. Horn, Advances in Sport Psychology (3rd Ed.). Windsor, ON: Human Kinetics, (2008). 

  2. D. L. Feltz, M. A. Chase, S. E. Moritz, P. J. Sullivan, "A conceptual model of coaching efficacy: Preliminary investigation and instrument development", Journal of Educational Psychology, Vol.91, No.4, pp. 765-776, (1999). 

  3. A. Bandura, Self-efficacy: The exercise of control. New York, NY: W.H. Freeman, (1997). 

  4. C. H. Denham, J. J. Michael, "Teachers'sence of efficacy: A definition of the construct and a model for future research", Educational Research Quarterly, Vol.6, No.1, pp. 39-63, (1981). 

  5. S. Hwang, D. L. Feltz, J. D. Lee, "Emotional intelligence in coaching: Mediation effect of coaching efficacy on the relationship between emotional intelligence and leadership style", International Journal of Sport and Exercise Psychology, Vol.11, No.3, pp. 292-306, (2013). 

  6. P. J. Sullivan, A Kent, "Coaching efficacy as a predictor of leadership style in intercollegiate athletics", Journal of Applied Sport Psychology, Vol.15, No.1, pp. 1-11, (2003). 

  7. P. Sullivan, K. Paquette, N. Holt, G. Bloom, "The relation of coaching context and coach education to coaching efficacy and perceived leadership behaviors in youth sport", The Sport Psychologist, Vol.26, No.1, pp. 122-134, (2012). 

  8. N. D. Myers, T. M. Vargas-Tonsing, D. L. Feltz, "Coaching efficacy in intercollegiate coaches: Sources, coaching behavior, and team variables", Psychology of Sport and Exercise, Vol.6, No.1, pp. 129-143, (2005). 

  9. T. M. Vargas-Tonsing, A. L. Warners, D. L. Feltz, "The predictability of coaching efficacy on team efficacy and player efficacy in volleyball", Journal of Sport Behavior, Vol.26, No.4, pp. 396-407, (2003). 

  10. D. E. Stephens, "Predictors of aggressive tendencies in girls' basketball: An examination of beginning and advanced participants in a summer skills camp:, Research Quarterly for Exercise and Sport, Vol.72, No.3, pp. 257-266, (2001). 

  11. L. Malete, D. L. Feltz, "The effect of a coaching education program on coaching efficacy", The Sport Psychologist, Vol.14, No.4, pp. 410-417, (2000). 

  12. L. Fung, "Task familiarity and task efficacy: A study of sports coaches", Perceptual and Motor Skills, Vol.95, No.2, pp. 367-372, (2003). 

  13. N. D. Myers, S. E. Park, S. Ahn, S. Lee, P. J. Sullivan, D. L. Feltz, "Proposed Sources of Coaching Efficacy: A Meta-Analysis", Journal of sport & exercise psychology, Vol.39, No.4, pp. 261-276, (2017). 

  14. L. Malete, P. Sullivan, "Sources of coaching efficacy in coaches in Botswana", International Journal of Coaching Science, Vol.3, No.1, pp. 17-27, (2009). 

  15. I. D. Boardley, "Coaching efficacy research: learning from the past and looking to the future", International Review of Sport and Exercise Psychology, Vol.11, No.1, pp. 1-24, (2017). 

  16. A. Strauss, J. M. Corbin, Grounded theory in practice. Sage, (1997). 

  17. H. R. Milner, A. Woolfolk, "Teacher self-efficacy and retaining talented teachers: A case-study of an African American teacher", Teaching and Teacher Education, Vol.19, No.2 pp. 263-276, (2003). 

  18. J. W. Creswell, C. N. Poth, Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. Sage publications, (2016). 

  19. S. E. Short, M. Smiley, L. Ross-Stewart, "The relationship between efficacy beliefs and imagery use in coaches", The Sport Psychologist, Vol.19, No.4, pp. 380-394, (2005). 

  20. N. D. Myers, D. L. Feltz, M. A. Chase, "Proposed modifications to the conceptual model of coaching efficacy and additional validity evidence for the coaching efficacy scale II-high school teams", Research Quarterly for Exercise and Sport, Vol.82, No.1, pp. 79-88, (2011). 

  21. D. L. Feltz, T. J. Hepler, N. Roman, C. Paiement, "Coaching efficacy and volunteer youth sport coaches", The Sport Psychologist, Vol.23, No.1, pp. 24-41, (2009). 

  22. M. A. Chase, D. L. Feltz, S. W. Hayashi, T. J. Hepler, "Sources of coaching efficacy: The coaches' perspective", International Journal of Sport and Exercise Psychology, Vol.3, No.1, pp. 27-40, (2005). 

  23. P. J. Sullivan, C. J. Gee, D. L. Feltz, Playing experience: The content knowledge source of coaching efficacy beliefs. In A.V. Vitel (Ed.), Trends in educational psychology (pp. 185-194). Hauppauge, NY: Nova, (2006). 

  24. M. Tschannen-Moran, A. Woolfolk, "Teacher efficacy: Capturing an elusive construct" Teaching and teacher education, Vol.17, No.7, 783-805, (2001). 

  25. M. A. Chase, D. L. Feltz, S. W. Hayashi, T. J. Hepler, "Sources of coaching efficacy: The coaches' perspective", International Journal of Sport and Exercise Psychology, Vol.3, No.1, pp. 27-40, (2005). 

  26. W. D. Gilbert, P. Trudel, "Learning to coach through experience: Reflection in model youth sport coaches", Journal of Teaching in Physical Education, Vol.21, No.1, pp. 16-34, (2001). 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로