$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

정신건강 고위험군 대학생을 위한 인지행동치료적 개입의 개발 및 효과 확인 예비 연구
A Pilot Study on the Development and the Effect of a Cognitive-Behavioral Intervention for Undergraduates at Mental Health High Risk 원문보기

精神身體醫學 = Korean journal of psychosomatic medicine, v.30 no.1, 2022년, pp.30 - 37  

김지혜 (인제대학교 서울백병원 정신건강의학과) ,  안선희 (허그맘 허그인 인천주안센터) ,  박유진 (동아대학교병원 정신건강의학과) ,  박세환 (가톨릭관동대학교 국제성모병원 정신건강의학과) ,  정경운 (가톨릭관동대학교 국제성모병원 정신건강의학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

연구목적 본 연구는 정신건강 고위험군 대학생을 위한 인지행동치료 기반 개입 프로그램의 개발 및 정신건강 요인들에 대한 치료 효과 확인을 목표로 하였다. 방 법 본 프로그램은 대학생 특정 개입으로서 우울 등의 문제 증상을 감소시키고 회복탄력성 및 긍정정서를 증진시키기 위해 개발되었다. 총 26명의 고위험군 대학생을 대상으로 총 8주동안의 집단 프로그램을 진행하여, 우울, 회복탄력성, 삶의 만족도, 긍정 및 부정적 정서의 사전, 사후 변화를 측정하여 비교하였다. 결 과 본 프로그램의 주요 목표 증상인 우울 점수는 개입 전에 비해 개입 후 유의미하게 감소하였다(t=3.51, p=0.002). 또한, 대학생들의 회복탄력성(t=-3.65, p=0.001)과 삶의 만족도(t=-3.00, p=0.006)와 같은 보호 요인 또한 유의미하게 향상되었다. 한편, 부적 정서는 개입 전후 유의미한 차이가 관찰되지 않았으며(t=-0.94, p=0.356), 긍정 정서는 개입 후 감소하였다(t=2.28, p=0.031). 결 론 본 연구는 집단 프로그램 시행 후 참가자들의 우울 증상이 감소하고, 회복탄력성 및 삶의 만족도가 증가함을 확인하였다. 이는 본 프로그램이 대학생 정신건강 고위험군의 문제 증상 및 보호 요인에 효과적으로 개입할 수 있음을 시사한다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Objectives : The purpose of this study was to develop a cognitive-behavioral intervention for college students at high risk for mental health and to investigate its effect on mental health outcomes. Methods : The program was developed to reduce depressive symptoms and adverse outcomes while promotin...

주제어

표/그림 (2)

참고문헌 (41)

  1. Monroe SM, Slavich GM, Gotlib IH. Life stress and family history for depression: the moderating role of past depressive episodes. J Psychiatr Res 2014;49:90-95. 

  2. Park Y. Effects of depression, self-esteem, and social support on suicidal ideation in college students. Child Health Nurs Res 2017;23:111-116. 

  3. Keum MJ, Nam HJ. College freshmen's expectations about college life and their mental health status. Human Understanding 2010;31:105-127. 

  4. Kang MC, Cho HJ, Lee JS. A latent profile analysis of depression, anxiety, shame, and suicidal Ideation. Korean J Counsel Psychotherapy 2013;25:873-896. 

  5. Lee YM. Experience of college students on suicide attempts. J Korean Acad Nurs 2015;45:397-411. 

  6. Cuijpers P, Cristea IA, Ebert DD, Koot HM, Auerbach RP, Bruffaerts R, Kessler RC. Psychological treatment of depression in college students: a meta-analysis. depress Anxiety 2016;33:400-414. 

  7. Huang J, Nigatu YT, Smail-Crevier R, Zhang X, Wang J. Interventions for common mental health problems among university and college students: a systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. J Psychiatr Res 2018;1-10. 

  8. Blanco V, Rohde P, Vazquez FL, Otero P. Predictors of prevention failure in college students participating in two indicated depression prevention programs. Int J Environ Res Public Health 2014;11:3803-3821. 

  9. Kwon TY. A Meta-analysis of the effects of depressive symptoms prevention programs for children and adolescents. Korean J Soc Welf Stud 2015;46:35-64. 

  10. Jung HN, Kim JM. The effect of cognitive behavioral therapy and mindfulness-based cognitive therapy on adolescents with mild major depressive disorder. Cognitive Behavior Therapy in Korea 2015;15:29-55. 

  11. Becker TD, Torous JB. Recent developments in Digital Mental Health interventions for college and university students. Curr Treat Options Psychiatry 2019;6:210-220. 

  12. Day V, McGrath PJ, Wojtowicz M. Internet-based guided self-help for university students with anxiety, depression and stress: a randomized controlled clinical trial. Behav Res Ther 2013;51:344-351. 

  13. Lee JJ, Kim EJ. Effects of the acceptance-positive psychotherapy on happiness and depressive symptoms of depressive college students: mediation effect of experiential avoidances and emotion rates. Korean J Clin Psychol 2015;34:477-503. 

  14. Yang SY, Shin HK. Effects of acceptance and commitment therapy on psychological acceptance, psychological well-being, depression and suicidal ideation of depressed college students. Korean J Clin Psychol 2013;32:761-782. 

  15. Conley CS, Shapiro JB, Kirsch AC, Durlak JA. A meta-analysis of indicated mental health prevention programs for at-risk higher education students. J Couns Psychol 2017;64:121-140. 

