$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

온라인 수학 수업 분석 및 자기 평가를 통한 수업 개선 사례 연구: TRU 분석에서 공정한 접근, 자율성 및 주도성, 평가 영역을 중심으로
A case study for class improvement through online math class analysis and self-evaluation: Focusing on fair access, autonomy, initiative, and evaluation areas in the TRU analysis 원문보기

Journal of the Korean Society of Mathematical Education. Series A. The Mathematical Education, v.61 no.1, 2022년, pp.83 - 108  

박만구 (서울교육대학교) ,  김지영 (서울교육대학교 대학원) ,  김민회 (서울교육대학교 대학원) ,  윤종천 (서울교육대학교 대학원) ,  이정민 (서울교육대학교 대학원)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 초등 교사들의 온라인 수학 수업에 대한 인식을 조사하고 자신의 온라인 수학 수업을 성찰하여 수업을 개선하는 사례를 연구하였다. 수업 분석은 Schoenfeld (2016)의 TRU 분석틀에 의한 공정한 접근·자율성 및 주도성·평가 영역을 기반으로 한 분석틀을 재구성하여 이용하였다. 그 결과 자기 평가 및 관찰자 평가 모두 영역별 점수가 상승하였고, 이에 따라 온라인 수학 수업 분석 및 자기 평가를 통하여 단기간의 수업 개선을 이룰 수 있음을 확인하였다. 특히 온라인 수업에서 학생 참여를 보장하고 주도성을 회복할 수 있음을 확인할 수 있었다. 그러나 장기적이고 지속적인 수업 개선을 위해서는 전문가를 포함한 교사 공동체의 도움을 받아야 하며, 장기간의 사례 연구가 후속 연구로 필요함을 제언하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This research is a case study in which teachers tried to improve classes through online class analysis and self-evaluation in elementary school mathematics classes using a checklist of class reflection based on fair access, autonomy, initiative, and evaluation areas in the TRU analysis framework of ...

주제어

표/그림 (12)

참고문헌 (30)

  1. Han, C. (2021). A comparative analysis of teacher noticing in online and offline classes: Focusing on access to and interaction with mathematical thinking. Teacher Education Research, 60(3), 421-428. 

  2. Freudenthal, H. (2006). Revisiting mathematics education: China lectures (Vol. 9). Springer Science & Business Media. 

  3. Gravemeijer, K. P. E. (2007). Emergent and modelling as a precursor to mathematical modelling. In W. Blum, P. L. Galbraith, H-W. Henn, & M. Niss (Eds.), Modelling and Applications in Mathematics Education - The 14th ICMI Study (pp. 137-144). Springer. Boston, MA: Springer. 

  4. Hamilton, M. L., et al. (Ed.). (1998). Reconceptualizing teaching practice: Self-study in teacher education. London: Falmer Press. 

  5. Hyejin, Kim. (2020). A Study on the Analysis of Online Class Experiences of Elementary School Teachers Followed by COVID-19. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 20(20), 613-639. 

  6. Isoda, M., Nobuchi, M., & Morita, M. (2009). Designing problem solving class with basic standards given by check sheets. Japan: Meijitosyo-publisher 

  7. Korea Institute for Curriculum and Evaluation. (2016). Class evaluation manual: Mathematics class evaluation criteria. Research Material ORM 2006-24-5. 

  8. Korea Institute for Curriculum and Evaluation. (2020). Exploring the status and direction of improvement of remote classes in elementary, middle, and high schools according to the online start of school in response to COVID-19. Research Material RRC 2020-2. 

  9. Korea Education and Research Information Service. (2020). Analysis of experience and perception of remote education in elementary and secondary schools according to COVID-19. Daegu: Korea Education and Research Information Service. 

  10. Kim, H. J. (2017). Connecting Research and Practice: Teaching for robustunderstanding of mathematics framework in a koreanmathematics classroom context. Journal of Educational Research in Mathematics, 27(4), 639-661. 

