$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

분수의 단위와 전체에 관한 수학 교과서의 내용 고찰 및 초등학생의 이해 분석
Analysis of Elementary Mathematics Textbooks Contents and 3rd Graders' Understanding on Unit and Whole of Fractions 원문보기

Journal of the Korean Society of Mathematical Education. Series C : Education of primary school mathematics, v.23 no.3, 2020년, pp.117 - 134  

임미인 (서울개명초등학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

현행 교육과정에 기초할 때 학생들은 3학년 시기에 분수 개념을 처음 학습하게 된다. 이때 전체-부분 관계로서의 분수로 도입되지만, 이후 가분수, 대분수 등으로 분수의 아이디어가 확장되면서 측정으로서의 분수가 자연스럽게 출현한다. 분수의 여러 의미 중 전체-부분 관계로서의 분수, 측정으로서의 분수가 혼재하는 상황에서 학생들이 분수 개념을 충분히 이해하기 위해서는 분수 지도 시 주어진 분수의 단위와 전체가 무엇인지 이해하고 파악하는 경험을 적절히 제공해야 한다. 이에, 본 연구에서는 분수의 단위와 전체에 관한 초등학교 수학 교과서의 내용을 고찰하고, 2015 개정 교육과정에 따른 수학 교과서에 새롭게 도입된 '부분을 보고 전체 그리기'에 대한 초등학교 3학년 학생 60명의 이해를 분석하였다. 분석 결과에 따른 논의로부터 분수 개념 지도를 위한 교수학적 시사점을 도출하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Based on the current curriculum, students learn the concept of fraction in the 3rd grade for the first time. At that time, fraction is introduced as whole-part relationship. But as the idea of fraction expands to improper fraction and so on, fraction as measurement would be naturally appeared. In th...

주제어

표/그림 (29)

참고문헌 (27)

  1. Ministry of Education and Science Technology (2011a). Elementary school mathematics textbook 2-2. Seoul: Doosan Dong-A. 

  2. Ministry of Education and Science Technology (2011b). Elementary school mathematics textbook 3-2. Seoul: Doosan Dong-A. 

  3. Ministry of Education and Science Technology (2012a). Elementary school mathematics textbook 3-1. Seoul: Doosan Dong-A. 

  4. Ministry of Education and Science Technology (2012b). Elementary school mathematics textbook 4-1. Seoul: Doosan Dong-A. 

  5. Ministry of Education (2017a). Elementary school mathematics textbook 3-1. Seoul: Chunjae. 

  6. Ministry of Education (2017.b). Elementary school mathematics textbook 3-2. Seoul: Chunjae. 

  7. Ministry of Education (2018). Elementary school mathematics textbook 3-2. Seoul: Chunjae. 

  8. Ministry of Education (2019a). Elementary school mathematics textbook 3-1. Seoul: Chunjae. 

  9. Ministry of Education (2019b). Elementary school mathematics textbook 3-1 teacher's guide book. Seoul: Chunjae. 

  10. Ministry of Education (2019c). Elementary school mathematics activity book 3-1. Seoul: Chunjae. 

  11. Ministry of Education & Human Resource Development (2007a). Elementary school mathematics textbook 3-Ga. Seoul: Chunjae. 

  12. Ministry of Education & Human Resource Development (2007b). Elementary school mathematics textbook 3-Na. Seoul: Chunjae. 

  13. Ministry of Education & Human Resource Development (2007c). Elementary school mathematics textbook 4-Ga. Seoul: Chunjae. 

  14. Kim, M. K. (2009). A study of the sixth graders' knowledge of concepts and operations about fraction. Journal of the Korean School Mathematics Society, 12(2), 151-170. 

  15. Seo, D. Y. (2005). The historico-genetic instruction on fractions. The Journal of Educational Research in Mathematics, 15(3), 233-249. 

  16. Woo, J. H. (2011). The principles and methods of learning-teaching on mathematics. Seoul: Seoul National University Press. 

  17. Lim, M. I. (2018). An analysis of students' understanding on unit fraction : focusing on teaching context and visual representation. The Mathematical Education, 57(1), 37-54. 

  18. Yoo, H. J. (1995). A study on teaching-phenomenological analysis and direction of learning-teaching on rational number concept. Seoul National University doctoral thesis. 

  19. Jeong, E. S. (2006). An educational analysis on fraction concept. School Mathematics, 8(2), 123-138. 

  20. Choi, K. B. (2015). A comparative study of elementary school mathematics textbooks of Korea(2007 curriculums) and America(Harcourt Math) -focused on the introductions and operations of fractions and decimals-. Journal of Elementary Mathematics Education in Korea, 19(1), 17-37. 

  21. Barnett-Clarke, C., Fisher, W., Marks, R., & Ross, S. (2010). Developing essential understanding of rational numbers for teaching mathematics in grades 3-5. VA: NCTM. 방정숙, 송상헌, 김동원, 이지영, 정유경, 김정원 공역(2017). 유리수의 필수 이해. 서울: (주)교우. 

  22. Bassarear, T. (2008). Mathematics for elementary school teachers. Boston: Houghton Mifflin. 

  23. Chval, K., Lannin, J., & Jones, D. (2013). Putting essential understanding of fractions into practice in grades 3-5. VA: NCTM. 

  24. Dougherty, B. J., Flores, A., Louis, E., & Sophian, C. (2010). Developing essential understanding of number and numeration for teaching mathematics in prekindergarten-grade 2. VA: NCTM. 박만구, 김성옥, 송상헌 공역(2017). 수와 기수법의 필수 이해. 서울: (주)교우. 

  25. McLellan, J. A., & Dewey, J. (1896). The psychology of number and its applications to methods of teaching arithmetic. NY: D. Appleton & Company. 

  26. Smith, J. P. (2002). The development of students' knowledge of fractions and ratios. In Litwiller, B., & Bright, G. (Eds.), Making sense of fractions, ratios, and proportions. VA: NCTM. 

  27. Steffe, L. P. (2001). A new hypothesis concerning children's fractional knowledge. Journal of Mathematical Behavior, 20, 267-307. 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로