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플레이어 유형과 MMORPG "Grinding" 유형과의 관계 연구
Research on the Relationship between Player Type and MMORPG "Grinding" Type 원문보기

한국게임학회 논문지 = Journal of Korea Game Society, v.21 no.5, 2021년, pp.49 - 62  

양단 (전북대학교 대학원 디자인제조공학과) ,  조동민 (전북대학교 산업디자인학과)

초록
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MMORPG 중후반에 "Grinding"으로 인해 소모되는 경우시간과 에너지가 갈수록 많아지고, 반복되다 보면 지루한 느낌이 들기 쉽기 때문에 유저의 이탈을 초래하기 쉽다. 본 논문은 MMORPG "Grinding" 8종 유형에 대한 Richard Bartle의 4가지 플레이어 유형의 선호도의 차이를 연구하고자 SPSS 소프트웨어를 사용하여 수집된 200개의 샘플 데이터에 대한 묘사적 분석, 신뢰성 분석, 단요인 방차 분석을 수행했다. 연구 결과에 따라 MMORPG 'Grinding' 최적화 방안을 게이머 성향 차원에서 제시했다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

In the middle and late period of MMORPG, as more and more time and energies are repeatedly consumed due to Grinding, it is easy for the players to feel bored and quit the game. This paper mainly studies the differences in preferences of four types of players for MMORPG grinding types. Apart from tha...

주제어

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참고문헌 (12)

  1. "Massively multiplayer online role-playing game", Wikipedia, 2021. 

  2. Nicholson, S, "Exploring the Endgame of Gamification", 2014. 

  3. Drummond, A. & Sauer, J. D, "Video game loot boxes are psychologically akin to gambling", Nature Human Behaviour 2, pp530-532, 2018. 

  4. Sullivan, A,"Gender-inclusive quest design in massively multiplayer online role-playing games", Proceedings of the 4th International Conference on Foundations of Digital Games, pp354-356, 2009. 

  5. Kang, S. J. & Kim, S.-K, "Quest reward optimization method for massive multiplayer online role playing games",Telecommunication Systems, Vol.60, No.2, pp327-335, 2015. 

  6. Lee, J., Kang, S. W. & Kim, H. K,"Hard-core user and bot user classification using game character's growth types", 2015 International Workshop on Network and Systems Support for Games(NetGames), pp1-3, 2015. 

  7. Campbell, J, "The Hero's Journey:Joseph Campbell on His Life and Work", New World Library, 2003. 

  8. Juul, J, "Half-Real: Video Games between Real Rules and Fictional Worlds", The MIT Press, 2011. 

  9. Howard, J, "Quests:Design,Theory,and History in Games and Narratives", A K Peters/CRC Press, 2008. 

  10. Csikszentmihalyi, M, "FLOW: The Psychology of Optimal Experience", 2000. 

  11. "Grinding (video games)", Wikipedia, 2021. 

  12. Bartle, R, "HEARTS, CLUBS, DIAMONDS, SPADES: PLAYERS WHO SUIT MUDS", p28, 1996. 

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