$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

스마트 러닝 시스템을 활용한 수학 문제 풀이 맥락에서 메타인지 훈련의 효과
The Effects of Metacognitive Training in Math Problem Solving Using Smart Learning System 원문보기

Journal of the convergence on culture technology : JCCT = 문화기술의 융합, v.8 no.1, 2022년, pp.441 - 452  

김성태 (Able Edutech) ,  강현민 (Data Science Lab, Able Edutech)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

학습 환경에서 메타인지를 활용한 훈련은 1990년대부터 꾸준히 연구되어온 주제 중 하나다. 메타인지는 크게 선언적 메타인지 지식과 절차적 메타인지 지식 (메타인지 기술)로 나누어 볼 수 있고 이에 따라 메타인지 훈련 역시 두 메타인지 지식 중 하나에 초점을 맞추어 연구가 이루어졌다. 본 연구에서는 메타인지 기술의 훈련이 수학 문제 풀이 맥락에서 어떤 역할을 하는지 살펴보고자 하였다. 구체적으로 학습자는 정해진 시간 안에 여러 난이도의 문제가 섞인 수학 문제들을 푸는 시험 맥락에서 문제 난이도 예측, 풀이시간 예측, 정답 여부 예측을 실시하였으며 이를 총5주간에 걸쳐 5회 반복하였다. 분석 결과, 훈련 전보다 훈련 후에 세 가지 예측 지표 모두에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났으며 훈련을 통해 학습자의 문제 풀이 전략에 도움을 줄 수 있다는 사실을 밝혔다. 또한 메타인지 훈련을 실시하지 않고 동일한 학습 과정을 진행한 조건과 시험불안 정도의 차이가 있는지 분석하였다. 그 결과, 훈련을 실시한 조건의 학습자가 5주차에 더 적은 정서 불안과 관계 불안을 보고한 것을 알 수 있었다. 메타인지 기술 훈련을 통한 이러한 효과는 학습자의 시험 상황에 필요한 학습 전략 향상에 도움이 될 것으로 예상된다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Training using metacognition in a learning environment is one of the topics that have been continuously studied since the 1990s. Metacognition can be broadly divided into declarative metacognitive knowledge and procedural metacognitive knowledge (metacognitive skills). Accordingly, metacognitive tra...

주제어

표/그림 (6)

참고문헌 (47)

  1. J. H. Flavell, "First discussant's comments: What is memory development the development of?," Human development, Vol. 14, No. 4, pp. 272-278, 1971. 

  2. J. H. Flavell, Metacognitive aspects of problem solving, In L. B. Resnick (Ed.), The nature of intelligence, Hillsdale, NJ: Erlbaum, pp. 231-236, 1976. 

  3. M. A. Kreutzer, C. Leonard, J. H. Flavell, and J. W. Hagen, "An interview study of children's knowledge about memory," Monographs of the society for research in child development, 1-60, 1975. doi: 10.2307/1165955 

  4. A. L. Brown, Knowing when, where, and how to remember: A problem of metacognition. In R. Glaser (Ed.), Advances ininstructional psychology, Hillsdale, NJ: Erlbaum, pp. 77-165, 1978. 

  5. G. Ozsoy, "An investigation of the relationship between metacognition and mathematics achievement," Asia pacific education review, Vol. 12, No. 2, 227-235, 2011. doi:10.1007/s12564-010-9129-6 

  6. A. M. Legg and Jr, L. Locker, "Math performance and its relationship to math anxiety and metacognition," North American Journal of Psychology, Vol. 11, No. 3, pp. 471-485. 2009. 

  7. C. Cornoldi, D. Lucangeli, B. Caponi, G. Falco, R. Focchiatti, and M. Todeschini, Matematica e Metacognizione. Trento: Erickson. 

  8. A. Desoete, H. Roeyers, and A. De Clercq, "Can offlinemetacognition enhance mathematical problem solving?," Journal of Educational Psychology, Vol. 95, No. 1, pp. 188-200, 2003. doi:10.1037/0022-0663.95.1.188 

  9. J. E. H. Van Luit and E. H. Kroesbergen, Teachingmetacognitive skills to students with mathematical disabilities, In A. Desoete and M. Veenman (Eds.), Metacognition inmathematics education, Haupauge, NY: NovaScience, pp. 177-190, 2006. 

