$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

예비과학교사의 교육실습 과학수업에서의 발문에 대한 반성 분석
An Analysis of Pre-service Science Teachers' Reflection of Questions During Science Instruction in Teaching Practicum 원문보기

한국과학교육학회지 = Journal of the Korean association for science education, v.42 no.1, 2022년, pp.97 - 109  

김성훈 (서울대학교) ,  전유선 (서울대학교) ,  강훈식 (서울교육대학교) ,  노태희 (서울대학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

이 연구에서는 교육실습에서 예비과학교사의 과학수업 중 발문에 대한 반성의 특징을 생산적 반성 관점에서 분석하였다. 분석에서 사용된 생산적 반성은 '학습자와 학습', '지도', '내용 지식', '평가' 네가지 측면을 가지고 있다. 서울특별시에 소재한 사범대학 화학교육과에 재학 중이고, 교육실습에 참여하는 예비과학교사 5명이 연구에 참여하였다. 예비과학교사는 교육실습에서 진행한 자신의 1차시 과학수업 동영상을 보면서 발성 사고법을 통해 자신의 수업 중 발문에 대해 반성하였다. 발성 사고 후 반구조화된 면담도 시행하였다. 연구결과, 예비과학교사들은 수업의 여러 측면 중 '지도' 측면과 '학습자와 학습' 측면을 비교적 많이 고려하였고 뒤이어 '내용 지식'을 많이 고려하였으나 '평가'는 상대적으로 적게 고려하였다. 통합 수준으로는 2가지 측면의 통합이 주로 나타났고, 3가지 측면의 통합이 일부 나타났다. 그러나 4가지 측면의 통합은 매우 드물게 나타났다. 주로 '학습자와 학습' 및 '지도' 측면과 다른 측면이 통합이 나타났고, '내용 지식'과 다른 측면의 통합도 비교적 많았으나, '평가' 측면과 다른 측면의 통합은 매우 적게 나타났다. 통합적 반성은 발문을 하나씩 반성한 예비과학교사보다 여러 개의 발문을 묶어 반성한 예비과학교사에게서 더 많이 나타났다. 또한, 예비과학교사는 자신의 발문을 개선하는 대안을 제시하는 데 어려움을 보였으며, 발문의 형태를 개선하기보다는 발문과 관련된 수업 운영 방식을 수정하는 방향으로 수업을 개선하려는 모습을 보였다. 이를 바탕으로 예비과학교사의 발문 관련 전문성 향상 방안에 대한 실제적인 시사점에 대해 논하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

In this study, we investigated pre-service teachers' reflection of questions during science instruction in teaching practicum from the perspective of productive reflection. The productive reflection used in this analysis has four aspects of learners and learning, subject matter knowledge, instructio...

주제어

표/그림 (4)

참고문헌 (41)

  1. Borko, H., Jacobs, J., Eiteljorg, E., & Pittman, M. E. (2008). Video as a tool for fostering productive discussions in mathematics professional development. Teaching and Teacher Education, 24(2), 417-436. 

  2. Brookhart, S. M. (2015). How to make decisions with different kinds of student assessment data. Alexandria, VA: ASCD. 

  3. Cha, J., Choi, W., & Noh, T. (2009). Analysis of pre-service science teachers' web-based reflective journals written during teaching practicum. Journal of Science Education, 33(1), 133-141. 

  4. Chin, C. (2007). Teacher questioning in science classrooms: Approaches that stimulate productive thinking. Journal of Research in Science Teaching, 44(6), 815-843. 

  5. Cho, M., Jang, J., Yoo, J., Kim, S., & Lee, H. (2010). Analysis of questioning used in science classes based on teaching and learning purposes and processes. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 10(2), 407-428. 

  6. Choi, C. I., Cho, M.-J., & Yeo, S.-I. (2012). Analysis on teachers' perception of questioning and teaching practices in elementary science class. Journal of Korean Elementary Science Education, 31(1), 57-70. 

  7. Chung, A., Maeng, S.-H., Lee, S.-K., & Kim, C.-J. (2007). Pre-service science teachers' areas of practice concern and reflections on the science classes in student-teaching. Journal of the Korean Association for Science Education, 27(9), 893-906. 

  8. Davis, E. A. (2006). Characterizing productive reflection among preservice elementary teachers: Seeing what matters. Teaching and Teacher Education, 22(3), 281-301. 

  9. Eshach, H., Dor-Ziderman, Y., & Yefroimsky, Y. (2014). Question asking in the science classroom: Teacher attitudes and practices. Journal of Science Education and Technology, 23(1), 67-81. 

  10. Gaudin, C., & Chalies, S. (2015). Video viewing in teacher education and professional development: A literature review. Educational Research Review, 16, 41-67. 

  11. Ho, D. G. E. (2005). Why do teachers ask the questions they ask? Regional Language Centre Journal, 36(3), 297-310. 

  12. Jegal, M., & Kim, H.-N. (2015). Coping strategy and epistemological belief of elementary science gifted students' in real science anomalous situations. The Journal of the Korean Society for the Gifted and Talented, 14(1), 73-96. 

  13. Jung, J., & Lee, B. (2016). Analysis on the mismatch between instructional design and teaching practice of pre-service science teachers in teaching practicum. Journal of the Korean Association for Science Education, 36(2), 435-443. 

  14. Kang, H., & Kim, Y.-S. (2003). Research articles: A study on the improvement of student teachers' teaching skills through self-reflection. Biology Education, 31(1), 72-86. 

