$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

야외 지질 답사 교육에서 나타난 귀추적 탐구 수행 특성 변화
Changes of the Abductive Inquiry Performance in Outdoor Geological Fieldwork 원문보기

한국지구과학회지 = Journal of the Korean Earth Science Society, v.41 no.5, 2020년, pp.531 - 554  

정찬미 (이화여자대학교 자연사박물관) ,  신동희 (이화여자대학교 과학교육과)

초록

본 연구는 귀추적 탐구 중심 야외 지질 답사 교육의 실제에 대한 설명을 제공하기 위해, 명시적 지질학 지식 및 탐구 학습 도입 전·후의 지질 답사에서 나타난 학생들의 귀추 수행 특징을 살펴보았다. 이를 위해 사전 평가, 초기 답사, 명시적 지질학 지식 및 탐구 학습, 후기 답사, 사후 평가 등의 순서로 진행되는 21차시의 프로그램을 개발하여 중학생 9명에게 적용했다. 연구 자료로서 야외 지질 답사 수업 녹화·녹음 자료 및 학생 활동지가 수집되어 질적으로 분석되었다. 연구 결과, 초기 답사에서 학생들은 지질학적 중요도가 낮은 단서를 포착했고, 해당 단서의 생성 원인에 대한 가설 생성을 요구받자 일상 경험 및 일반 과학 지식을 규칙으로 활용했으며, 생성된 가설을 규칙의 과학성이나 임의적 기준에 의해 평가했다. 한편, 후기 답사에서 학생들은 지질학적 핵심 단서를 포착했고, 자발적으로 해당 단서와 관련된 지질학적 사건 가설을 지질학 개념을 규칙으로 차용해 생성했으며, 생성된 가설을 관찰 증거와 규칙의 정합성을 바탕으로 과학적으로 평가했다. 이러한 결과를 종합하여, 지질 답사에서 능숙한 귀추 수행을 위해 학습자의 지질학 지식과 탐구(귀추) 역량이 미치는 영향을 경로로 제시했다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

In order to provide explanations of the practice of the abductive inquiry-based outdoor geological fieldwork education, this study examined the characteristics of students' performance in geological fieldwork before and after the introduction of explicit learning of geologic knowledge and inquiry. T...

주제어

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
초·중·고생 대상 지질 답사 교육이 학생이 주도하는 탐구 수행보다는 강사에 의한 해설이 주가 되는 야외 강의 형태로 진행되어 온 이유는? 그런데 기존의 초·중·고생 대상 지질 답사 교육은 지질학적 현상과 과정에 대한 개념 이해를 보다 용이하게 하려는 목적이 주가 되는 경우가 많기 때문에, 학생이 주도하는 탐구 수행보다는 강사에 의한 해설이 주가 되는 야외 강의 형태로 진행되어 왔다 (Munn et al., 1995; Jun et el.
지구과학의 탐구 방법이 실험실에서 여러 변인을 통제하여 가설을 검증하는 ‘전형적인’ 학교 탐구의 형태로 이루어지기 어려운 이유는? 그런데 지구과학의 탐구는 실험실에서 여러 변인을 통제하여 가설을 검증하는 ‘전형적인’ 학교 탐구의 형태로 이루어지기 어렵다. 그 이유는 지구과학의 탐구 대상인 지구과학적 현상이 거대한 시·공간 규모, 접근 불가능성, 통제 불가능성, 복잡성 등의 특징을 가지고 있으며(Kim, 2002), 탐구의 본질적 목표가 지구와 우주에서 발생하는 현상에 대한 역사학적(historical) 기술 및 인과적(causal) 설명을 생성하는 것이기 때문이다(Laudan, 1987). 이렇듯 실험과학의 방법론과 다른 지구과학 탐구를 학교에서 교수·학습하기 위해, 해당 학문 영역의 고유성과 차별화된 특징에 대한 과학 철학 및 과학 교육적 논의를 가장 활발하게 심화해온 지질학 분야를 조명해볼 필요가 있다.
탐구 기반 접근이 강조되어진 배경은? 과학 교육에서 과학적 소양을 갖춘 시민을 양성하는 것을 강조함에 따라, 학생들을 탐구에 참여시킴으로써 과학의 개념과 과학 탐구 과정, 과학의 본성에 대해 이해하도록 하는 탐구 기반 접근이 강조되어왔다(AAAS, 1993; NRC, 1996; 2000). 최근 국내의 과학과 교육과정에서는 꾸준히 탐구 중심의 학습을 강조해 왔으며, 지구과학 교과에서도 예외가 아니다.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (56)

  1. American Association for the Advancement of Science [AAAS]., 1993, Benchmarks for Science Literacy. Oxford University Press, New York, USA. 

