$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

네일미용 교육센터의 온·오프라인 교육수업의 인식과 서비스품질 및 만족도
Quality of Online and Offline Education Services of Nail Art Education Centers and Students' Satisfaction 원문보기

미래기술융합논문지 = Journal of Advanced Technology Convergence, v.1 no.2, 2022년, pp.83 - 88  

김은지 (한남대학교 코스메틱사이언스학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 네일미용 교육에 관심을 가지고 참여하는 학생이 늘어나면서 오프라인 교육을 통한 상호작용 속에서 강사와 학생들의 유대관계 형성과 새롭게 등장한 4차 산업혁명에 따른 매체를 통한 교육과의 관계가 매우 중요하다고 판단되어, 네일미용 교육의 온·오프라인 서비스 품질과 만족도를 살펴보는 것도 매우 중요하다고 사료된다. 본 연구는 네일미용 온·오프라인 교육실태 및 서비스 품질과 교육 만족도에 관하여 조사하였으며, 연구 대상자로는 대전, 세종, 충남, 충북 그 외 지역의 10대에서 50대 이상의 남·여로 불특정 다수 319명을 대상으로 조사 도구는 설문지로 하였다. 수집된 자료 통계프로그램인 SPSS 27.0과 SPSS Macro 3.4를 이용하여 분석하였다. 연구 결과를 종합해보면, 네일미용의 온·오프라인 교육 인식이 서비스품질과 교육 만족도에 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 이 연구 결과를 일반화하기에는 정확한 측정의 한계점이 있어 추후 연구에서는 조사지역을 확대하고 온·오프라인 네일미용 교육 수업의 만족도에 교사들의 만족도를 추가하여 비교 및 분석한다면 더 좋은 연구 결과가 있을 것으로 기대한다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

As the number of students participating in nail art with great interest rises, it has become crucial to form instructor-student ties through offline interactions and establish relationships with education through media under the Fourth Industrial Revolution. Therefore, it would be very important to ...

주제어

표/그림 (2)

참고문헌 (17)

  1. K. J. Sim. (2012). Job satisfaction according to re-education of nail beauty workers. Master's thesis at Honam University Graduate School of Industrial Management. Gwangju. 

  2. M. H. Yun. (2016). The effect of nail beauty education programs on the alleviation of academic and career stress for high school girls - focusing on specialized high school?after-school programs. Master's thesis at Dankook University Graduate School of Culture and Arts. Yongin. 

  3. H. L. Yeon. (2014). Awareness of nail beauty jobs among beauty-related college students. Master's thesis at Sungkyul University Graduate School of Education. Anyang. 

  4. S. S. Oh. (2020). A Comparison of Freshmen's Perceptions of Engaging Non-face-to-face Online Education. Journal of Knowledge Information Technology and Systems (JKITS), 15(6), 1143-1152. DOI : 10.34163/jkits.2020.15.6.021 

  5. S. Y. Park. (2020). Research on efficient design education programs through non-face-to-face online practice classes. Master's thesis at Pukyong National University Graduate School. Busan. 

  6. S. H. Ha. (2004). A Study on the Learning and Transfer Effect of Online Education System.?Master's thesis at Sookmyung Women's University Graduate School of Information and Communication. Seoul. 

  7. M. S. Lee. (2015). Comparison of the perception of face-to-face education and learning outcomes?of distance education of adult learners. Master's thesis at Ewha Womans University Graduate School of Education. Seoul. 

  8. H. J. Lim. (2004). A comparative study of the pros and cons of face-to-face education and web-based instruction (WBI) in putter graphics education. Master's thesis at Kookmin University's Graduate School of Education. Seoul. 

  9. Y. H. Jo. (2012). The effect of personality strengths of design majors based on positive psychology on class preferences - focusing on the moderating effect of online and offline class forms. Ph.D. thesis at Sungkyunkwan University. Seoul. 

  10. A. N. Ryu. (2020). A Study on the Perception and Satisfaction of NCS-Based. Education between Professors and Learners. Convergence Society For SMB. 207-208. 

  11. Y. I. Kim. (2008). Present Condition and Teachers' Satisfaction Level in On-Line Invention Job Training Contents (Survival in the Invention World). Journal of Korean Practical Arts Education, 208, 224-225. 

  12. S. S. Oh. (2020). A Comparison of Freshmen's Perceptions of Engaging Non-face-to-face Online Education. Journal of Knowledge Information Technology and Systems, 15(6). 1143-1152 DOI : 10.34163/jkits.2020.15.6.021 

  13. Y. I. Kim. (2008). Present Condition and Teachers' Satisfaction Level in On-Line Invention Job Training Contents (Survival in the Invention World). The Society of Korean Practical Arts?Education Reserch. 14(3). 205-228. 

  14. K. J. Shim, K. M. Cho & S. Y. Kim. (2021). Analysis of the Job Satisfaction of Nail Beauty Specialists After Reeducation in Gwangju Metropolitan City, Republic of Korea. Korean Journal of Aesthetics and Cosmetology. 10(2). 435-443. 

  15. A. N. Ryu, S. H. You & S. H. Li. (2020). A Study on the Perception and Satisfaction of NCS-Based Education between Professors and Learners. Journal of Convergence for Information?Technology. 10(5), 206-215. DOI : 10.22156/CS4SMB.2020.10.05.206 

  16. D. J. Lee & M. S. Kim. (2020). University students' perceptions on the practices of online learning?in the COVID-19 situation and future directions. Multimedia-Assisted Language Learning, 23(3), 359-377. 

  17. Y. S. Lee & D. K. Shin. (2020). An Investigation of the Implementation of Online Classes in the Untact Era Caused by the COVID-19 Pandemic. The Journal of Curriculum and Evaluation. 23(4).?39-57.? 

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로