  15. Kang, H. (2013). Characteristics of elementary science-gifted education teachers' reflection on their science teaching. Journal of the Korean Chemical Society, 57(6), 789-800. 

  16. Kang, K. (2016). Narrative inquiry on effects of portfolio application on pre-service science teachers' reflective thinking. Journal of the Korean Association for Science Education, 36(2), 221-229. 

  17. Kawalkar, A., & Vijapurkar, J. (2013). Scaffolding science talk: The role of teachers questions in the inquiry classroom. International Journal of Science Education, 35(12), 2004-2027. 

  18. Kayima, F., & Jakobsen, A. (2020). Exploring the situational adequacy of teacher questions in science classrooms. Research in Science Education, 50(2), 437-467. 

  19. Kim, H.-J., Hong, H.-G., & Hong, J.-H. (2013). Influence of reflective thinking facilitation program on reflection areas and levels in pre-service science teachers' teaching practice. Journal of the Korean Association for Science Education, 33(6), 1087-1102. 

  20. Kim, J. (2018). The concept and educational implication of process-focused assessment. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction. 18(20), 839-859. 

  21. Kim, S. Y. (2018). Exploration of preservice biology teachers' reflective thinking on science teaching practices through field experiences -Based on core reflection strategy-. Biology Education, 46(2), 165-175. 

  22. Kwon, J., Kim, B., Kang, N., Choi, B., Kim, H., Baek, S., Yang, I., Kwon, Y., Cha, H., Woo, J., & Jung, J. (2012). Science education. Paju: Kyoyookbook Press. 

  23. Lee, H., & Kang, S. (2020). Elementary school teachers' and preservice elementary school teachers' actual and preferred types of science assessment. Journal of Korean Elementary Science Education, 39(1), 15-25. 

  24. Lee, S.-G. (2012). An analysis of teacher's scientific questioning in elementary science classes. Journal of the Korean Society of Earth Science Education, 5(3), 287-296. 

  25. Lee, S.-G. (2014). Analysis of questioning used in elementary science classes based on teaching and learning processes. Journal of the Korean Society of Earth Science Education, 7(2), 276-285. 

  26. Luttenberg, J., & Bergen, T. (2008). Teacher reflection: The development of a typology. Teachers and Teaching, 14(5), 543-566. 

  27. Mortimer, E., & Scott, P. (2003). Meaning making in secondary science classrooms. Maidenhead, UK: Open University Press. 

  28. Nieminen, P., Hahkioniemi, M., & Viiri, J. (2021). Forms and functions of on-the-fly formative assessment conversations in physics inquiry lessons. International Journal of Science Education, 43(3), 362-384. 

  29. Noh, T., Yoon, J., Kim, J., & Lim, H. (2010). Pedagogical content knowledge factors considered by pre-service elementary teachers in planning and implementing of science teaching demonstration. Journal of Korean Elementary Science Education, 29(3), 350-363. 

  30. Pultorak, E. G. (Ed.). (2010). The purposes, practices, and professionalism of teacher reflectivity: Insights for twenty-first-century teachers and students. Lanham, MD: Rowman & Littlefield. 

  31. Ryu, K.-B., Lee, J.-W., Hwang, S., & Jeon, S.-H. (2017). Exploring the characteristics of pre-service teacher's continuous, repetitive reflection on the teaching practicum through narrative inquiry. Biology Education, 45(4), 587-598. 

  32. Schon, D. A. (1983). Reflective practitioner: How professionals think in action. New York: Basic Books. 

  33. Shim, H.-P., Ryu, K.-B., Jeon, S.-H., & Hwang, S. (2015). Analyzing the pre-service science teacher community's reflection on their instructions from the cultural historical activity theoretical perspective: A case of three years of biological laboratory class. Journal of the Korean Association for Science Education, 35(3), 523-536. 

  34. Shin, A.-K. (2007). Reflective thinking on verbal interaction of the pre-service teachers in elementary science classes. Journal of Korean Elementary Science Education, 26(4), 428-439. 

  35. Southerland, S. (2012). Questioning strategies and leading discussions. In J. Settlage, & S. A. Southerland (Eds.), Teaching science to every child: Using culture as a starting point (pp. 263-287). New York: Routledge. 

  36. Star, J. R., & Strickland, S. K. (2008). Learning to observe: Using video to improve preservice mathematics teachers' ability to notice. Journal of Mathematics Teacher Education, 11(2), 107-125. 

  37. Van Driel, J. H., Beijaard, D., & Verloop, N. (2001). Professional development and reform in science education: The role of teachers' practical knowledge. Journal of Research in Science Teaching, 38(2), 137-158. 

  38. Yang, C., & Kang, H. (2013). Analysis of secondary beginning science-gifted education teachers' reflection on science teaching through coteaching. Journal of the Korean Association for Science Education, 33(2), 373-389. 

  39. Yang, K. C., & Yoon, H.-G. (2012). Characteristics of elementary teachers' reflection on their science teaching examined through their reflective journals. Journal of Korean Elementary Science Education, 31(3), 372-385. 

  40. Yoon, H.-G. (2012). Analysis of pre-service elementary teachers' reflection on their science teaching in terms of productive reflection. Journal of the Korean Association for Science Education, 32(4), 703-716. 

  41. Yoon, H.-G., & Song, Y. (2017). Change of pre-service elementary teachers' professional visions through video-based reflection on science classroom. Journal of the Korean Association for Science Education, 37(4), 553-564. 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로