최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국콘텐츠학회논문지 = The Journal of the Korea Contents Association, v.22 no.8, 2022년, pp.44 - 53
임보령 (이화여자대학교 특수교육과) , 백예은 (이화여자대학교 특수교육과) , 박지연 (이화여자대학교 특수교육과)
The purpose of this study is to plan and develop contents for training social skills using robots for elementary school students. Seven functions (guiding activity, providing reinforcement, guiding students behavior, team setting, presenting team order, timer setting, and checking scores) were devel...
S. N. Elliott and F. M. Gresham, "Social skills interventions for children," Behavior Modification, Vol.17, No.3, pp.287-313, 1993.
S. N. Elliott, C. K. Malecki, and M. K. Demaray, "New directions in social skills assessment and intervention for elementary and middle school students," Exceptionality, Vol.9, No.1-2, pp.19-32, 2001.
F. M. Gresham, M. B. Van, and C. R. Cook, "Social skills training for teaching replacement behaviors: Remediating acquisition deficits in at-risk students," Behavioral Disorders, Vol.31, pp.363-377, 2006.
정미, 또래상담 활동이 초등학교 5학년 아동의 교유관계와 학급 응집력에 미치는 영향, 경인교육대학교 교육대학원, 석사학위논문, pp.1-75, 2004.
윤청하, 유형근, 남순임, "초등학교 저학년의 친사회성 증진을 위한 집단상담 프로그램 개발," 아동교육, 제25권, 제2호, pp.275-292, 2016.
김현진, 김미숙, 이선영, 김정아, 김민성, 김준엽, 조윤정, OECD ESP 사회정서역량조사 국제공동연구(IV): 본조사 결과 분석, 한국교육개발원, 2020.
M. Davies, G. Cooper, R. J. Kettler, and S. N. Elliott, "Developing social skills of students with additional needs within the context of the Australian curriculum," Australasian Journal of Special Education, Vol.39, No.1, pp.37-55, 2015.
M. Welsh, R. D. Parke, K. Widaman, and R. O'Neil, "Linkages between children's social and academic competence: A longitudinal analysis," Journal of School Psychology, Vol.39, No.6, pp.463-482, 2001.
손지영, 임장현, 구정아, 조민균, 장애학생 교육용 디지털 콘텐츠 수업 활용 방안 연구, 국립특수교육원, 2020.
이연승, 정정희, 임수진, "R-러닝에서 유아의 다면적 능력 평가도구개발을 위한 기초연구: 유아교육기관 R-러닝 적용과 한계," 어린이문학교육연구, 제16권, 제1호, pp.399-417, 2015.
배인자, "교육용 로봇 사용경험에 따른 유아의 로봇 그림 이미지와 로봇특성 인식," 변형영유아교육연구, 제4권, pp.5-25, 2010
현은자, 이하원, 연혜민, "지능형 로봇 아이로비큐(IrobiQ)를 활용한 학교폭력 예방 프로그램 개발," 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제9호, pp.455-466, 2013.
장현진, "초등 실과교육에서 인공지능 관련 국내 연구 동향," 한국초등교육, 제31권, pp.33-48, 2020.
J. Park, Y. E. Baek, B. L. Lim, and H. Go, "Robot-mediated interventions for students with disabilities: A review of the literature and its implications for future research," International Journal of Special Education, Vol.36, No.1, pp.99-112, 2021.
N. B. Meadows, Evidence-based practices for educating students with emotional and behavioral disorders (2nd ed.), Pearson, 2013.
E. McGinnis and A. P. Goldstein, Skillstreaming the elementary school child: New strategies and perspectives for teaching prosocial skills, Research Press, 1997.
안동현, 김세실, 한은선, 주의력결핍 장애아동의 사회기술훈련, 학지사, 2004.
H. M. Walker, B. Todis, S. McConnell, J. Walker, D. Holmes, and N. Golden, The Walker social skills curriculum: The ACCEPTS Program, Pro-Ed., 1988.
임보령, 백예은, 박지연, "로봇활용 사회성 훈련의 사회적 타당도," 한국특수아동학회 동계학술대회 발표자료, pp.147-148, 2022.
B. R. Duffy, "Anthropomorphism and the social robot. Robotics and autonomous systems," Robotics and Autonomous System, Vol.42, No.3-4, pp.177-190, 2003.
하상집, 이은주, 유인진, 박도형. "소비자 시선 분석을 통한 소셜로봇 태도 형성 메커니즘 연구: 로봇의 얼굴을 중심으로," 한국컴퓨터정보학회 학술발표논문집, 제29권, 제2호, pp.409-414, 2021.
S. Jang and H. K. Cho, "Analysis of user's eye gaze distribution while interacting with a robotic character," Journal of Korea Robotics Society, Vol.14, No.1, pp.74-79, 2019.
김진우, Human computer interaction 개론 (UX innovation을 위한 원리와 방법), 안그라픽스, 2012.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.