$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

코로나19(COVID-19) 환경 속에서 K대학 신입생의 사회적지지, 회복탄력성 및 대학생활적응과의 관계
In the COVID-19 Environment, the Relationship between Social Support, Resilience and Adaption to College Life of Freshmen at K-University 원문보기

디지털융복합연구 = Journal of digital convergence, v.19 no.8, 2021년, pp.1 - 10  

김혜옥 (경남대학교 간호학과) ,  윤종식 (경남대학교 간호학과) ,  김진현 (경남대학교 간호학과) ,  조해윤 (경남대학교 간호학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구의 목적은 K대학 신입생의 사회적지지, 회복탄력성 및 대학생활적응과의 관계를 확인하기 위한 실증적 조사연구이다. 연구대상은 K도 소재 K대학교 대학신입생 120명이고, 온라인 자가설문지를 이용하여 자료를 수집하였다. 자료수집기간은 2021년 4월 1일부터 2021년 5월 10일까지이다. 자료분석은 수집된 자료를 SPSS/WIN version 25.0 통계 프로그램을 이용하여 분석하였다. 대상자의 일반적 특성은 기술통계로 분석하였다. 그룹간의 차이는 독립 t-test, 일원배치 ANOVA로 분석하였다. 사회적지지는 7점 만점에 평균 5.35±0.99점, 회복탄력성은 5점 만점에 평균 3.35±0.34점, 대학생활적응은 9점 만점에 평균 4.93±0.63점 이었다. 대상자들의 대학생활적응과 회복탄력성(r=.380, p<.000), 사회적 지지와 회복탄력성(r=.372, p<.000)이 유의한 정적 상관관계로 나타났다. 결론적으로 이 연구결과를 통하여 코로나19(COVID-19)와 같은 위기 상황 속에서도 대학 신입생들의 대학생활적응과 관련된 사회적지지를 높일 수 있는 프로그램 개발을 제안하는 바이다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study was to a descriptive investigative study to identify the relationship between social support, resilience, and college life adaptation of freshmen at K University. The participants comprised 120 freshmen from K University in K-Do, and the data were collected using online sel...

주제어

표/그림 (3)

참고문헌 (29)

  1. WHO : WHO, The declaration COVID 19 'pandenic. 2020-04-12, 06:50. Availiable from: https://m.medigatenews.com/news/3323472469. 2021.04.12. 

  2. J. M. Lee. (2020). An exploratory study on effects of loneliness and You Tube addiction on college life djustment in the distance education during COVID-19. Journal of Korea Contents Association, 20(7), 342-351. DOI : https://doi.org/10.5392/JKCA.2020.20.07.342 

  3. K. H. Kim & S. B. Kang. (2016). Development and validation of the College Life Adjustment Scale for University Freshmen. The Korean Association of general education, 10(3), 253-293. UCI(KEPA):I410-ECN-0101-2017-377-001382051 

  4. K. A. Shin. (2019). Comparisons of self-esteem, interpersonal relationship, happiness, and college adjustment in nursing students by type D personality. Journal of Digital Convergence, 17(10), 273-282. DOI : 10.14400/JDC.2019.17.10.273 

  5. C. S. Lee & H. K. Lee. (2014). A study of factors influencing adaptation to college life of students-focused on the freshmen of K college. Journal of Student Guidance Research, 20, 19-31. 

  6. I. S. Choi & E. J. Joo. (2016). Self-fredder in the effects of college adaptation on career preparatory behavior. Mediating effects of ten and social support. Juvenile Studies, 23(6), 145-173. 

  7. Y. J. Oh. (2017). Predictors of college life adjustment among nursing student. Journal of Digital Convergence, 15(7), 307-317. DOI : 10.14400/JDC.2017.15.7.307 

  8. S. Cohen & H. M. Hoberman. (1983). Positive events and social supports as buffers of life change stress. Journal of applied social psychology, 13(2), 99-125. DOI:https://doi.org/10.1111/j.1559-1816.1983.tb02325.x 

  9. C. J. Lee & K. J. Kwak. (2000). Self-concept and social support according to bullying types. Korean Journal of Developmental Psychology, 13, 65-80. 