  2. Ault, C.R., 1998, Criteria of excellence for geological inquiry, the necessity of ambiguity. Journal of Research in Science Teaching, 35, 189-212. 

  3. Barab, S., Squire, K., 2004. Design-based research: Putting a stake in the ground. The Journal of the Learning Sciences, 13, 1-14. 

  4. Chang, C.H., Chatterjea, K., Goh, D.H.L., Theng, Y.L., Lim, E.P., Sun, A., Razikin, K., Kim, T-Q., Nguyen, Q.M., 2012, Lessons from learner experiences in a field-based inquiry in geography using mobile devices. International Research in Geographical and Environmental Education, 21, 41-58. 

  5. Charmaz, K., 2006, Constructing grounded theory: A practical guide through qualitative research. SAGE publications, London. 

  6. Cobb, P., Confrey, J., DiSessa, A., Lehrer, R., Schauble, L., 2003, Design experiments in educational research. Educational Researcher, 32, 9-13. 

  7. Dodick, J., Orion, N., 2003, Cognitive factors affecting student understanding of geologic time. Journal of Research in Science Teaching, 40, 415-442. 

  8. Edelson, D.C., 2002, Design research, what we learn when we engage in design. The Journal of the Learning sciences, 11, 105-121. 

  9. Engelhardt, W.v., Zimmermann, J., 1988, Theory of earth science, Cambridge University Press, Cambridge. (in German) 

  10. Fann, K.T., 1970, Peirce's theory of abduction. Martinus Nijhoff Publishers, Hague. 

  11. Fischer, H.R., 2001, Abductive reasoning as a way of worldmaking. Foundations of Science, 6, 361-383. 

  12. Frodeman, R., 2003, Geo-logic, breaking ground between philosophy and the earth sciences. State University of New York Press, New York. 

  13. Glaser, B. G., Strauss, A. L., 1967. The discovery of grounded theory: Strategies for qualitative research. Aldine Publishing Company, Chicago, US. 

  14. Gray, R., Kang, N.H., 2014, The structure of scientific arguments by secondary science teachers, comparison of experimental and historical science topics. International Journal of Science Education, 36, 46-65. 

  15. Hallberg, L., 2006. The 'core category' of grounded theory: Making constant comparisons. International Journal of Qualitative Studies on Health and Wellbeing. 1, 141-148. 

  16. Hanson, N.R., 1958, Patterns of discovery: An inquiry into the conceptual foundations of science. Cambridge University Press, Cambridge. 

  17. Harman, G.H., 1965, The inference to the best explanation. The philosophical Review, 74, 88-95. 

  18. Hoover, S.M., 1990, Problem finding/solving in science, moving toward theory. Creativity Research Journal, 3, 330-332. 

  19. Jeong, J., 2006, Role of hypothesizing abduction in high school students' generation of hypotheses about root-pressure. Biology Education, 34, 405-414. (in Korean) 

  20. Joung, Y., Song, J., 2006, The features of the hypotheses generated by pre-service elementary teachers using the form of Peirce's abduction. Journal of Korean Elementary Science Education, 25, 126-140. (in Korean) 

  21. Jun, Y., Kwon, H., Choi, B., Park, J., Kim, C., 2007, Perceptions and practices of teachers in an earth science teachers' research group about teaching geologic field trip, a case study. Journal of the Korean earth science society, 28, 686-698. (in Korean) 

  22. Jung, C., Shin, D., 2017, Comparing elements of inquiry in field geology by learner groups, focusing on cases of geological fieldwork education. Journal of the Korean Society of Earth Science Education, 10, 235-253. (in Korean) 

  23. Jung, C.M., 2018. Development of process theory and outcome theory for junior high school students' outdoor fieldwork education focusing on abductive inquiry. Unpublished Ph.D. dissertation, Ewha Womans University, Seoul, Korea, 438p. (in Korean) 

  24. Kim, C.J., 2002, Inferences frequently used in earth science. Journal of the Korean Earth Science Society, 23, 188-193. (in Korean) 

  25. Kim, I., Lee, H., 2007, The role of student's prior knowledge in the processes of generating scientific explanatory hypothesis. New Physics: Sae Mulli, 54, 65-73. (in Korean) 

  26. Kim, T., Lim, J., 2016, Research on activation plan of National Geoparks through analysis on education programs of National Geoparks. Journal of the Geological Society of Korea, 52, 609-621. (in Korean) 

  27. Kim, Y., 2012. Qualitative research methodologyI: Bricoleur (2nd Ed.). Academy Press, Seoul, Korea. (in Korean) 

  28. Kind, P., Osborne, J., 2017, Styles of scientific reasoning: a cultural rationale for science education?. Science Education, 101, 8-31. 

