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배달 이륜차 라이더 교통 법규 위반 단속 연구
A Study on the Enforcement of Violation of Traffic Laws by Delivery Motorcycle Riders 원문보기

韓國ITS學會 論文誌 = The journal of the Korea Institute of Intelligent Transportation Systems, v.21 no.1, 2022년, pp.182 - 192  

조용빈 (한국교통대학교 교통시스템공학과) ,  김진태 (한국교통대학교 교통시스템공학과) ,  임준범 (한국교통안전공단 교통안전연구처) ,  오상태 (한국교통대학교 교통시스템공학과)

초록
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이륜차 전체 사고는 연평균 10.01% 증가하며, 사망자 수 또한 2.64% 증가하는 추세이다. 사륜차의 경우 도로에서 안전 운전을 강제할 수 있도록 단속 카메라가 설치되어있다. 그러나 이 단속 카메라는 사륜차 단속이 주목적이기 때문에 이륜차 단속 기능을 기대할 수 없다. 이륜차 단속은 현장 인력 투입을 통한 현장 단속에 의존할 수밖에 없다. 최근 이륜차 위법 행위 단속을 위해 경찰청에서는 '경찰청 SMART 국민제보'를 통한 이륜차 위법 행위를 국민 신고를 통해 수행 중이나 장기 지속되기 어렵다. 인력을 지속적으로 투입해야하는 유인 단속의 효과를 극대화 시킬 수 있는 적절한 단속 방안의 마련이 필요하다. 본 연구를 통해 배달 이륜차 라이더를 관리할 수 있도록 하는 제도적 장치인 배달 이륜차 라이더 자격증 ID 4종을 제안하였다. 또한, 배달 이륜차 자격증 ID 체계를 활용한 단속 실험을 수행하여 배달 이륜차 라이더 자격증 단속이 가능 여부를 D-MESO 프로그램을 통해 확인하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Motorcycle accidents are increasing at an average annual rate of 10.01%, and fatalities are also increasing by 2.64%. Enforcement cameras are installed to enforce safe driving of more-than or equal-to four-wheeled vehicles on the road. Even though the main purpose of this enforcement camera is to di...

주제어

참고문헌 (11)

  1. Byun, J. M., Jung, S. H. and Shin, Y. T.(2015), "A study on the multi-purpose vehicle number recognition technology", Journal of The Korea Society of Information Technology Policy & Management, vol. 7, no. 3, pp.1-6. 

  2. Korea Ministry of Government Legislation, http://www.law.or.kr, 2021.10.28. 

  3. Korean Statistic Information Service, http://www.kosis.kr, 2021.10.28. 

  4. Lee, G. C. and Yoo, J. S.(2017), "Development an Android based OCR Application for Hangul Food Menu", Journal of the Korea Institute of Information and Communication Engineering, vol. 21, no. 5, pp.951-959. 

  5. Lee, J. S.(2020), "Delivery Motorcycle Traffic Safety Improvement Direction", Monthly KOTI Magazine on Transport, vol. 2020, no. 7, pp.24-29. 

  6. Prajwal, M. J., Tejas, K. B., Varshad, V., Murgod, M. M. and Shashidhar, R.(2019), "Detection of Non-Helmet Riders and Extraction of License Plate Number using Yolo v2 and OCR Method", International Journal of Innovative Technology and Exploring Engineering(IJITEE), vol. 9, no. 2, pp.5167-5172. 

  7. Smith, R.(2007), "An Overview of the Tesseract OCR Engine", Ninth International Conference on Document Analysis and Recognition(ICDAR 2007), vol. 2. 

  8. Traffic Accident Analysis System, http://taas.koroad.or.kr, 2021.10.28. 

  9. Wu, T. Y., Liao, H. C. and Lim, Z.(2020), "Integration of Deep Learning and Industrial Computer Vision Library for Motorcycle and Vehicle License Plate Recognition", Proceedings of the 2020 3rd International Conference on Image and Graphics Processing(ICIGP 2020), pp.26-30. 

  10. Yoo, J. H., Choi, I. B. and Song, S. H.(2020), "A Study on Prevention of Traffic Accidents Through Motorcycle Accident Characteristics Analysis", Transportation Technology and Policy, vol. 17, no. 1, pp.29-36. 

  11. Yoo, S. J. and In, B. C.(2020), Traffic Science Research Brief, vol. 2020, no. 3, pp.2-7. 

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