  10. Z. R. Mevarech and B. Kramarski, "IMPROVE: A multidimensional method for teaching mathematics in heterogeneous classrooms," American educational research journal, Vol. 34, No. 2, 365-394, 1997. doi:10.3102/00028312034002365 

  11. S. Kim, H. Kang, and Y. Park, "An Effects of Smart Learning Math Class on Academic Achievement, Mathematical Interest, and Attitude," The Journal of the Convergence on Culture Technology (JCCT), Vol. 7. No. 2, pp. 217-226, 2021. 

  12. J. H. Flavell, "Metacognitive and Cognitive Monitoring: A New Area of Cognitive-Developmental Inquiry," American Psychologist, Vol. 34, No. 10, pp. 906-911, 1979. doi:10.1037/0003-066X.34.10.906 

  13. A. L. Brown, J. D. Bransford, R. A. Ferrara, and J. C. Campione, Learning, remembering, and understanding. In J. H. Flavell & E. M. Markham (Eds.), Handbook of child psychology: Vol. 3. Cognitive development, New York: Wiley, pp. 77-166, 1983. 

  14. J. G. Borkowski, W. Schneider, and M. Pressley, "The Challenges of Teaching Good Information Processing to Learning Disabled Students," International Journal of Disability, Development and Education, Vol. 36, No. 3, pp. 169-185, 1989. doi:10.1080/0156655893603002 

  15. A. H. Schoenfeld, What's all that fuss about metacognition?, In A. H. Schoenfeld (Ed.), Cognitive science and mathematicseducation, Hillsdale, NJ: Erlbaum, pp. 189-215, 1987. 

  16. Kilpatrick, J. (1985). Reflection and recursion. Educational Studies in Mathematics, 16(1), 1-26. 

  17. B. Kramarski and Z. R. Mevarech, "Enhancing mathematical reasoning in the classroom: The effects of cooperative learning and metacognitive training," American Educational Research Journal, Vol. 40, No. 1, pp. 281-310, 2003. doi:10.3102/00028312040001281 

  18. C. Masui and E. De Corte, "Enhancing learning and problem solving skills: orienting and self-judging, two powerful and trainable learning tools," Learning and instruction, Vol. 9, No. 6, pp. 517-542, 1999. doi:10.1016/S0959-4752(99)00012-2 

  19. B. Kramarski, Z. R. Mevarech, and M. Arami, "The effects of metacognitive instruction on solving mathematical authentic tasks," Educational studies in mathematics, Vol. 49, No. 2, pp. 225-250, 2002. doi:10.1023/A:1016282811724 

  20. G. Polya, How to solve it(2nd ed.). New York: Doubleday, 1957. 

  21. V: Pennequin, O: Sorel, I. Nanty, and R. Fontaine, "Metacognition and low achievement in mathematics: The effect of training in the use of metacognitive skills to solve mathematical word problems," Thinking & Reasoning, Vol. 16, No. 3, pp. 198-220, 2010. doi:10.1080/13546783.2010.509052 

  22. J. Kruger and D. Dunning, "Unskilled and unaware of it: how difficulties in recognizing one's own incompetence lead to inflated self- assessments," Journal of personality and social psychology, Vol. 77, No. 6, p. 1121, 1999. 

  23. N. C. Engeler and S. J. Gilbert, "The effect of metacognitive training on confidence and strategic reminder setting," Plos one, Vol. 15, No. 10, e0240858, 2020. doi:10.1371/journal.pone.0240858 

  24. Bailey, H., Dunlosky, J., & Hertzog, C. (2010). Metacognitive training at home: Does it improve older adults' learning?. Gerontology, 56(4), 414-420. 

  25. M. Bannert and C. Mengelkamp, "Assessment of metacognitive skills by means of instruction to think aloud and reflect when prompted. Does the verbalisation method affect learning?," Metacognition and Learning, Vol. 3, No. 1, pp. 39-58, 2008. doi:10.1007/s11409-007-9009-6 

  26. B. J. Zimmerman, D. Greenberg, and C. E. Weinstein, Self-regulating academic study time: A strategy approach, In D. H. Schunk & B. J. Zimmerman (Eds.), Self-regulation of learning and performance: Issues and educational applications Lawrence Erlbaum Associates, Inc., pp. 181-199, 1994. 