  10. S. Y. Lee. (2017). The convergent effect of ego-resilience, nursing professionalism, and social support on department satisfaction in nursing students. Journal of Digital Convergence, 15(12), 403-412. DOI : 10.14400/JDC.2017.15.12.403 

  11. K. A. Kang & H. Y. Cho. (2018). Mediating effect of social support on the relationship between self-efficacy and adjustment to university life. Journal of the Korea Academia-Industrial Cooperation Society, 19(3), 210-218. DOI : https://doi.org/10.5762/KAIS.2018.19.3.210 

  12. K. M. Lidy & J. H. Kahn. (2006). Personality as a predictor of first-semester adjustment to college: The mediation role of perceived social support. Journal of College Counseling, 9(2), 123-134. DOI : https://doi.org/10.1002/j.2161-1882.2006.tb00099.x 

  13. H. Y. Jung. (2016). The convergence influence of life stress, depression and ego resiliency on college life adaption in nursing student. Journal of Digital Convergence, 14(7), 259-268. DOI : 10.14400/JDC.2016.14.7.259 

  14. J. H. Kim. (2019). Resilience, Wisdomhouse. 

  15. B. R. Cho & J. M. Lee (2019). Effects of undergraduate students' stress, social support, and resilience on college life adjustment, Journal of Digital Convergence, 17(4), 1-11. DOI : https://doi.org/10.14400/JDC.2019.17.4.001 

  16. M. H. Nam & H. O. Kim (2018). Effect of personality and resilience on satisfaction with major in nursing students. Journal of Korean Academy of Nursing Administration, 24(4), 298-306. DOI : https://doi.org/10.11111/jkana.2018.24.4.298 

  17. J. N. Jeong. (2020). The effect of social support and mental health on resilience of health science college students. Journal of Digital Convergence, 18(9), 403-411. DOI : 10.14400/JDC.2020.18.9.403 

  18. J. S. Lee (2016). Effect of self-leadership and resilience on college adjustment in nursing students. Journal of the Korea Academia -Industrial cooperation Society, 17(10), 253-260. DOI : http://dx.doi.org/10.5762/KAIS.2016.17.10.253 

  19. J. H. Kim(2012). The influence of university students' social support and mental health on their school life adaptation. Unpublished master's thesis, Paejae University. 

  20. J. N. Jeong. (2020). The impacts of resilience, social support on adjustment to college life of freshman and sophomore year in university students. Journal of the Korea Convergence Society, 11(2), 385-394. DOI : https://doi.org/10.15207/JKCS.2020.11.2.385 

  21. G. D. Zimet & N. W. Dahlem. (1988). The multidimensional scale of perceived social support. Journal of personality assessment, 52(1), 30-41. DOI : https://doi.org/10.1207/s15327752jpa5201_2 

  22. K. Reivich & A. Shatt. (2002). The resilience factor: 7 essential skills for overcoming life's inevitable obstacles. Broadway books. 

  23. S. B. Kim. (2016). The influence of career barriers, subjective happiness, and resilience on career preparation behavior of college students. Master's thesis, Chungbuk National University, Cheongju. 

  24. J. W. Hyun & J. H. Choi. (1992). The effect of perfectionism and evaluative threat on the performance of task. Journal of the Korean Psychological Association, 1, 463-472. 

  25. B. H. Park & Y. S. Chong. (2007). Student personal characteristics, parent attachment and adjustment in college. Journal of Families and Better Life, 25(3), 45-57. 

  26. S. Y. Joo & Y. J. Jeong. (2021). Analysis on relations of student engagement, self-efficacy, resilience, and satisfaction with general education of freshmen in science and engineering. Journal of Education & Culture, 27(2). 239-257. DOI : https://doi.org/10.24159/joec.2021.27.2.239 

  27. E. J. Kim & Y. S. Kang. (2015). The relationship between college students' past experiences of depression, suicidal thoughts and resilience. Korean Journal of College Counseling & Research, 21(1), 1-10. 

  28. G. Y. Jeong. (2020). An empirical study on adaptation to college and characteristics of university freshman focusing on the case of D university's local campus. The Korea society of culture and convergence, 42(11), 325-346. DOI : https://doi.org/10.33645/cnc.2020.11.42.11.325 

  29. J. Y. Song. (2017). The influence of university students' interpersonal relationships and social support on adaptation to college life. Journal of the Korean Industrial-Academic Technology Society, 18(12), 335-345. DOI : https://doi.org/10.5762/KAIS.2017.18.12.335 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로