$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

초등 인공지능 교육을 위한 설명 가능한 인공지능의 교육적 의미 연구
A Study on the Educational Meaning of eXplainable Artificial Intelligence for Elementary Artificial Intelligence Education 원문보기

정보교육학회논문지 = Journal of the Korean Association of Information Education, v.25 no.5, 2021년, pp.803 - 812  

박다빈 (서울교육대학교 교육전문대학원 인공지능교육전공) ,  신승기 (서울교육대학교 교육전문대학원 인공지능교육전공)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 문헌 연구 통해 설명 가능한 인공지능의 개념과 문제해결과정을 탐구하였다. 본 연구를 통하여 설명 가능한 인공지능의 교육적 의미와 적용 방안을 제시하였다. 설명 가능한 인공지능 교육이란 인간과 관련된 인공지능 문제를 다루는 사람 중심의 인공지능 교육으로 학생들은 문제 해결 능력을 함양할 수 있다. 그리고, 알고리즘 교육을 통해 인공지능의 원리를 이해하고 실생활 문제 상황과 관련된 인공지능 모델을 설명하며 인공지능의 활용분야까지 확장할 수 있다. 이러한 설명 가능한 인공지능 교육이 초등학교에서 적용되기 위해서는 실제 삶과 관련된 예를 사용해야 하며 알고리즘 자체가 해석력을 지닌 것을 활용하는 것이 좋다. 또한, 이해가 설명으로 나아가기 위해 다양한 교수학습방법 및 도구를 활용해야 한다. 2022년 개정 교육과정에서 인공지능 도입을 앞두고 본 연구가 실제 수업을 위한 기반으로써 의미 있게 활용되기를 바란다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study explored the concept of artificial intelligence and the problem-solving process that can be explained through literature research. Through this study, the educational meaning and application plan of artificial intelligence that can be explained were presented. XAI education is a human-cen...

주제어

참고문헌 (24)

  1. Ministry of Education, Korea (2020). Direction of Education Policy and Key Tasks in the Age of Artificial Intelligence. 

  2. Adadi, A., & Berrada, M. (2018). Peeking inside the black-box: a survey on explainable artificial intelligence (XAI). IEEE access, 6, 52138-52160. 

  3. Samek, W., Wiegand, T., & Muller, K. R. (2017). Explainable artificial intelligence: Understanding, visualizing and interpreting deep learning models. arXiv preprint arXiv:1708.08296. 

  4. Gunning, D., & Aha, D. (2019). DARPA's explainable artificial intelligence (XAI) program. AI Magazine, 40(2), 44-58. 

  5. Doran, D., Schulz, S., & Besold, T. R. (2017). What does explainable AI really mean? A new conceptualization of perspectives. arXiv preprint arXiv:1710.00794. 

  6. Arrieta, A. B., Diaz-Rodriguez, N., Del Ser, J., Bennetot, A., Tabik, S., Barbado, A., ... & Herrera, F. (2020). Explainable Artificial Intelligence (XAI): Concepts, taxonomies, opportunities and challenges toward responsible AI. Information Fusion, 58, 82-115. 

  7. Guidotti, R., Monreale, A., Ruggieri, S., Turini, F., Giannotti, F., & Pedreschi, D. (2018). A survey of methods for explaining black box models. ACM computing surveys (CSUR), 51(5), 1-42. 

  8. Pedreschi, D., Giannotti, F., Guidotti, R., Monreale, A., Ruggieri, S., & Turini, F. (2019, July). Meaningful explanations of black box AI decision systems. In Proceedings of the AAAI conference on artificial intelligence 33(1), 9780-9784. 

  9. Gunning, D., Stefik, M., Choi, J., Miller, T., Stumpf, S., & Yang, G. Z. (2019). XAI-Explainable artificial intelligence. Science Robotics, 4(37). 

  10. Kim, J. Moon, S.(2021). Development of an AI Education Program based on Novel Engineering for Elementary School Students, The Journal of Korea Elementary Education, 32(1), 425-440. 

  11. Lee, S. Moon, G.(2021). Development of AI Education Program for Prediction System Based on Linear Regression for Elementary School Students, Journal of The Korean Association of Information Education. 12(2), 51-57. 

  12. Jang, Y.(2019). Development of unplugged education program for elementary school AI classes. Seoul National University of Education. 

  13. Jang, M.(2020). Unplugged Education Program for Artificial Intelligence Education in Elementary Schools : Focus on 'Constraint satisfaction problem. Gyeongin National University of Education. 

  14. Choi, E. Park, N.(2021). Application and Development of Machine Learning Training Program based on Understanding K-NN Algorithm. Journal of The Korean Association of Information Education. 25(1), 175-184. 

  15. Sim, S.(2021). A Study on the Development and Effectiveness of Python-based Artificial Intelligence Education Program in Elementary School : Focusing on Machine Learning. Daegu National University of Education. 

  16. Ryu, M. Han, S.(2019). AI Education Programs for Deep-Learning Concepts. Journal of The Korean Association of Information Education. 23(6), 583-590. 

  17. You, J.(2020). Report on Exploratory research issues in the contetns system of AI education in elementary and secondary schools. The Korea Foundation for Science and Creativity. 

  18. Jason brownlee(2020). Difference Between Algorithm and Model in Machine Learning Retreive from https://machinelearningmastery.com/difference-between-algorithm-and-model-in-machine-learning/ 

  19. Shin S(2021). A Constructive Characteristic Analysis Study of Modular Data Analysis Tools. Collection of academic presentations at the 2021 Summer Conference of the Korean Society of Information Education, 74-77. 

  20. Presidential Committee on the Fourth Industrial Revolution(2021). Retreived from https://www.4th-ir.go.kr/pressRelease/detail/1437?categoryreport 

  21. Alonso, J. M. (2020). Teaching Explainable Artificial Intelligence to High School Students. International Journal of Computational Intelligence Systems, 13(1), 974-987. 

  22. Choi, J(2019). Recent Advances in Explainable Artificial Intelligence. Korea Information Science Association, 37(7), 8-13. 

  23. Ministry of Education, Korea et al(2021). Explainable Artificial intelligence for middle school students. 

  24. Shin, S. (2021). A Study to Design the Instructional Contents for National Curriculum of Computer Education in Elementary School. Journal of The Korean Association of Information Education, 25(1), 13-31. 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로