$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

간호대학생의 학업 및 임상실습 스트레스와 전공만족도와의 관계
Relationship between Academic and Clinical Practice Stress and Major Satisfaction in Nursing Students 원문보기

융합정보논문지 = Journal of Convergence for Information Technology, v.11 no.7, 2021년, pp.272 - 277  

전미순 (백석대학교 간호학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 간호대학생의 학업 및 임상실습 스트레스와 전공 만족도의 관계를 확인학기 위하여 시도되었다. 자료는 140명의 B대학교의 간호대학생으로부터 온라인 설문 조사를 통해 수집되었다. 수집된 자료는 SPSS 18.0을 사용하여 분석되었다. 일반적인 특성에 따른 학업 및 임상실습 스트레스, 전공 만족도와의 차이를 분석한 결과, 학업 스트레스는 종교와 차이가 있었으며(F=14.348, p<.001), 전공 만족도는 성적에 따라 차이가 있는 것으로 나타났다(F=4.582, p=0.004). 학업 스트레스, 임상실습 스트레스 및 전공 만족도의 상관 관계를 분석한 결과, 학업 스트레스는 임상실습 스트레스와 양의 상관관계가 있고(r=.388, p<.01), 임상실습 스트레스는 전공 만족도와 양의 상관 관계가 있는 것으로 나타났다 (r=.336, p<.01). 따라서 간호학 전공의 만족도를 높이기 위해서는 학업 스트레스를 낮추는 프로그램 개발이 필요하다고 판단된다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study aimed to identify the relationship between academic and clinical practice stress and major satisfaction of nursing students. The data was collected from 140 nursing students by the online survey. Data were analyzed using SPSS 18.0. As a result of analyzing the differences in academic stre...

주제어

표/그림 (3)

참고문헌 (18)

  1. Y. G. Lee. (2015). The difference between undergraduates' academic stress on dysfunctional attitudes and academic emotions, Unpublished Master's Thesis, Sookmyung women's University, Seoul. 

  2. Statistics Korea. (2018). Social survey results in 2017. Korean statistical information service(Online). http://kostat.go.kr/portal/korea/kor_new /3/index. 

  3. J. K. Kim. (2014). A Review study on nursing students' stress for improvement of nursing education. Journal of Korean Academic Society of Nursing Education, 20(1). 47-59. DOI : 10.5977/jkasne.2014.20.1.47 

  4. N. H. Cha. (2016). The Relationships between academic stress and adjustment at university life in Korean university students. J Korean Acad Community Health Nurs. 27(2), 124-131. DOI : 10.12799/jkachn.2016.27.2.124 

  5. S. J. Lee & J. Y. Park. (2018). The effects of grit and stress on nursing student's adjustment to college life. Journal of Digital Convergence, 16(2), 269-276. DOI : 10.14400/JDC.2018.16.2.269 

  6. E. J. Lee & W. J. Jun. (2013). Sense of coherence and stress of clinical practice in nursing students. Journal of Korean Academic Society of Nursing Education. 19(2). 163-171. DOI : 10.5977/jkasne.2013.19.2.163 

  7. S. H. Kwon. (2014). Influence of EFT on career path stress, anxiety and anger of the freshman of airline services majors. Unpublished Master's Thesis, Daejin University, Pocheon. 

  8. K. H. Kim & H. S. Ha. (2000). A study of department satisfaction factors of undergraduate students. Korean Journal of Counseling, 1(1), 7-20. 

  9. H. J. Park & J. W. Oh. (2014). The relationships of the clinical practice stress and the major satisfaction with the nursing professionalism of nursing college students. Journal of Digital Convergence, 12(12), 417-426. DOI : 10.14400/JDC.2014.12.12.417 

  10. H. J. Choi. (2017). Moderating and mediating effects of nursing professionalism between major satisfaction and college life adaptation among nursing students. Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, 18(6), 68-77. DOI : 10.5762/KAIS.2017.18.6.68 

  11. S. K. Yang & M. R. Jeong. (2016). The Influences of academic-burnout, self-efficacy, major satisfaction on nursing professionalism in nursing students. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 16(11), 613-629. DOI : 10.22251/jlcci.2016.16.11.613 

  12. S. J. Jang, M. H. Kang & H. J. Kim. (2015). Satisfaction with major field by the department of employment relationship of college students. Asia-pacific Journal of Multimedia Services Convergent with Art, Humanities, and Sociology, 5(5), 317-328. DOI : 10.14257/AJMAHS.2015.10.03 

  13. S. J. Whang. (2006) The relationship between clinical stress, selfefficacy, and self-esteem of nursing college students. Journal Korean Academy Society Nursing Education, 12, 205-213. 

  14. K. S. Lee. (2004). A study on the relation between the attitude of professional duty and burnout of public health nurse. Unpublished Master's Thesis, Kyung Hee University, Seoul. 

  15. H. S. Ha. (2000). A study of department satisfaction factors of undergraduate students. Unpublished Master's Thesis, Seoul National University, Seoul. 

  16. Y. K. Yang, K. S. Han, M. H. Bae & S. H. Yang. (2014). Social support, academic stress, clinical practice stress in college student of nursing. The Korean Journal of Stress Research, 22(1), 23-33. 

  17. I. S. Park & Y. J. Han. (2017). A study on the difference in career attitude maturity, career identity, stress management, and satisfaction for major classes of nursing students according to demographic characteristics, The Journal of Employment and Career, 7(1), 145-167. 

  18. E. J. Yeun, Y. M. Kown & O. H. Ahn. (2005). Development of a nursing professional values scale. Journal of Korean Academy og Nursing, 35(6), 1091-1100. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로