$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

미국 국가 기준 가정과교육과정에 포함된 세계시민교육 관련 목표와 내용 탐색: '세계'관점과 핵심어를 중심으로
Exploring the Objectives and Contents of Global Citizenship Education in the NSFCS 3.0: Focusing on the View of the 'World' and the Keywords 원문보기

韓國 家政科敎育學會誌 = Journal of Korean Home Economics Education Association, v.33 no.3, 2021년, pp.107 - 127  

허영선 (광산중학교) ,  김남은 (금사중학교) ,  채정현 (한국교원대학교 가정교육과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

이 연구의 목적은 미국 국가 기준 가정과교육과정(NSFCS 3.0)의 내용 영역 및 역량과 유네스코 세계시민교육(Global Citizenship Education[GCED])의 관련성을 살펴보는 것이다. 이를 위해 NSFCS 3.0 내 '세계' 관점과 내용 영역 및 역량 요소들과 유네스코 세계시민교육의 3가지 영역의 9가지 내용 요소의 핵심어를 분석하였다. 구체적으로, NSFCS 3.0의 문서에 기술된 '세계' 관점과 관련된 단어들을 추출하고 그와 연관된 부분의 내용 기준과 역량 요소들과 세계시민교육의 주제와 비교한 후, 이 영역의 핵심어와 관련성을 분석하였다. NSFCS 3.0과 유네스코 세계시민교육과의 관련성을 살펴본 결과는 다음과 같다. 첫째, NSFCS 3.0에서는 내용 기준과 역량에서 '세계'라는 핵심어를 명시하여 '대인관계', '부모됨' 2개 영역을 제외한 14개 영역에서 개인을 세계시민으로 인식하여 개인과 세계와의 직접적인 상관관계를 기술하였다. 둘째, NSFCS 3.0의 내용 기준 및 역량에서 세계시민교육 영역별 학습 주제와 관련된 핵심어는 가정학의 식생활, 가족생활, 인간발달에서는 세 영역 모두 고르게 제시되어 있었으며, 의생활, 주생활, 소비생활에서는 사회·정서적 영역이 제시되지 않았다. 반면, 세계시민교육에서 가장 강조하는 행동적 영역은 모든 가정학 영역에 제시되어 세계시민교육을 위한 학습의 장은 가정과교육이 추구하는 삶의 영역으로 볼 수 있다. 이상의 연구결과를 통해 NSFCS 3.0과 세계시민교육을 관련지어 이해하고, 우리나라 차기 가정과교육과정의 개정에 세계시민 교육의 내용요소를 어떻게 포함할 수 있는가에 대한 방향을 제시하는 기초자료로 활용할 수 있을 것이다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to examine the relationship between the content areas and competencies of the Family & Consumer Sciences National Standards(NSFCS 3.0) of the U. S. and UNESCO Global Citizenship Education(GCED). For this purpose, the global perspective, content areas and competencies in ...

주제어

참고문헌 (39)

  1. An, Y. M. (2019). An analysis of world citizen education contents in 2015 elementary social studies curriculum: Focusing on 3rd and 4th grade. Unpublished master's thesis, Gwangju National University of Education, Gwangju, Korea. 

  2. Bae, U. (2020). Development and application of a practical problembased teaching/learning process to foster sustainable housing values. Unpublished master's thesis, Korea National University of Education. Chung-Buk, Korea. 

  3. Brown, M. M. (1980). What is home economics education? Minneapolis, MN: Minnesota Research and Development Center for Vocational Education, University of Minnesota. 

  4. Chae, J. H., Park, M. J., Kim, S. K., & Han, J. (2019). 가정과교육론 [Home economics education]. Paju: Kyomoonsa. 

  5. Choi, S.-Y., Lee, Y.-S., Kim, E.-J., Kim, S. H., Lee, J.-S., & Cho, J.-S. (2019). Analysis of sustainable development goals (SDGs) and 'housing' contents in middle school technology.home economics textbooks. Journal of Korean Home Economics Education Association, 31(1), 115-136. 

  6. Chung, U. (2013, September). Global citizenship education in the Asia-Pacific [APCEIU GCED]. Technical Consultation on Global Citizenship Education, Seoul, Korea. 

  7. Han, G. G., Kim, J. H., Lee, G. Y., Cho, D. H., & Kim, G. H. (2015). SDG시대의 세계시민교육 추진 방안 [A study on the promotion of global citizen education in the SDGs age]. Seoul, APCEIU. 

  8. Han, J. (2018). Analysis of the democratic civic competencies of activity tasks in middle school home economics textbooks according to 2015 revised national curriculum. Journal of Korean Home Economics Education Association, 30(1), 79-97. 

  9. Heo, Y.-S., & Chae, J.-H. (2020). Development of global citizenship education program for middle school home economics classes. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 20(18), 1403-1433. doi: 10.22251/jlcci.2020.20.18.1403 

  10. Heo, Y. S., & Kim, N. E. (2020) Analysis of the content of global citizenship education in the 2015 revised home economics textbook. Journal of Korean Home Economics Education Association, 32(3), 111-133. doi: 10.19031/jkheea.2020.09.32.3.111 

  11. Jang, D., Lee, Y.-J., & Lee, S. Y. (2020). Analysis of ESD-related content in clothing management unit of technology and home economics textbooks of 2015 revised curriculum. Journal of Korean Home Economics Education Association, 32(1), 89-105. 

  12. Jeong, J.-H., Kim, Y.-S., & Jang, Y.-Y. (2015). A study on the teaching competency in informal learning. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 15(5), 323-350. 

