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페르소나 방식 소비자분석이 기업의 R&D에 미치는 영향
A study on the impact of persona-style consumer analysis on corporate R&D 원문보기

서비스연구 = Journal of service research and studies, v.12 no.3, 2022년, pp.60 - 69  

정욱환 (한성대학교 패션학부) ,  안진호 ((주)아이디이노랩)

초록
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본 연구에서는 페르소나(perrsona) 방식의 소비자분석 데이터 서비스에 대한 효과성 검증을 위하여 www.ethno-mining.com 의 소비자분석 서비스 활용사례를 중심으로 하는 연구를 진행하였다. 사례는 강원디자인진흥원의 '작은기업 디자인 애로해결 지원사업'을 대상으로 하였다. 본 연구의 진행은 www.ethno-mining.com 시스템의 페르소나 방식의 소비자분석 데이터, 관련 이론에 대한 고찰, 유사한 서비스에 대한 비교, 서비스의 이용 만족도와 효과성을 측정하기 위한 질의서 개발과 설문진행, 결과를 분석하고 검정하는 방식으로 진행되었다. 강원디자인진흥원의 '작은기업 디자인 애로해결 지원사업'에 참여자를 중심으로 검정한 결과에서 페르소나 방식의 소비자분석 데이터는 이용 만족도에서 긍정적인 반응을 얻었고, 기업의 R&D에 미치는 서비스 효과성을 측정한 회귀분석에서도 R&D 진행시 시간단축, 비용절감 및 개발자간의 원활한 소통, 소비자분석에 대한 전문성 확보, R&D의 전반적 품질 향상으로 기업에게 실질적인 효과가 있음을 알 수 있었다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

In this study, to verify the effectiveness of the persona-type consumer analysis data service, a study was conducted focusing on the consumer analysis service use case of www.ethno-mining.com. The case was targeted at the 'Small Business Design Difficulty Resolving Support Project' of the Gangwon In...

주제어

표/그림 (13)

참고문헌 (11)

  1. Ahn, J. h. and Lee, J. S. (2021), "A Study on?customer experience centered innovation model?for Funeral Mutual Enterprise" ournal of Service?Research and Studies, Vol.11, No.2, Jun. 2021, 

  2. Ahn, J. h. and Lee, J. S. (2020), "Case Study?on Big Data Sampling Population Collection?Method Errors in Service Business" Journal of?Service Research and Studies, Vol.9, No.4, 

  3. Ahn, J. H, and Kim, Y. h. (2021), "A Study?on customer experience centered innovation?model for culture and arts organizations" Journal?of Service Research and Studies, Vol.11, No.1,?Mar. 2021, 

  4. Ahn, J. H. (2020), "Study on the Causal?Relationship between Ethnographic Experience?Data Processing and Analyzing Customer?Tendency", Korea IT Service Society Spring?Conference 

  5. Jeon, J. S. and Park, N. J. (2015),?"Development and Evaluation of UX Design?Centered STEAM Career Education Program?Utilizing Personas Models", Journal of The?Korean Association of Information Education Vol.?19, No. 1, 

  6. Yoo, J. H. and Lee, S. (2017). "Effects of risk?perception by consumer's personality type on?loyalty and purchase intention - Focusing on?MBTI's judgment type and perception type", A?Study on the Culture of Doubles, Vol.25, No,5, 

  7. Jung, W. H. and Ahn, J. H. and Na, J."A Study?on Consumer Type Data Analysis?Methodology" Journal of Service Research and?Studies, Vol.12, No.2, Jun. 2022, 

  8. Gangwon Design Promotion Agency, introduction?of consumer analysis service for small and?medium-sized enterprises in the province, Maeil?Business(2022),?www.mk.co.kr/news/business/view/2022/05/439655) 

  9. Tricia Wang(2016), "Why Big Data Needs Thick?Data", medium. medium.com/ethnography - matters /why-big -data-needs-thick -datab4b3e75e3d7 

  10. www.ethno-mining.com User Satisfaction Survey?for 2021 

  11. Gangwon Institute of Design Promotion(2022).?"Small Business Design Difficulty Resolving?Support Project" 

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