  16. Regehr C, Glancy D, Pitts A. Interventions to reduce stress in university students: a review and meta-analysis. J Affect Disord 2013;148:1-11. 

  17. Stallard P, Buck R. Preventing depression and promoting resilience: feasibility study of a school-based cognitive-behavioural intervention. Br J Psychiatry Suppl 2013;202:18-23. 

  18. Hart Abney BG, Lusk P, Hovermale R, Melnyk BM. Decreasing depression and anxiety in college youth using the Creating Opportunities for Personal Empowerment Program (COPE). J Am Psychiatr Nurses Assoc 2019;25:89-98. 

  19. Ko YJ, Kim JM. The effect of cognitive behavioral therapy and acceptance and commitment therapy on female university students with social anxiety disorder. J Emot Behav Disord 2015;31:175-197. 

  20. Shin JY, Kim JM. The effect of cognitive behavioral therapy and mindfulness-based stress reduction on college students with ADHD-the cognitive, emotion and executive function. J Emot Behav Disord 2018;34:213-236. 

  21. Amorim P. Mini International neuropsychiatric interview (MINI): validation of a short structured diagnostic psychiatric interview. Braz J Psychiatry 2000;22:106-115. 

  22. Yoo SW, Kim YS, Noh JS, Oh KS, Kim CH, NamKoong K, Chae JH, Jeon SI, Min KJ, Oh DJ, Park HJ, Kim SJ. Validity of Korean version of the mini-international neuropsychiatric interview. Anx Mood 2006;2:50-55. 

  23. Sanchez-Lopez MDP, Dresch V. The 12-Item general health questionnaire (GHQ-12): reliability, external validity and factor structure in the Spanish population. Psicothema 2008;20:839-843. 

  24. Kim YJ, Cho MJ, Park S, Hong JP, Sohn JH, Bae JN, Jeon HJ, Chang SM, Lee HW, Park JI. The 12-item general health questionnaire as an effective mental health screening tool for general Korean adult population. Psychiatry Investig 2013;10:352-358. 

  25. Watson D, Clark LA, Tellegen A. Development and validation of brief measures of positive and negative affect: the PANAS scales. J Pers Soc Psychol 1988;54:1063. 

  26. Lee HH, Kim EJ, Rhee MK. A validation study of Korea positive and negative affect schedule: The PANAS Scales. Korean J Clin Psychol 2003;935-946. 

  27. Eaton WW, Smith C, Ybarra M, Muntaner C, Tien A. Center for Epidemiologic Studies Depression Scale: review and revision (CESD and CESD-R). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates Publishers;2004. 

  28. Lee S, Oh ST, Ryu SY, Jun JY, Lee K, Lee E, Park JY, Yi SW, Choi WJ. Validation of the Korean version of Center for Epidemiologic Studies Depression Scale-Revised (K-CESD-R). Korean J Psychosom Med 2016;24:83-93. 

  29. Connor KM, Davidson JR. Development of a new resilience scale: The Connor-Davidson Resilience Scale (CD-RISC). Depress Anxiety 2003;18:76-82. 

  30. Baek HS, Lee KU, Joo EJ, Lee MY, Choi KS. Reliability and validity of the Korean version of the Connor-Davidson Resilience Scale. Psychiatry Investig 2010;7:109-119. 

  31. Pavot W, Diener E. Review of the satisfaction with life scale. Psychol Assess 1993;5:164-172. 

  32. Hong YL, Yi GE, Park HS. A structural model of health promotion and life satisfaction of life in college students in Korea. J Korean Acad Community Health Nurs 2000;11:333-346. 

  33. Stice E, Rohde P, Seeley JR, Gau JM. Brief cognitive-behavioral depression prevention program for high-risk adolescents outperforms two alternative interventions: a randomized effect trial. J Consult Clin Psychol 2008;76:595-615. 

  34. Zhou T, Li X, Pei Y, Gao J, Kong J. Internet-based cognitive behavioural therapy for subthreshold depression: a systematic review and meta-analysis. BMC Psychiatry 2016;16:1-11. 

  35. Ying Y, Ji Y, Kong F, Wang M, Chen Q, Wang L, Ruan L. Effect of an internet-based cognitive behavioral therapy for subthreshold depression among Chinese adults: a randomized controlled trial. Psychol Med 2022:1-11. 

  36. Laird KT, Krause B, Funes C, Lavretsky H. Psychobiological factors of resilience and depression in late life. Transl Psychiatry 2019;1-18. 

  37. Chen YL, Kuo PH. Effects of perceived stress and resilience on suicidal behaviors in early adolescents. Eur Child Adolesc Psychiatry 2020;29:861-870. 

  38. Parcover J, Coiro MJ, Finglass E, Barr E. Effects of a brief mindfulness based group intervention on college students. J College Stud Psychother 2018;32:312-329. 

  39. Peden AR, Rayens MK, Hall LA, Beebe LH. Preventing depression in high-risk college women: a report of an 18-month follow-up. J Am Coll Health 2001;49:299-306. 

  40. Strachowski D, Khaylis A, Conrad A, Neri E, Spiegel D, Taylor CB. The effects of cognitive behavior therapy on depression in older patients with cardiovascular risk. Depress Anxiety 2008;25:1-10. 

  41. Celikbas Z, Yalcinkaya-Alkar. The relationship between attachment styles, ruminative response styles, dysfunctional attitudes and major depression diagnosis. J Ration Emot Cogn Behav Ther 2022;1-23. 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로