$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

다문화 청소년의 이중문화 수용태도와 자아존중감이 교우관계에 미치는 영향: 다문화 수용성의 조절된 매개효과
The Effects of Bicultural Acceptance Attitude and Self-esteem on Peer Relationship of Multicultural Adolescents: Moderated Mediating Effects of Multicultural Acceptability 원문보기

디지털융복합연구 = Journal of digital convergence, v.19 no.8, 2021년, pp.361 - 370  

박동진 (한영대학교 사회복지과 조) ,  김송미 (명지대학교 생명윤리위원회)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 다문화 청소년의 이중문화 수용태도와 교우관계의 관계에서 자아존중감매개효과를 살펴보고, 다문화 수용성조절된 매개효과를 살펴보고자 하였다. 이를 위해 한국청소년정책연구원에서 실시한 '다문화청소년패널조사' 8차년도 조사(2018)에 참여한 청소년 1,197명의 데이터를 활용하여 분석하였다. 분석결과, 첫째, 다문화 청소년의 이중문화 수용태도는 자아존중감에 유의한 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 다문화 청소년의 이중문화 수용태도가 교우관계에 유의한 영향을 미치는 가운데, 이들 관계를 자아존중감이 부분매개하는 것으로 나타났다. 셋째, 다문화 청소년의 이중문화 수용태도가 자아존중감을 매개로 교우관계에 영향을 미치는 간접효과를 다문화 수용성이 조절하는 것으로 나타나 조절된 매개효과가 있는 것으로 확인되었다. 본 연구결과를 토대로 다문화 청소년의 교우관계를 긍정적으로 형성하고 유지하기 위한 지원방안을 모색하였으며, 본 연구의 함의, 한계점과 후속연구에 대한 제언을 제시하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study was to examine the mediating effect of self-esteem in the relationship between bicultural acceptance attitude and peer relationship of multicultural adolescents, and to examine the moderated mediating effect of multicultural acceptability. To this end, the data of 1,197 ado...

주제어

표/그림 (8)

참고문헌 (40)

  1. J. Youniss. (1980). Parents and peers in social development: A Sullivan-Piaget perspective, Chicago: University of Chicago Press. 

  2. W. W. Hartup. (1993), Adolescents and their friends, New Directions for Child and Adolescent Development, 1993(60), 3-22. DOI : 10.1002/cd.23219936003 

  3. G. L. Bagwell. Newcomb, A. F., & W. M. Bukowski. (1998). Preadolescent friendship and peer rejection as predictors of adult adjustment. Child Development, 69(1), 140-153. DOI : 10.1111/j.1467-8624.1998.tb06139.x 

  4. Y. S. Kim. & J. H. Woo. (2012). A Study on the actual Conditions and the improvement of Policy Supports for Multicultural Families. Journal of Multi-Cultural Contents Studies, 13, 69-103. 

  5. Y. H. Kim. & H. K. Kim. (2020). Developmental Trajectories of Adolescent's Peer Relationships among Multicultural Families in Korea, Korean Journal of Youth Studies, 27(9), 155-182. DOI : 10.21509/KJYS.2020.09.27.9.155 

  6. Ministry of Gender Equality and Family (2019). A Study on the National Multicultural Family Survey in 2018. 

  7. M. S. Park. & M. J. Lee. (2014). A Case Study on Causes of Conflict about Multicultural Adolescents Experience, Journal of Education & Culture, 20(3), 149-174. DOI : 10.24159/joec.2014.20.3.149 

  8. W. J. Seo. (2010). An Ethnographic Research on Lives of Children from Multicultural Homes. Master's Thesis, Gyeongin National University of education, Inchon. 

  9. S. M. Kim. & K. E. Chung (2013). A qualitative study on the stigma experience of multicultural youth, Forum For Youth Culture, 34, 27-49. 

  10. J. W. Berry. (2005). Acculturation: Living successfully in two cultures, International Journal of Intercultural Relations, 29(3), 697-712. DOI : 10.1016/j.ijintrel.2005.07.013 

  11. J. W. Berry., J. S. Phinney., D. L. Sam. & P. Vedde. (2006). Immigrant Youth: Acculturation, Identity, and Adaptation. Applied Psychology, An International Review, 55(3), 303-332. DOI : 10.1111/j.1464-0597.2006.00256.x 

  12. Y. J. Shin. & C. Y. Youn. (2010). Bicultural adjustment, peer relationship and bicultural acceptance attitude of children in multi-cultural family, The Journal of Play Therapy, 14(2), 1-14. 

  13. S. R. Park. (2010). A Study on the Factors Affecting School Adjustment of the Children of Families with Married Female Immigrants. Master's Thesis, Konkuk University, Seoul. 

  14. S. Y. Lee. (2018). A study of longitudinal changes and relevant factors of muticultural acceptability attitudes amongst multiethnic adolescents, Studies on Korean Youth, 29(1), 179-208. DOI : 10.14816/sky.2018.29.1.179 

  15. J. K. Lee. & H. J. Lee. (2019). The Influence of Bilingual and Bicultural Factors on Self-esteem of Multicultural Youth, Journal of Social Science, 30(4), 81-100. DOI : 10.16881/jss.2019.10.30.4.81 

  16. H. G. Sohn. & E. H. Kim. (2021). An Analysis of Structural Relationship between Social Support and Achievement Motivation among Multicultural Adolescents: Using Serial Mediators of Multicultural Acceptability Attitudes and Self-esteem, Korean Journal of Youth Studies, 28(4). 219-245. DOI : 10.21509/KJYS.2021.04.28.4.219 

  17. S. Y. Park. (2007). The Relational Structure among Variables Affecting Juveniles' Friendship Quality. Master's Thesis, Kyungpook University, Daegu. 

