$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

전북 군산시 일대 야외지질학습을 위한 지질명소와 교육적 활용 논의
Proposal of Educational Activities in Geosites for Geological Field Courses in Gunsan City, Jeonbuk, Korea 원문보기

한국지구과학회지 = Journal of the Korean Earth Science Society, v.43 no.3, 2022년, pp.464 - 479  

정동권 (전북대학교 과학교육학과) ,  조규성 (전북대학교 과학교육학부)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구에서는 군산시 옥서면, 산북동, 비응도와 야미도, 신시도, 선유도 일대를 중심으로 야외지질학습을 위한 적절한 지질명소를 탐색하고 교육적 활용 방안을 논의하였다. 이를 위하여 2015 개정 교육과정의 지질 학습요소를 분석하고 연구 지역에 관한 선행 연구를 바탕으로 현장 답사를 통해 7곳의 지질명소를 선정하였다. 이 일대는 중생대 쥐라기부터 백악기 무렵 한반도 화성 활동의 결과로 형성된 화성암류와 백악기 퇴적암류, 공룡 발자국 및 식물 화석, 연흔, 습곡 등 한반도 중생대 지질을 이해하는데 교육적 가치를 지니고 있다. 지질명소의 학습요소를 교육과정과 비교한 결과, 초등학교 고학년 수준에서 고등학교 수준의 학습요소를 내포하고 있으며 특히 고등학교에서 다루어지는 학습요소를 두루 갖추고 있었다. 이에 따라 군산시 일대 지질명소와 각 장소에서 이루어질 수 있는 교육 활동을 제안하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

In this study, appropriate geosites for geological field trips were explored and measures for their effective utilization in education were discussed, focusing on Okseo-myeon, Sanbuk-dong, Bieung-do, Yami-do, Sinsi-do, and Seonyu-do areas in Gunsan City, Korea. To this end, we analyzed the geologica...

주제어

참고문헌 (22)

  1. Bae, H.K. and Chung, G.S., 2008, A comparative analysis on inquiry activities in geology of high school earth science textbooks of Korea and the U.S.. Journal of the Korean Earth Science Society, 39(7), 626-639. (in Korean) 

  2. CHA (Cultural Heritage Administration), 2014, Notice of fossil origin of dinosaurs and pterosaur footprints in Sanbuk-dong, Gunsan. Cultural Heritage Administration Press Release, 1-2. (in Korean) 

  3. Cho, H., Kang, H.C., Kim, J.S., Cheong, D., Paik, I.S., Lim, H.S., Choi, T., Kim, H.J., Roh, Y., Cho, K.S., Huh, M. and Shin, S., 2019, Assessment of the value and distribution of geological heritages in Korea: Jeolla Province. The Journal of The Petrological Society of Korea, 28(4), 319-345. (in Korean) 

  4. Cho, K.S., Byeon, H.Y. and Kim, C.B., 2002, Development of geological field courses and the effect of field study on the affective domain in science and on achievement of students. Journal of Korean Society of Earth Science Education, 23(8), 649-658. (in Korean) 

  5. Cho, K.S., Hwang, J.H. and Kim, C.B., 2003, Cognition of middle school students about 'The material and change of the earth's crust'. Journal of Korean Society of Earth Science Education, 24(3), 128-134. (in Korean) 

  6. Cho, K.S., Ryang, W.H., Shin, S.S., Oh, J.N. and Chung D.H., 2012, Development and application of teaching materials for geological fieldwork in Jeokbyeokgang area, Gyeokpo, Byeonsan, Korea. Journal of Korean Society of Earth Science Education, 33(7), 658-671. (in Korean) 

  7. Cho, K.S., Hong, D.P. and Park, K.J., 2015, Exploring geosites considering geological characteristics of the Gochang-gun area, Korea. Journal of Korean Society of Earth Science Education, 36(4), 341-350. (in Korean) 

  8. Choi, P.Y. and Hwang, J.H., 2013, Geological Rerport of the Gunsan.Buan.Banchukdo.Jangjado Sheets (1:50,000). KIGAM, 10-44. (in Korean) 

  9. Chun, H.Y., 2017, Importance of the paleontological resources for the stratigraphy and interpretation of geological structures, Journal of the Geological Society of Korea, 53(1), 35-49. (in Korean) 

  10. Jeong, S.J., Song, Y.J., Kwon, H.J., Moon, J.H. and Lee, S.M., 2014, The effect of inquiry program based on growing lettuce applicable to discretionary activities on basic inquiry skills of lower and upper elementary students children. Plants and Environment, 17(6), 441-449. (in Korean) 

  11. Jung, C.H. and Shin, D.H., 2017, Comparing elements of inquiry in field geology by learner groups: Focusing on cases of geologic fieldwork education, Journal of Korean Society of Earth Science Education, 10(3), 235-253. (in Korean) 

  12. Jwa, Y.J., 1997, Petrological characteristics of two-mica granites: Examples from Cheongsan, Inje-Hongcheon, Yeongju and Namwon areas. The Journal of the Petrological Society of Korea, 6(3), 210-225. (in Korean) 

  13. Kee, W.S., Kim, S.W., Kwon, S., Santosh, M., Ko, K. and Jeong, Y.-J., 2019, Early Neoproterozoic (ca. 913-895 Ma) arc magmatism along the central-western Korean Peninsula: implications for the amalgamation of Rodinia supercontinent. Precambrian Research, 335, 1-16. 

  14. KIGAM (Korea Institute of Geoscience and Mineral Resources), 2013, Change & challenges beyond history. KIGAM Newslater, 136, 14-19. (in Korean) 

  15. Kim, D.H. and Hong, S.H., 2014, The development and application effects of convergence program for field trip and STEAM education related geology. Journal of Korean Elementary Science Education, 33(2), 364-379. (in Korean) 

  16. Kim, S.B., 2005, An impact of search play on the science search capability of low class students: Based on second semester grade students in wise living. Unpublished M.S. thesis, Gyeogin National University of Education, Seoul, Korea, 43-45. (in Korean) 

  17. Lee, B.Y., Oh, C.W. and Yun, H., 2021, Review on the Neoproterozoic igneous activity in the Korean Peninsula and the Neoproterozoic correlation between the Korean Peninsula and China. Journal of the Geological Society of Korea, 57(4), 467-493. (in Korean) 

  18. MOE (Ministry of Education), 2015, 2015 Revised curriculum. Ministry of Education. (in Korean) 

  19. Oh, C.W., Kim, W.J., Lee, S.H., Lee, B.Y., Kim, J.S. and Choi, S.H., 2019, The Neoproterozoic and Cretaceous tectonic evolution and important geoheritages in the Gogunsan Archipelago. The Journal of the Petrological Society of Korea, 28(4), 251-277. (in Korean) 

  20. Park, J.H., Jeong, J.W., Cho, K.S. and Lee, B.J., 2000, Development of geological field courses and field activities for secondary school students. Journal of the Korean Earth Science Society, 21(1), 13-21. (in Korean) 

  21. Park, J.M., Ryang, W.H. and Cho, K., 2007, Development and application of teaching aids for geological fieldwork based on Chaeseokgang area, Buan-gun, Jeonbuk, Korea. Journal of the Korean Earth Science Society, 28(7), 747-761. (in Korean) 

  22. Park, J.M., Ryang, W.H., Cho, K.S. and Kim, S.B., 2009, Development and application of teaching materials for geological fieldwork in the area of Bongwhabong, Buan-gun, Jeonbuk, Korea. Journal of the Korean Earth Science Society, 30(7), 883-896. (in Korean) 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로