  29. Kuhn, L., Reiser, B., 2006, Structuring activities to foster argumentative discourse. In: annual meeting of the American Educational Research Association, San Francisco. 

  30. Kusnick, J., 2002, Growing pebbles and conceptual prisms-understanding the source of student misconceptions about rock formation. Journal of Geoscience Education, 50, 31-39. 

  31. Kwak, H., Park, C., Lee, T., Kim, M., Jin, Y., 2008, Dictionary of Experimental Psychology. Sigma Press, Seoul, Korea. (in Korean) 

  32. Kwon, Y.J., Jeong, J.S., Park, Y.B., 2006, Roles of abductive reasoning and prior belief in children's generation of hypotheses about pendulum motion. Science & Education, 15, 643-656. 

  33. Kwon, Y., Shim, H., Jeong, J., Park, K., 2003, Role and process of abduction in elementary school students' generation of hypotheses concerning vapor condensation. The Journal of The Korean Earth Science Society, 24, 250-257. (in Korean) 

  34. Laudan, R., 1987, From mineralogy to geology: the foundations of a science, 1650-1830. University of Chicago Press, Chicago. 

  35. Lawson, A.E., 2000, The generality of hypothetico-deductive reasoning, making scientific thinking explicit. The American Biology Teacher, 62, 482-495. 

  36. Lawson, A.E., 2002, What does Galileo's discovery of Jupiter's moons tell us about the process of scientific discovery?. Science & Education, 11, 1-24. 

  37. Lee, G., Kwon, B., 2010, Reasoning-based inquriy model embedded in earth science phenomena. The Journal of The Korean Earth Science Society, 31(2), 185-202. (in Korean) 

  38. Lee, K., 2008, Abduction and retroduction in social sciences. Society and History, 80, 287-321. (in Korean) 

  39. Maeng, S., Park, M., Lee, J., Kim, C., 2007, A case study of middle school students' abductive inference during a geological field excursion. Journal of the Korean Association for Science Education, 27, 818-831. (in Korean) 

  40. Magnani, L., 2001, Abduction, reason, and science: Process of discovery and explanation. Kluwer Academic/Plenum Publishers, New York. 

  41. Manduca, C.A., Kastens, K.A., 2012, Geoscience and geoscientists, uniquely equipped to study Earth. Geological Society of America Special Papers, 486, 1-12. 

  42. Ministry of Education [MOE], 2015, 2015 Revised Curriculum -Science-. MOE, Seoul, Korea. (in Korean) 

  43. Mogk, D.W., Goodwin, C., 2012, Learning in the field, synthesis of research on thinking and learning in the geosciences. Geological Society of America Special Papers, 486, 131-163. 

  44. Munn, B.J., Tracy, R.J., Jenks, P.J., 1995, A collaborative approach to petrology field trips. Journal of Geological Education, 43, 381-381. 

  45. National Research Council [NRC]., 1996, National science education standards. National Academies Press, Washington. 

  46. National Research Council [NRC]., 2000, Inquiry and the national science education standards, a guide for teaching and learning. National Academies Press, Washington, US. 

  47. NGSS Lead States., 2013, Next Generation Science Standards. The National Academy Press, Washington. 

  48. Oh, P., 2008, Comparison of hypotheses-formation processes between an earth scientist and undergraduate students, a case study about a typhoon's anomalous path. Journal of the Korean Association for Science Education, 28, 649-663. (in Korean) 

  49. Oh, P., 2017, The roles and importance of critical evidence (CE) and critical resource models (CRMs) in abductive reasoning for earth scientific problem solving. Journal of Science Education, 41, 426-446. (in Korean) 

  50. Oh, P., Kim, C., 2005, A theoretical study on abduction as an inquiry method in earth science. Journal of the Korean Association for Science Education, 29, 586-601. (in Korean) 

  51. Orion, N., 1989, Development of a high-school geology course based on field trips. Journal of Geological Education, 37, 13-17. 

  52. Orion, N., 1993, A model for the development and implementation of field trips as an integral part of the science curriculum. School Science and Mathematics, 93, 325-331. 

  53. Orion, N., Hofstein, A., 1994, Factors that influence learning during a scientific field trip in a natural environment. Journal of Research in Science Teaching, 31, 1097-1120. 

  54. Park, J., 2001, Analysis of students' processes of generating scientific explanatory hypothesis, focused on the analysis of university students' responses. Journal of the Korean Association for Science Education, 21, 609-621. (in Korean) 

  55. Raab, T., Frodeman, R., 2002, What is it like to be a geologist? a phenomenology of geology and its epistemological implications. Philosophy & Geography, 5, 69-81. 

  56. Reed, K.S., 2006, Cognition: Theory and Applications (7th ed), Sigma Press, Seoul, Korea. (in Korean) 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로