  18. J. Y. Park. (2008). A Study on the Effects of the Self Esteem upon the interpersonal relations. Master's Thesis, Ewha Womans University, Seoul. 

  19. Y. M. Song. & H. C. Lee. (2011). The Determinants of Friendship Among Adolescent in Korea, The Journal of Korean Teacher Education, 28(1), 91-112. DOI : 10.24211/tjkte.2011.28.1.91 

  20. S. J. Kim. (2020). Longitudinal Structural Relationships between Self-esteem and Friendship in Early Adolescence: Verification of Autoregressive Cross-Lagged Effects. Master's Thesis, Yonsei University, Seoul. 

  21. D. J. Park. & J. Y. Lee. (2019). An analysis of the mediating effect of Self--Esteem on the relationship between Acculturation Stress and Peer Relationship of multicultural adolescents, Journal of Future Oriented Youth Society, 16(3), 73-92. 

  22. S. H. Baek. & H. W. Chung. (2017). The developmental trajectories of multicultural acceptance and the changing community spirit as determined by means of growth mixture modeling, Studies on Korean Youth, 28(1), 151-182. DOI : 10.14816/sky.2017.28.1.151 

  23. Y. J. Jang. & N. M. Shin. (2015). An ethnography study on the experiences and characteristics of peer relationships among multicultural adolescents, Multicultural Education Studies, 8(4), 57-76. DOI : 10.14328/MES.2015.12.31.57 

  24. J. Y. Choi. & J. C. Kim. (2015). Exploration of psychological and social factors that influence multicultural acceptance for elementary students, Korean Journal of Youth Studies, 22(2), 389-411. 

  25. Y. H. Kim. (2019). The Longitudinal Relationship between Friendships and Multicultural Acceptability in Adolescents Adapting the Partial Restricted Autoregressive Cross-lagged Model, Asian Journal of Education, 20(4), 961-983. DOI : 10.15753/aje.2019.12.20.4.961 

  26. S. H. Homg & S. Y. Lee. (2008). A Study on the Acculturation and Psycho-social Adaptation of Saetomin Adolescents, Korean Journal of Youth Studies, 15(6), 121-144. 

  27. H. Y. Kim. (2020). A Study on the effects of Bicultural Acceptance Attitude and Multicultural Acceptance on Achievement Motivation and Academic Adaptation in Multicultural Adolescents: Focusing on the Mediating Effect of Self-Esteem, Welfare & Cultural Diversity Studies, 12(1), 87-108. 

  28. K. M. Yang., J. G. Hwang., B. R. Youn. & Y. M. Jeong. (2018). Multicultural adolescents longitudinal study 2018, Sejong : National Youth Policy Institute 

  29. C. R. Nho. & J. J. Hong. (2006). Adaptation of migrant workers' children to Korean society : About Adaptation of Mongolian migrant worker's children in Seoul, Gyeonggi Area, Journal of the Korean society of child welfare, 22, 127-160. 

  30. J. N. Kim. (2013). Development and Validation of School Adjustment Scale for Middle School Student and High School Student-Short Form, Korean Journal Of Counseling And Psychotherapy, 25(3), 497-517. 

  31. Y. J. Hwang. & K. K. Kim. (2006). Determinants of student's satisfaction with general high school, Korean journal of sociology of education, 16(2), 181-203. 

  32. M. Rosenberg. (1965). Society and the adolescent self-image. Princeton, NJ: Princeton University Press. 

  33. K. M. Yang. & J. K. Chung. (2008). A study on the promotion of multicultural education for youth for social integration . Seoul : National Youth Policy Institute 

  34. K. S. Lee., H J. Baek., J. W. Lee. & J. Y Kim. (2011). The 2011 Annual Report of the Korean Children and Youth Panel Survey, Seoul : National Youth Policy Institute. 

  35. Hayes, A. F.(2013), Introduction to Mediation, Moderation, and Conditional Process Analysis: A Regression-Based Approach, NY: The Guilford Press. 

  36. K. J. Preacher., D. D. Rucker. & A. F. Hayes. (2007). Addressing Moderated Mediation Hypotheses: Theory, Methods, and Prescriptions, Multicariate Behavioral Research, 42(1), 185-227. DOI : 10.1080/00273170701341316 

  37. R. B. Kline. (2015). Principles and practice of structural equation modeling(4th Ed.), NY: The Guilford Press. 

  38. L. R. James. & J. M. Brett. (1984). Mediators, Moderators, and Tests for Mediation, Journal of Applied Psychology, 69, 307-321. 

  39. S. H. Jung. & D. G. Seo. (2016). Assessing Mediated Moderation and Moderated Mediation: Guidelines and Empirical Illustration, Korean Journal of Psychology: General, 35(1), 257-282. DOI : 10.22257/kjp.2016.03.35.1.257 

  40. P. E. Shrout. & Bolger. N. (2002). Mediation in experimental and nonexperimental studies: new procedure and recommendations, Psychological methods, 7(4), 422-445. DOI : 10.1037/1082-989X.7.4.422 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로