$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

평생교육을 위한 온라인 대학원 발전방안 제안
A Proposal for the Development of Online Graduate School for Lifelong Education 원문보기

디지털융복합연구 = Journal of digital convergence, v.20 no.3, 2022년, pp.415 - 422  

권아름 (홍익대학교 국제디자인전문대학원 디자인학) ,  김승인 (홍익대학교 국제디자인전문대학원 디지털미디어디자인 전공)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 4차산업혁명과 글로벌 팬데믹이라는 시대적 요구에 대학에도 새로운 패러다임이 필요한 현 상황을 배경으로 이에 따른 평생교육으로서의 온라인 대학원 신설을 위한 교육 방안을 제안하였다. 연구 방법으로는 학자와 전문가들의 미래 교육에 대한 시사점과 의견을 종합하고 이를 활용한 해외 대학의 사례들을 분석하여 온라인 대학원 교육 방안을 제안하였다. 연구 결과 온라인 대학원은 평생교육으로서 새로운 기회를 제공하는 장이 되어 다양성이 필요하고 이를 실현하기 위해서 마이크로 크레디트(Micro Credit) 학사 운영 방식을 활용한다. 또한, 다양하고 융합 전공 프로그램에 상응하고 이를 더 발전시킬 수 있도록 문제해결 중심의 교수 방법으로 학생들의 융합적 문제해결 능력과 더불어 능동적인 학습과 학생 간, 교수 간 상호작용을 높이도록 한다. 추후 온라인 대학원의 더 세부적인 교과과정 연구가 필요하며 본 연구를 토대로 온라인 대학원 교육 발전 연구에 기여하길 바란다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study requires a new paradigm for universities in line with the global pandemic and the 4th industrial revolution. Accordingly, we propose an educational plan for the H university online graduate school in Korea. As a research method, the implications of scholars and experts on future education...

주제어

표/그림 (5)

참고문헌 (35)

  1. E. C. Hwang. (2017). University education in the era of the 4th industrial revolution. The Korea Contents Society, 137-138. 

  2. J. Y. Park. (2020). A review of online education at universities promoted by COVID-19. Journal of the KSME, 60(7), 32-36. 

  3. J. H. Jeon. (2021). A Study on the Future Direction of University Education based on the case of Minerva School, which is centered on the College of Education. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 21(18), 105-128. DOI : 10.22251/JDC.2021.21.18.105 

  4. E. S. Jung. (2021). A Study on the New Research Directions and Tasks in Liberal Education in the New Normal Era. Regional industry review, 44(1), 263-279. 

  5. H. B. Kim. (2020). Post-Corona education, The paradigm of higher education in the new normal era. Newpim. https://www.newspim.com/news/view/20201012000177 

  6. T. W.Bae. (2020). Hanyang University's "Online Graduate School"CyberUniversity's "Exclusive" is breakin. Han Kyung. https://www.hankyung.com/society/article/2020101812321 

  7. J. E. Heo. (2021). In the post Covid-19 era, the university's remote lifelong education center will appear. UNN. http://news.unn.net/news/articleView.html?idxno508677 

  8. KAST. (2020). To respond to the future society, the change plan of Korean University. SeongNam : The Korean Academy of science and Technology. 

  9. J. Y. Heo. (2021). Futurist Thomas Frey "Problem-solving-orientededucation is needed to survive in a changing society". UNN. http://news.unn.net/news/articleView.html?idxno512483 

  10. M. S. Ko. (2021). The role of a university needs to change 100% online graduate school is established in Ewha Woman University. Mail Kyungjae. https://www.mk.co.kr/news/society/view/2021/06/603497/ 

  11. T. W. Bae. (2020). Hanyang University's "Online Graduate School"...Cyber University's "Exclusive" is breakin. Han Kyung. https://www.hankyung.com/society/article/2020101812321 

  12. H. Y. Shin. (2021). Two new online master's courses, including Soonchunhyang University and medical management, were established. Edaily. https://www.edaily.co.kr/news/read?newsId03690006629241456&mediaCodeNo257&OutLnkChkY 

  13. D. Y. Lee. (2021). Types and Characteristics of Multi-disciplinary Design Research. The Korean Society of Science & Art, 39(2), 315-327. DOI : 10.17548/ksaf.2021.03.30.315 

