$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

국가별 디지털 리터러시 교육 현황 탐색 및 시사점 분석
Implication analysis through exploring the current status of digital literacy education by country 원문보기

정보교육학회논문지 = Journal of the Korean Association of Information Education, v.26 no.5, 2022년, pp.385 - 396  

이영호 (대구교육대학교 컴퓨터교육과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

2022 개정 교육과정에서는 언어, 수리, 디지털 소양을 구성요소로 하는 기초 소양을 강조하였으며, 그 중 디지털 소양을 함양하기 위해 모든 교과 교육을 통해 균형 있는 디지털 기초 소양 함양과 정보 교육과정과 연계한 방안을 제시하겠다고 하였다. 이러한 디지털 소양은 우리나라 뿐만 아니라 다양한 국가에서 디지털 리터러시 함양을 위한 목표로 교육과정에 제시되고 있다. 이에 본 연구에서는 학생들의 디지털 리터러시가 높은 국가의 관련 교육 현황을 살펴보고, 국가별 학생들의 ICT 요소에 대한 PISA 2018 자료 분석을 실시하였다. 구체적으로 국가별 비교를 위한 ICT 요소별 일원배치 분산분석상관분석, 그리고 확인적 요인 분석을 실시하였다. 그 결과 디지털 리터러시와 관련된 교육과정을 편성할 때 현재보다 이른 시기로 편성할 필요가 있으며, 학교에서의 활용성을 높이기 위한 각 교과 및 정보 교육과정에서 내용에 대한 고려가 필요한 것으로 나타났다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The 2022 revised curriculum emphasized basic literacy, which consists of language, numeracy, and digital literacy. This digital literacy is being presented in the curriculum as a goal for cultivating digital literacy in various countries. Therefore, this study looked at the curriculum of countries w...

주제어

참고문헌 (26)

  1. Baek. K. S., Lee. Y. A., Lee. D. Y., Kim. S. H., Kim.?D. S. (2013). An international comparative study?on curriculum organization and class hours?(Research Report CRC 2013-16). Korea Institute?of Curriculum and Evaluation. 

  2. Baron, R. M., Kenny, D. A. (1986). The moderator-mediator variable distinction in social psychological?research: Conceptual, strategic, and statistical?considerations. Journal of personality and social?psychology, 51(6), 1173. 

  3. Curriculum Planning and Development Division. (2020). English Language syllabus: Primary. Singapore:?Ministry of Education. https://www.moe.gov.sg/-/media/files/primary/2020-english-language-prima?ry.pdf?laen&hash41B5904DF5A4AF8D015EB4DE09DE69E7205382CC [Accessed 2 August 2022]. 

  4. Cyber wellness. (2022). Retrieved 2 August 2022,?from https://www.moe.gov.sg/education-in-sg/ou?r-programmes/cyber-wellness 

  5. F-10 curriculum. (2022). Retrieved 2 August 2022,?from https://www.australiancurriculum.edu.au/f-10-curriculum/ 

  6. Han, S. H., Oh, S. S. (2020). The effect of media?education on the social consciousness of youth.?Asia-pacific Journal of Multimedia Services?Convergent with Art, Humanities, and Sociology,?10(3), 1-20. 

  7. Hong. S. H. (2000). Criteria for selecting the fitness?index of the structural equation model and its basis.?Korean Journal of Clinical Psychology, 19(1),?161-177. 

  8. Kang. E. J., Kim. A. M., Lee. J. W. (2022). Exploring?the elements of digital and media literacy in early?childhood education in Finland, Canada and?Australia. Proceedings of the Korean Society of?Children's Association, 77-78. 

  9. Kim G. S. (2017). A Study on ICT Accessibility?and Utilization among OECD Countries and Korean?Students-Focused on Data from 2015. Journal of?the Information Education Association, 21(3),?361-370. 

  10. Kim, S. G., Yoo, J. W., Baek, B. H. (2020). The?effect of science class emphasizing digital literacy?on science attitude and core competency growth?perception of first-year middle school students.?Journal of the Korean Society for Science?Education, 40(2), 227-236. 

  11. Kim, S. H., Kim, J. H., Kim, H. Y., Lee, W. J., Park,?I. J., Kim, M. E., Kye, B. K. (2017). A study on?application of the curriculum of digital literacy.?KERIS Report KR, 4 

  12. Kim. G. S. (2015). Comparative Study of PISA ICT?Ability of Korean Students-2009 and 2012. Journal?of Information Education Association, 19(2), 233-242. 

  13. Kim. H. S. (2012). The effect of ICT use on academic achievement: Focusing on PISA 2009 Korean?data. Asian Journal of Education, 13. 

  14. Kim. H. S., Kim. H. S., Kim. J. S., Shin. A. N.?(2017). Trend analysis of ICT access and use level?of Korean students using OECD PISA data.?Informatization P olicy, 24(4), 17-43. 

  15. Kim. J. H. (2015). A comparative study on the status of school informatization in OECD countries?through the analysis of the PISA ICT survey.?Educational Information and Media Research,?21(3), 493-520. 

  16. Kim. S. H. (2021). Analysis of the content element?range and arrangement method by grade in the?elementary school digital literacy curriculum.?Ewha Womans University Master's thesis. 

  17. Kim. S. H., Shin. H. S. (2020). Exploring the relationship between digital literacy education status?of secondary school teachers in 7 OECD countries?and educational use of ICT-Based on PISA 2018?data analysis. Cultural Exchange and?Multicultural Education (Former Cultural?Exchange Research), 9(2), 71-97. 

  18. Kim. Y. R. (2019). Overseas cases and implications?of media literacy in the digital age. NARS Issue?Analysis, 90. 

  19. Korea Information Society Agency. (2019).?Institutions and programs for digital citizenship?education in Singapore. Beautiful Internet World?Trends Report, 60. 

  20. Lee. Y. H. (2021). Analysis of research trends in?elementary information education according to?changes in the curriculum. Journal of Information?Education Association, 25(3), 537-545. 

  21. Ministry of Education, Republic of Korea (2022).?Retrieved 1 August 2022, from https://www.moe.go.kr/boardCnts/viewRenew.do?boardID294&boardSeq89671&lev0&searchTypenull&statusYNW&page1&smoe&m020402&opTypeN 

  22. Noh. E. H., Shin. S. J., & Lee. J. J. (2019). An?analysis of the perceptions of elementary and middle school teachers on digital literacy education.?Curriculum Evaluation Research, 22(3), 31-60. 

  23. OECD (2021), 21st-Century Readers: Developing?Literacy Skills in a Digital World, PISA, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/a83d84cb-en. 

  24. Park. H. N., Jin. M. H., Park. J. W., Lim. G. Y.?(2021). Analysis of domestic and international digital literacy curriculum. Educational Culture?Research, 27(5), 75-101. 

  25. Seo. S. H. (2022). Digital literacy acceptance plan?to enhance the scalability of the writing curriculum.?Composition Studies, 52, 45-77. 

  26. So. K. H, Jang. J. K., Lee. S. Y. (2011). The development process and key features of the Australian?National Curriculum. Comparative Education?Research, 21(2), 51-73. 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로