$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[국내논문] 단위분수의 지도 내용과 방법에 대한 재고
Reconsideration of the Teaching Contents and Methods of the Unit Fraction 원문보기

Journal for history of mathematics = 한국수학사학회지, v.34 no.4, 2021년, pp.117 - 136  

이대현 (Dept. of Math. Edu., Gwangju National Univ. of Edu.)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The unit fraction is the basis of the fraction concept and has a role of starting point for understanding the fraction concept. In this study, in terms of the importance of the unit fraction, the teaching methods of the fraction based on the unit fraction were explored. First, it was examined the em...

주제어

참고문헌 (22)

  1. Choi Keunbae, A comparative study of elementary school mathematics textbooks of Korea(2007 Curriculums) and America(Harcourt Math)-focused on the introductions and operations of fractions and decimals-, Journal of Elementary Mathematics Education in Korea 19(1) (2015), 17-37. 

  2. Deungjeongjaeraang, etc 41, New arithmetic 3(b), Dongkyungseojeok, 2013. 

  3. J. K. Dixon et al, California Go Math!-3 Common Core, Orlando: Houghton Mifflin Harcourt Publishing Company, 2015a. 

  4. J. K. Dixon et al, California Go Math!-4 Common Core, Orlando: Houghton Mifflin Harcourt Publishing Company, 2015b. 

  5. S. B. Empson, L. Levi, Extending Children's Mathematics-Fraction and Decimal-, NH: Heinemann, 2011. 

  6. L. Filep, The development, and the developing of, the concept of a fraction, https://www.cimt.org.uk/journal/lffract.pdf, (2001). 

  7. Jeong Eunsil, An educational analysis on fraction concept, School Mathematics 8(2) (2006), 123-138. 

  8. Kang Heungkyu, A comparative study on didactical aspects of fraction concept and algorithm appeared in the textbook of McLellan, Mic, Korea, The Journal of Educational Research in Mathematics 15(4) (2005), 375-399. 

  9. Lee Daehyun, An analysis on the contents of fraction in CA-CCSSM and its textbook, Journal of Elementary Mathematics Education in Korea 21(4) (2017), 547-574. 

  10. Lee Daehyun, A comparative analysis on the fraction contents of Korean, Japanese, Singaporean, American, and Finnish mathematics textbooks, Education of Primary School Mathematics 21(2) (2018), 111-130. 

  11. Lew Hee-chan, Shin Jun-shik, Teaching method of fraction based on the realistic approach, Journal of the Korea Society of Educational Studies in Mathematics 5(2) (1995), 201-214. 

  12. Ministry of Education and Human Resources Development, Mathematics 3-Na, Seoul: Cheonjakyoyook, Co., 2005. 

  13. Ministry of Education and Human Resources Development, Mathematics Curriculum, Announcement of Ministry of Education and Science Technology No. 2007-79, Ministry of Education and Human Resources Development, 2011. 

  14. Ministry of Education and Science Technology, Mathematics Curriculum, Announcement of Ministry of Education and Science Technology No. 2011-361, Ministry of Education and Science Technology, 2011. 

  15. Ministry of Education and Science Technology, Mathematics 3-1, Seoul: Doosandonga, Inc., 2012. 

  16. Ministry of Education, Mathematics Curriculum, Announcement of Ministry of Education No. 1997-15, Ministry of Education. 

  17. Ministry of Education, Mathematics 3-1, Seoul: Cheonjakyoyook, Co., 2014a. 

  18. Ministry of Education, Mathematics 3-1 Teacher's Guide, Seoul: Cheonjakyoyook, Co., 2014b. 

  19. Ministry of Education, Mathematics 3-1, Seoul: Cheonjakyoyook, Co., 2018. 

  20. Ministry of Education, Mathematics Curriculum, Announcement of Ministry of Educationy No. 2015-74, Ministry of Education, 2015. 

  21. Seo Dongyeop, The historico-genetic instruction on fraction, The Journal of Educational Research in Mathematics 15(3) (2005), 233-249. 

  22. The California Department of Education, Mathematics Framework for California Public Schools, The California Department of Education, 2015. 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로