  14. K. R. Bang. (2016). A Study on Design-based Convergence Education to Meet the Need of Changing Society. The Korean Society of Science & Art, 17(1), 285-293 

  15. W. S. Shin. (2021). Diversity. Seoul : TheNan 

  16. H. J. Lee, J. H. Lee & H. E. Lee. (2020). College at the starting line of the new decade..."Innovation," "Sharing," and "Diversity" are keywords. UNN. http://news.unn.net/news/articleView.html?idxno225692 

  17. M. Sadigh. (2021). Creating a Path for the Future of Higher Education through a Structured Approach for Interdisciplinary Teaching. Faculty Focus. https://www.facultyfocus.com/articles/course-designideas/creating-a-path-for-the-future-of-higher-education-through-a-structured-approach-for-interdisciplinary-teaching/ 

  18. G. Martin. (2017). Lifelong Learning, personalized education key to higher ED's future. News Northeastern. https://news.northeastern.edu/2017/02/06/lifelong-learning-personalized-education-key-to-higher-eds-future/ 

  19. M. R. KIM. (2020). In the era of the 4th industrial revolution, Basic Research for Graduate Education Innovation: Focusing on research-oriented universities. JinCheon : Korean Educational Development Institute. 

  20. A. Levien & S. V. Pelt. (2021). The future of higher Ed is occurring at the Margins. Inside Higher ED. https://www.insidehighered.com/views/2021/10/04/higher-education-should-prepare-five-new-realities-opinion 

  21. A. P. Horton. (2020). Could micro-credentials compete with traditional degrees? BBC. https://www.bbc.com/worklife/article/20200212-could-micro-credentials-compete-with-traditional-degrees 

  22. S. M. Park & J. M. Ahn. (2021). Analysis of Domestic Appication Cases of Micro- Degree as Competence-Based Education. Journal of Lifelong Learning Society, 17(1), 173-197. 

  23. D. K. Lee. (2021). "New Normal Era, New Standard for Online Education... Student satisfaction 'A+'a". KuckMin. https://news.kmib.co.kr/article/view.asp?arcid0924222411&code11131300&cpnv 

  24. O. Y. Kwon. et al. (2020). A study on the composition of micro degree related to new digital technologies focused on untact. CheonAhn: Korea National University of Technology and Education Employment Vocational Competency Development Center. 

  25. E. Cirlan & T. Loukkola. (2020). Mico-credentials: What is behind all the buzz? EUA. https://eua.eu/resources/expert-voices/191:micro-credentials-what-is-behind-all-the-buzz.html 

  26. Unesco. (2021). Defining micro-credentials: Opportunities and challenges in shaping the educational landscape. Unesco. https://en.unesco.org/news/defining-micro-credentials-opportunities-and-challenges-shaping-educationallandscape 

  27. J. A. L. Apau. (2021). E-learning could develop students' critical thinking skills. University world news. https://www.universityworldnews.com/post.php?story20210525120017579 

  28. Y. S. Kim. (2021). The Problem/Project-Based Learning(PBL/PjBL) at Online Classes. International Journal of Advanced Culture Technology, 9(1), 162-167. 

  29. S. H. Im, Y. M. You & H. S. Oh. (2020). Exploring Activation Strategies for PBL Class in University Education: Based on the Case of A University. The Journal of Educational Information and Media, 26(1), 1-23. 

  30. K. Quevillon. (2021). Online teaching : 3 Unique Challenges and How to Solve Them. TOP HAT. https://tophat.com/blog/online-teaching-challenges/ 

  31. Editing unit. (2019). Minerva University, which surpasses Harvard University, will change its educational paradigm. Brain, 78(1), 12-15. 

  32. D. H. Park. (2018). "The symbol of innovation, Minerva University in the U.S., couldn't even open the door in Korea". HanKyung. https://www.hankyung.com/society/article/2018022002871 

  33. H. J. Lee, S. H. Im & S. M. Kang. (2019). Implications for Innovation in Higher Education from Minerva Schools. Journal of Lifelong Learning Society, 15(2), 59-84. 

  34. T. E. Lee. (2018). How will the Fourth Industrial Revolution change university education. The University:Discourses and Issues, 2(1), 104-114. 

  35. J. Y. Na & H. M. Jung. (2012). Development of a PBL Instructional Design Model for Higher Education. The Journal of Yeolin Education, 20(30), 111-140. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로