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비대면 상황에서 가상 전시와 현장 전시 콘텐츠의 관객 반응 비교
Comparison of audience response between virtual exhibition and on-site exhibition contents in non-face-to-face situations 원문보기

한국정보통신학회논문지 = Journal of the Korea Institute of Information and Communication Engineering, v.26 no.12, 2022년, pp.1838 - 1845  

정예은 (Department of Smart Information Technology, Beawha Woman's University) ,  남그린 (Department of Smart Information Technology, Beawha Woman's University) ,  권구주 (Department of Smart Information Technology, Beawha Woman's University)

초록
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코로나19로 인해 대면으로 진행하는 현장 전시가 불가능한 상황이 지속되었다. 이를 계기로 가상현실/증강현실 등의 기술이 주목받고 있으며 많은 분야에서 이러한 기술들이 활용되고 있는데, 가장 신속히 비대면으로 전환된 분야 중 하나가 전시 예술 분야다. 이 연구에서는 가상현실 기술을 이용하여 가상 전시 공간을 제작하고 다양한 전시물을 가상으로 전시하는 가상 전시 콘텐츠를 제작하였다. 제작된 가상 전시는 동일한 내용의 전시물을 전시하는 현장 전시와 병행하여 개최되었다. 그리고 가상 전시는 HMD를 이용해 관객이 직접 체험해 볼 수 있는 기회도 제공하였다. 높은 현장감을 제공하기 위해 개방감 있게 가상 공간을 제작하였고, 사실적인 전시 구조와 같은 3D 객체와 텍스처를 이용하였다. 가상 전시 참여 관객들은 직접 참여하는 현장 전시와 유사한 체험을 할 수 있으며 동일한 전시 콘텐츠를 감상할 수 있다. 전시 이후에는 현장 전시와 가상 전시를 모두 참여한 관객에게 설문 조사하여 반응을 분석하였다. 설문 결과 가상전시의 유사성과 몰입감에 높은 점수를 부여하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Due to COVID-19, the face-to-face on-site exhibitions were not held. With this opportunity, technologies such as virtual reality/augmented reality are increasing attention, and these technologies are being used in many fields. In this study, we made a virtual exhibition content which was produced us...

주제어

참고문헌 (15)

  1. H. J. Son and J. W. Choi, "A Study on the Virtual Reality-based Museums: Exhibition Characteristics and Possibilities of Utilization," in Proceedings of conference the HCI Society of Korea, Pyeongchang, Korea, pp. 862-867, 2009. 

  2. J. H. Park and J. W. Kim, "Building a virtual art exhibition including various shapes and characteristics of contemporary art in Second Life," in Proceedings of conference the HCI Society of Korea, Pyeongchang, Korea, pp. 1246-1251, 2009. 

  3. France's official tourism office. Claude Monet Tour by LAN - Giverny, Orangerie Museum [Internet]. Available: https://kr.france.fr/ko/news/list/virtual-monet. 

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  5. G. E. Lee and S. J. Lee, "A Study on the Sensory Convergence Characteristics of VR Exhibition Space in Science Museum -Focusing on Merleau Ponty and Gilles Deleuze," The Korean Society of Science & Art, vol. 39, no. 4, pp. 337-353, Sep. 2021. 

  6. J. H. Kim and J. D. Kim, "VR Escher Stairs" - focused on the Cognitive Science Special Exhibition Artwork at the Gwacheon National Science Museum," The Korean Society Of Media & Arts, vol. 17, no. 1, pp. 41-52, Feb. 2019. 

  7. M. S. Kim, S. Y. Lee, and J. H. Ryu, "The 3D Contents and Information Display in the Web -Focused on the Construction of Cyber Museum-," Society of Design Convergence, vol. 16, no. 2, pp. 115-132, Apr. 2017. 

  8. National Museum of Korea Online Exhibition Hall [Internet]. Available: https://www.museum.go.kr/site/main/content/vr_museum. 

  9. Korean Film Archive Korean film museum [Internet]. Available: https://www.koreafilm.or.kr/museum/exhibition/now. 

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  11. Google art & culture Musee d'Orsay, Paris [Internet]. Available: https://artsandculture.google.com/partner/musee-dorsay-paris?hlen&fbclidIwAR2Rg0Vhs6rcmYizxblaUAkwwiu3w0WFxKfUBV340MOMfG3o7uOCjbs_vMw. 

  12. The British Museum [Internet]. Available: https://britishmuseum.withgoogle.com/. 

  13. J. E. Lee, "A study on the effect of child immersion through the comparison of online museum learning and online.offline connected experiential museum learning," M. S. thesis, Yonsei University, Seoul, Korea, 2021. 

  14. fromA [Internet]. Available: https://froma.co/acticles/643. 

  15. D. Q. Liu, T. Liu, Z. E. Lian, and Y. S. Hwang, "A Study on the Empirical Characteristics of Exhibition Space Using New Media -Focused on the cases of digital media art museum-," Korean Institute of Interior Design, vol. 14, no. 4, pp. 215-225, Aug. 2019. 

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