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대학 교양교육 혁신을 위한 핵심역량 기반 교양 교육과정 개편에 대한 연구 -C 대학 사례를 중심으로
A study on the reform of the liberal arts curriculum based on key competencies for the innovation of liberal arts education in Universities 원문보기

Journal of the convergence on culture technology : JCCT = 문화기술의 융합, v.8 no.1, 2022년, pp.285 - 290  

박종진 (청운대학교 컴퓨터공학과)

초록
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4차 산업혁명의 21세기는 산업화 시대에서 요구하던 것과는 다른 '역량'을 새로운 교육적 개념으로 요구하고 있다. 대학에서는 사회의 이러한 변화와 요구에 따라 교양 및 전공 교육에서 기존의 방식을 탈피하여 핵심역량 기반교육과 이를 통한 교육의 혁신을 요구받고 있다. 이러한 시점에서 대학들은 다양한 재정지원사업을 위해 교양교육을 전면적으로 개편하여 제시하고 있다. 본 연구는 대학 교양교육 혁신을 위한 교양 교육과정 개편에 대해 C 대학의 사례를 제시하였다. 연구 결과에 따르면 각 대학들은 대학의 설립이념에 따라 다양한 핵심역량을 제시하고 교양교육 측면에서 핵심역량 강화를 유도할 수 있는 방법으로 교양교육과정을 개편하고 있다. C 대학의 핵심역량 기반 교양 교육과정을 위해 부족한 핵심역량 과목을 개발하여 제안하였고, 교양교육 특성화를 위해 다양한 마이크로디그리를 제안하였으며, 학생들의 기초학습능력 향상을 위한 메타학습 관련 교양 교과목을 제시하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The 21st century of the 4th industrial revolution demands 'competency' as a new educational concept that is different from that required in the industrialization era. In accordance with these changes and demands of society, universities are being called for key competency-based education and innovat...

주제어

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참고문헌 (6)

  1. S.S. Paek, "A Study on the Problem and Improvement of Core Competency-Based Liberal Arts Education," Korean Journal of General Education, Vol. 14, No. 3, PP. 11-23, June 2020. 

  2. J.J. Park., Policy research for the reform of liberal arts curriculum in 2022, Chungwoon Univ., 2021. 

  3. S.J. Choi, et.al., A study on the OECD Education 2030 project: Implementation strategies of future-oriented competency-based education, Korean Educational Development Institute(KEDI), 2019. 

  4. S.Y. Hong, "The Experience of Examinees Repeating K-CESA: A Case Study," Journal of Korean HRD Research, Vol. 10, No. 4, PP. 1-30, December 2015. 

  5. H.J. Park, "A general education program planning model for university students based on the core competencies-The case of K university," Korean Journal of General Education, Vol. 12, No. 2, PP. 65-87, April 2018. 

  6. H.Y. Kim, et.al., "Efforts of Liberal Arts Education to Strengthen the Core Competence of Universities," Liberal Arts and Sciences Education, Vol. 2, No. 1, PP. 83-103, March 2021. 

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