$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

수학교육에서 인공지능 활용 가능성

Applications and Possibilities of Artificial Intelligence in Mathematics Education

Journal of the Korean Society of Mathematical Education. Series E: Communications of Mathematical Education, v.34 no.4, 2020년, pp.545 - 561  

박만구 (서울교육대학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

이 연구의 목적은 국내외 인공지능을 활용한 수학교육 서비스의 주요 기능과 인공지능의 활용 가능성을 알아보는 것이다. 이 연구를 위해 최근 5년 이내에 발행한 자료를 중심으로 출판물 및 인터넷에서 "인공지능", "人工知能", "Artificial Intelligence" "AI". "수학교육"의 키워드를 독립적으로 또는 조합하여 검색하면서 관련 논문 및 보고서 그리고 인터넷 자료 등을 수집하여 분석하였다. 연구 결과, 수학교육을 위한 인공지능 서비스는 대부분 학습자의 개인별 수학 맞춤형 학습을 지원하고, 인간 수학 교사를 지원하기 위한 보조적인 역할로 규정하며, 인지적인 측면뿐만 아니라 정의적인 측면의 기술을 고도화하고 있었다. 제언으로, 정교한 수학 계통체계의 구축을 위한 연구, 인공지능 기술을 발굴하여 수학교육에 활용하는 방안, 인공지능 활용을 위한 양질의 수학 콘텐츠를 개발, 수학교육을 위한 클라우드 기반의 종합 시스템 구축과 운영이 필요함을 주장하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to investigate the applications and possibilities of major programs that provide services using artificial intelligence in mathematics education. For this study, related papers, reports, and materials were collected and analyzed, focusing on materials mostly published wi...

주제어

표/그림 (10)

참고문헌 (36)

  1. Ministry of Education (2020). Third comprehensive plan for mathematics education(2020-2024). The comprehensive plan for science, math, information and convergence education of the Ministry of Education. 

  2. Kim, H. K., Park, C. S., Jeong, S. H., & Ko, H. K. (2018). A view on complementary relation of human teacher and AI teacher in future education. Journal of Education & Culture, 24(6), 189-207. 

  3. Kim, Y. K. et al. (2013) A study on the establishment of self-directed mathematics learning support system. A report of KOFAC. 

  4. Park, M. (2020). The trends of using artificial intelligence in mathematics education. The Journal of Korea Elementary Education, 31, 91-102. 

  5. Park, M. et al. (2020). A study on the system building for supporting learning mathematics. A interim report of KOFAC. 

  6. Park, Y. B. et al. (2014) A study of the hierarchical structure of the content in schol mathematics curriculum. A report of KOFAC. 

  7. Shin, D. J. (2020a). Artificial intelligence in primary and secondary education: A systematic review. Journal of Educational Research in Mathematics, 30(3), 531-552. 

  8. Shin, D. J. (2020b). An analysis prospective mathematics teachers' perception on the use of artificial intelligence(AI) in mathematics education. J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education, 34(3), 215-234. 

  9. Woongjin Thinkbig AI (2020b). A report of Woongjin Thinkbig AI. Available from http://m.wjthinkbig.com/brand/brand_AI.do 

  10. Woongjin Thinkbig AI (2020b). A report of Woongjin Thinkbig AI. Woongjin Thinkbig AI. 

  11. Lee, S. G. (2020). Basic mathematics for artificial intelligence. Available from http://matrix.skku.ac.kr/math4ai/ 

  12. Ee, J. H., & Huh, N. (2018). A study on the relationship between artificial intelligence and change in mathematics education. J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education, 32(1), 23-36. 

  13. Cho, S, H. (2020). Artificial intelligence ad uncontact era, cloud adoption and prospects of major Korean industries. NIPA Issue Report 2020-01. 

  14. 崔荑, 機麗 (2020). 松鼠 AI 智适???系?. DOI:10.19609/j.cnki.cn10-1324/tp.2019.04.014 

  15. Boxima et al. (2020) The state-of-the-art of mathematics teaching at the Dutch universities. NAW, 4, 224-229. 

  16. Business Insider (2019). How AI is changing everything. Available from https://www.businessinsider.com/how-ai-is-changing-everything-2019-7 

  17. Cai, W., Grossman, J., Lin, Z., Sheng, H., Wei, J. T., Williams, J. J., & Goel, S. (2020). Bandit algorithms to personalize educational chatbots. Available from https://5harad.com/papers/mathbot.pdf 

  18. Chassignol, M., Khoroshavin, A., Klimova, A., & Bilyatdinova, A. (2018). Artificial intelligence trends in education: A narrative overview. Procedia Computer Science, 136, 16-24. 

  19. Carnegie Learning (2020). MATHia. Available from https://www.carnegielearning.com/products/softwareplatform/mathia-learning-software/ 

  20. Dr. Math (2020). Homepage of Dr. Math. Available from https://www.drmath.co.kr/ 

  21. European Parliament (2020). Artificial intelligence: How does it work, why does it matter, and what can we do about it? A report of STUDY: Panel for the Future of Science and Technology of European Parliament. 

  22. Goksel, N., & Bozkurt, A. (2019). Artificial intelligence in education: Current insights and future perspectives. In S. Sisman-Ugur, & G. Kurubacak (Eds.), Handbook of research on learning in the age of transhumanism (pp. 224-236). Hershey, PA: IGI Global. 

  23. Haebub Edu (2020). AI MATH specialist. A report of the Haebub Edu. 

  24. Khan Academy (2020). Khan Academy. Available from https://www.khanacademy.org/ 

  25. Kiger, P. J. (2019). How artificial intelligence is totally changing everything. Available from https://science.howstuffworks.com/artificial-intelligence.htm 

  26. Kurzweil, R. (2005). The singularity is near: When humans transcend biology. New York, Penguin Group. 

  27. Lee, S. G. (2020). Basic mathematics for artificial intelligence. Available from http://matrix.skku.ac.kr/math4ai/ 

  28. Leony, D., Merino, P. J. M., Ruiperez-Valiente, J. A. (2014). Rule-based detection of emotions in the Khan Academy platform. International Workshop on Massive Open Online Courses at Antigua, Guatemala. 

  29. MartaMATH (2020). MataMATH: Solve problems that are necessary. Available from https://www.matamath.net/jsp/main.jsp 

  30. Organization for Economic Cooperation and Development [OECD]. (2019a). Artificial intelligence in society. A report of OECD. 

  31. Organization for Economic Cooperation and Development [OECD]. (2019b). PISA 2018: Insights and Interpretations. OECD Publishing. Available from https://www.oecd.org/pisa/PISA%202018%20Insights%20and%20Interpretations%20FINAL%20PDF.pdf 

  32. Squirrel AI Leaning (2020). 1st AI-powered adaptive education provider in China. Available from http://squirrelai.com/ 

  33. TIMSS and PIRLS International Study Center. (2016). TIMSS 2015 international results in mathematics. Available from http://timssandpirls.bc.edu/timss2015/international-results/wp-content/uploads/filebase/full%20pdfs/T15-International-Results-in-Mathematics.pdf 

  34. Voskoglou, M. G., & Salem, A. B. M. (2020). Benefits and limitations of the artificial with respect to the traditional learning of mathematics. Mathematics, 8, 1-15. 

  35. World Vertex (2020a). Botami Math. Available from http://botami.io/ 

  36. World Vertex (2020b). Introduction to Botami Math. A report of the World Vertex. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트