  11. Kwak, Y. S., & Kang, H. S. (2005). Teacher evaluation, class evaluation, class evaluation, and class evaluation. Seoul: Wonmisa. 

  12. Lee, K. W. (2016). Reanalysis of realistic mathematics education perspective in relation to cultivation of mathematical creativity. Journal of Educational Research in Mathematics, 26(1), 47-62. 

  13. Lee, K. S., & Kang, O. K. (2008). A study on the establishment of the criteria for teaching reflection for the professional enhancement of mathematics teachers. School Mathematics, 10(2), 199-222. 

  14. Lee, S. S. (2004). An analysis of interaction patterns in face-to-face and online synchronous/asynchronous learning environments. Research on Educational Engineering, 20(1), 63-88. 

  15. Ministry of Education. (2020). Preparation of operating standards for systematic remote classes. 2020.3.27. Ministry of Education report. 

  16. National Council of Teachers of Mathematics. (2011). Present and future of mathematics lessons (Ryu, H. C., Cho, W, Y., Lee, K. W., Na, K. S., Kim. N. K., & Pang, J. S. Trans.). Seoul: Kyungmoonsa. (Mathematics teaching today: improving practice, improving student learning. Original published 2007). 

  17. Oh, T. K. (2016). For the reflective practice of math classes : Case study on the learning community of math teachers in a school. School Mathematics, 18(1), 105-126. 

  18. Palloff, R. M., & Pratt, K. (2009). Assessing the online learner: Resources and strategies for faculty. San Francisco, CA: Jossey-Bass. 

  19. Park, J. K. (2020). Elementary school teachers' perception on the need of professional development in mathematics. Education of Primary School Mathematics. 23(4), 191-206. 

  20. Park, Y. E, & Pang, J. S. (2016). Exploring self-study and its application to enhance instructional expertise in mathematics. Journal of Educational Research in Mathematics, 26(3), 467-488. 

  21. Prediger, S., & Neugebauer, P. (2021). Capturing teaching practices in language-responsive mathematics classrooms Extending the TRU Framework "teaching for robust understanding" to L-TRU. ZDM-Mathematics Education, 53(2), 289-304. 

  22. Saeed Elnaj. The 'new normal' and the future of technology after the covid-19 pandemic. Forbes, 2021.06.25. Retrieved from https://www.forbes.com/sites/forbestechcouncil/2021/01/25/the-new-normal-and-the-future-of-technology-after-the-covid-19-pandemic/?sh3a97cbd16bbb. 

  23. Samaras, A. P. (2002). Self-study for teacher educators: Crafting a pedagogy for educational change: Counterpoints. New York: Peter Lang Publishing, Inc 

  24. Schoenfeld, A. H. (2013). Classroom observations in theory and practice. ZDM, 45(4), 607-621. 

  25. Schoenfeld, A. H., Floden, R. E., & the Algebra Teaching Study and Mathematics Assessment Project. (2014). The TRU math scoring rubric. Berkeley, CA & E. Lansing, MI: Graduate School of Education, University of California, Berkeley & College of Education, Michigan State University. Retrieved from http://ats.berkeley.edu/tools.html. 

  26. Schoenfeld, A. H., & the Teaching for Robust Understanding Project. (2016). An Introduction to the Teaching for Robust Understanding (TRU) Framework. Berkeley, CA: Graduate School of Education. Retrieved from http://truframework.org or http://map.mathshell.org/trumath.php. 

  27. Schoenfeld, A. H. (2018). Video analyses for research and professional development: the teaching for robust understanding (TRU) framework. ZDM, 50(3), 491-506. 

  28. Seoul Education Research and Information Institute. (2020). Effects of COVID 19 on teachers' classes, students' learning, and family life: Middle and high schools. Report of Seoul Education Research and Information Institute 2020-59. 

  29. Yamagata-Lynch, L. C. (2014). Blending online asynchronous and synchronous learning. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 15, 189-212. 

  30. Yoo, S. Y. (2004). Teacher's reflection on the instructional practice: Developing a model to support reflective teaching. Thesis of Ewha Women's University. 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로