  13. Ju, S. (2016). The analysis of contents on education for sustainable development(ESD) in middle school home economics textbooks: Focused on the units of 'adolescence consumption life'. Journal of Korean Home Economics Education Association, 28(2), 79-93. 

  14. Kim, E., & Cho, J. (2020). Development and evaluation of sustainable housing teaching-learning process plan for achieving the global SDGs by home economics in middle school. Journal of Korean Home Economics Education Association, 32(2), 77-97. 

  15. Kim, K. E., & Lee, N.-R. (2012). Teaching and learning methods for social studies global education, focusing on a sensitivity to global problems. Journal of Research in Curriculum & Instruction, 16(1), 231-256. 

  16. Kim, O. S., & Shin, I. S. (2013). Study on youth participated on the development of global citizenship: Focused on a case of community link extra curricular school activities. Forum for Youth Culture, (36), 7-28. 

  17. Kim, Y. H. (2004). A study on the global citizen education in home economics education: Focusing on the global citizen education in the pan-curriculum learning. Proceedings of the 2009 Winter Korean Home Economics Education Association Conference (pp. 69-81). Seoul: Korean Home Economics Education Association. 

  18. Korea Civil Society Forum on International Development Cooperation (2015). Trends and tasks on national and international civic society's education development cooperation: Research for capacity building of civic society for 2015 World Education Forum and promotion of international educational development cooperation. Retrieved from https://issuu.com/kofid/docs/____________________________________50043d3e05904a [In Korean] 

  19. Korean National Commission for UNESCO (2017). 2017 유네스코 레인보우 청소년 세계시민 프로젝트 보고서 [2017 UNESCO Rainbow Youth World Citizen Project Report]. Seoul, Author. 

  20. Lee, G. H. (2015). The connection analysis of global citizenship education of UNESCO and world geography. Journal of Education for International Understanding, 10(2), 45-75. 

  21. Lee, H. (2019). Analysis of research trends in education for sustainable development in the practical arts (technology & home economics) education: Focusing on 'family life' area. Journal of Korean Home Economics Education Association, 31(4), 81-95. 

  22. Lee, S., Kim, M., Chung, B., Park, Y., Jo, Y., Song, S., & Lee, S. (2015). The practices and challenges of global citizenship education in South Korean schools. Seoul: Korean Educational Development Institute. 

  23. Lee, Y. H. (2017). 세계시민교육과 연계한 지속가능발전교육프로그램 개발 연구 [A study on the development of sustainable development education programs in connection with global citizen education]. The Korea Science and Creativity Foundation. Chung-buk National University Institute for Education and Development. 

  24. Lee, Y. S. (2010). An analysis on the units of 'adolescence self-management' and 'adolescence consumption life' in technology. home economics textbooks used in middle schools: Focusing on how the emphasis of the 2007 curriculum revision is reflected. Journal of Korean Home Economics Education Association, 22(3), 55-75. 

  25. Lee, Y. S., & Jang, S. O. (2011). Content analyses of housing area in: Middle school technology.home economics textbooks by 2007 revised curriculum. Journal of Korean Home Economics Education Association, 23(2), 131-148. 

  26. Ministry of Education (2015a). 초등 중등학교 교육과정 [Elementary.secondary school curriculum] (Notification no. 2015-74). Sejong: Author. 

  27. Ministry of Education (2015b, March 20). 2015 세계시민교육(GCED) 중앙선도교사 발대식 [Global citizen education central leadership teacher initiative][Press release]. Retrieved from https://moe.go.kr/boardCnts/view.do?boardID294&boardSeq58749&lev0&searchTypenull&statusYNW&page198&smoe&m0501&opTypeN 

  28. Ministry of Education (2016). 2016년 교육정책계획 [2016 Education policy plans]. Sejong: Author. 

  29. NASAFCS (2018). Family & consumer sciences national standards 3.0. Retrieved from http://www.nasafacs.org/national-standards-overview.html 

  30. OXFAM (2015). Education for global citizenship: A guide for schools. Oxford: Oxfam Education and Youth. 

  31. Park, H., & Cho, H. S. (2016). An analysis of research trends on global citizenship education in South Korea. Korean Journal of Educational Research, 54(2), 197-227. 

  32. Park, M., & Cho, J. (2010) Application and development of teaching-learning plan for 'sustainable residence created with neighbor'. Journal of Korean Home Economics Education Association, 22(3), 1-18. 

  33. UNESCO (2014). Global citizenship education: Preparing learners for the challenges of the twenty-first century. Paris: Author. 

  34. UNESCO (2015). Global citizenship education: Topics and learning objectives. Paris: Author. 

  35. UNESCO & Korean National Commission for UNESCO (2019). Progress on education for sustainable development and global citizenship education (Kim, Y. B., Trans.). Seoul: KNCU. (Original work published 2014). 

  36. UNESCO Associated Schools Project Network (2020). 세계시민교육 [Global citizenship education]. Retrieved from https://asp.unesco.or.kr/세계시민교육/ 

  37. World Vision (2015). Research report on effectiveness of global citizenship school. Seoul, South Korea: Author. 

  38. Yang, J. S., & Yoo, T. (2019). Analysis on reflection characteristics of the key competencies proposed by the OECD education 2030 in the 2015 revised home economics curriculum. Journal of Korean Home Economics Education Association, 31(2), 113-135. doi: 10.19031/jkheea.2019.06.31.2.113 

  39. Yuk, K. M. (2020). Development of teaching-learning materials and analysis of learning experience based on design thinking in home economics curriculum: Focused on the units of sustainable consumption. Journal of Korean Home Economics Education Association, 32(1), 145-165. doi: 10.19031/jkheea.2020.03.32.1.145 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로