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미시교통시뮬레이션 기반 도심도로 자율협력주행 서비스 효과 분석
Impact Analysis of Connected-Automated Driving Services on Urban Roads Using Micro-simulation 원문보기

韓國ITS學會 論文誌 = The journal of the Korea Institute of Intelligent Transportation Systems, v.21 no.1, 2022년, pp.91 - 104  

이지연 (한국지능형교통체계협회 R&BD센터) ,  손승녀 (한국지능형교통체계협회 R&BD센터) ,  박지혁 (아주대학교 교통시스템공학과) ,  소재현 (아주대학교 교통시스템공학과)

초록
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Level 3 자율주행차의 상용화가 가시화됨에 따라 자율주행차의 운행설계영역(ODD)이 고속도로 외 도심도로로 확대될 필요가 있다. 본 연구는 도심도로 내 인프라-자율차 간 협력주행 기반의 자율주행차 서비스에 대한 교통운영효율성 및 안전성 측면의 효과평가를 통해 도심도로 자율협력주행 서비스의 실효성을 분석하였다. 도심도로 자율협력주행 서비스의 구현 및 효과평가는 미시교통시뮬레이션모델을 활용하였으며, 각 서비스별 중점관리목표에 따른 개별적인 효과평가 지표를 선정하여 효과 분석에 활용하였다. 분석 결과, V2X 통신 기반의 자율협력주행 서비스를 통해 자율주행차량의 교통운영 효율성과 안전성이 향상됨을 확인하였고, 그 효과는 자율주행차의 시장점유율이 증가할수록 커지는 것으로 분석되었다. 본 연구는 단속류인 도심도로를 대상으로 V2X 통신 기반의 자율협력주행 서비스의 효과를 도출해낸 것에 의의가 있으며, 향후 자율협력주행 서비스 검증 기반이 마련되는데 기초자료로 활용될 수 있을 것으로 기대된다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The operational design domain (ODD) of autonomous vehicles needs to be expanded on highways and urban roads in light of the substantial commercialization of Level 3 autonomous vehicles. Therefore, this study developed a specific infrastructure autonomous vehicle-based cooperative driving service to ...

주제어

참고문헌 (11)

  1. Alejandro, C., Robert, A., Javier, G., Miguel, S., Michele, R., Robbin, B., Leonhard, L. and Gokulnath, T.(2019), "Infrastructure Support for Cooperative Maneuvers in Connected and Automated Driving", 2019 IEEE Intelligent Vehicles Symposium, Paris, France. 

  2. Byun, W., Ki, H., Shin, D. and Park, J.(2020), A Study on Changes in Parking Lots and Roads in the Era of Autonomous Vehicles(In Korean), Korea Land & Housing Corporation, pp.70-71. 

  3. Jeong, D., Kim, M., Kim, H. and Chung, Y.(2021), "Development and Evaluation of Centralized Autonomous Vehicle Mobility Service Using ADAS Data", Journal of Korean Society of Transportation, vol. 39, no. 5, pp.631-642. 

  4. Kang, M., Song, J., Hwang, K. and Im, I.(2019), "Analyzing Traffic Impacts of Automated Vehicles on Expressway Weaving Sections: A Case Study using Seoul-Singal Ramp Area", Journal of Transport Research, vol. 26, no. 4, pp.33-47. 

  5. Kim, S., Lee, J., Kim, Y. and Lee, C.(2018), "Simulation-Based Analysis on Dynamic Merge Control at Freeway Work Zones in Automated Vehicle Environment", Korean Society of Civil Engineers Journal of Civil and Environmental Engineering Research, vol. 38, no. 6, pp.867-878. 

  6. Ko, W., Park, S., So, J. and Yun, I.(2021), "Analysis of Effects of Autonomous Vehicle Market Share Changes on Expressway Traffic Flow Using IDM", The Journal of the Korea Institute of Intelligent Transport Systems, vol. 20, no. 4, pp.13-27. 

  7. Lim, H., Chae, H., Lee, M. and Lee, K.(2017), "Development and Validation of Safety Performance Evaluation Scenarios of Autonomous Vehicle based on Driving Data", Journal of Auto-vehicle Safety Association, vol. 9, no. 4, pp.7-13. 

  8. Park, I., Lee, J., Lee, J. and Hwang, K.(2015), "Impacts of Automated Vehicles on Freeway Traffic-flow-Focused on Seoul-Singal Basic Sections of GyeongBu Freeway-", Journal of the Korea Institute of Intelligent Transport Systems, vol. 14, no. 6, pp.21-36. 

  9. Song, Y., Min, K. and Choi, J.(2021), "Research on Protocol and System for Infrastructure Cooperation Autonomous Driving Service(In Korean)", Information & Communications Magazine, vol. 38, no. 6, pp.29-34. 

  10. Szalay, Z., Ficzere, D., Tihanyi, V., Magyar, F., Soos, G. and Varga, P.(2020), "5G-Enabled Autonomous Driving Demonstration with a V2X Scenario-in-the-Loop Approach", Sensors, vol. 20, no. 24, pp.7344-7368. 

  11. Treiber, M. and Kesting, A.(2013), Traffic Flow Dynamics, Springer. 

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