  27. M. V. Veenman, P. Wilhelm, and J. J. Beishuizen, "The relation between intellectual and metacognitive skills from a developmental perspective," Learning and instruction, Vol. 14, no. 1, pp. 89-109, 2004. doi:10.1016/j.learninstruc.2003.10.004 

  28. J. Kincannon, C. Gleber, and J. Kim, "The Effects of Metacognitive Training on Performance and Use of Metacognitive Skills in Self-Directed Learning Situations," in Proc. 21st AECT, pp. 171-186, 1999. 

  29. S. M. Kang and H. S. Sim, "The Impact of Resilience and Parents' Learning Involvement on the Test Anxiety for the Elementary School Students," Korea Journal of Counseling, Vol. 11, No. 4, pp. 1827-1840, 2010. 

  30. C. D. Spielberger, H. P. Gonzales, C. J. Taylor, W. D. Anton, and B. Algaze, Examination stress and test anxiety. NY: Wiley, pp. 167-191, 1978. 

  31. S. H. Bae, S. B. Lee, and S. T. Hwang, "The Effects of Group Therapy-RPG (Role Playing Game) form on Reducing Test and Academic Anxiety in Adolescent," Korean Journal of Youth Studies, Vol. 23, No. 3, pp. 187-213, 2016. 

  32. S. I. Im and B. G. Bak, "Meta-analysis Study of TEST Anxiety on a Domestic and International level," The Korean Journal of Educational Psychology, Vol. 27, No. 3, pp. 529-553, 2013. 

  33. M. Zeidner, "Coping with examination stress: Resources, strategies, outcomes," Anxiety, stress, and coping, Vol. 8, No. 4, pp. 279-298, 1995. doi: 10.1080/10615809508249379 

  34. S. Tobias, "Anxiety research in educational psychology," Journal of Educational Psychology, Vol. 71, pp. 573-582, 1979. doi:10.1037/0022-0663.71.5.573 

  35. R. Hembree, "Correlates, causes, effects, and treatment of test anxiety," Review of educational research, Vol. 58, No. 1, pp. 47-77, 1988. doi:10.3102/00346543058001047 

  36. Spielberger, C. D. (1966). Theory and research on anxiety. Anxiety and behavior, 1(3). 

  37. I. G. Sarason and B. R. Sarason, Test anxiety, In Handbook of social and evaluation anxiety, Springer, Boston, MA, pp. 475-495, 1990. 

  38. A. Bandura, Self-regulation of motivation and action through goal systems, In Cognitive perspectives on emotion and motivation, Springer, Dordrecht, pp. 37-61, 1988. 

  39. M. Benjamin, W. J. Mckeachie, Y. G. Lin, and D. P. Holinger, "Test anxiety: Deficits in information processing," Journal of Educational Psychology, Vol. 73, pp. 816-824, 1981. doi:10.3102/00346543058001047 

  40. Paulman, R. G. Test anxiety and exam-taking skills as mediators of information processing in college students, Ph.D. Thesis. University of North Texas, USA., 1982. 

  41. Peters, C. E. ). A comparison of treatments for the reduction of math anxiety among eighth grade girls, Ph.D. Thesis. The Ohio State University, USA. 1982. 

  42. T. M. Sherman, Proven strategies for successful learning. Columbus, Ohio: Bell & Howell, 1984. 

  43. C. D. Spielberger, Test Anxiety Inventory: Preliminary Professional Manual. Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Press, 1980. 

  44. M. J. Kim, "A Study on Test Anxiety and Social Psychological Factors Affecting It," Educational Psychology Research, Vol. 4, No. 1, pp. 91-110, 1990. 

  45. L. H. Chiu and L. L. Henry, "Development and validation of the Mathematics Anxiety Scale for Children," Measurement and evaluation in counseling and development, Vol. 23, No. 3, pp. 121-127, 1990. 

  46. N. C. Engeler and S. J. Gilbert, "The effect of metacognitive training on confidence and strategic reminder setting," Plos one, Vol. 15, No. 10, e0240858, 2020. doi:10.1371/journal.pone.0240858 

  47. H. Bailey, J. Dunlosky, and C. Hertzog, "Metacognitive training at home: Does it improve older adults' learning?," Gerontology, Vol. 56, No. 4, pp. 414-420, 2010. doi:10.1159/000266030 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로