$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

RDA 도입에 대한 사서의 인식 연구 - 대학도서관 사서와의 면담을 중심으로 -
A Study on the Perception of University Librarians on RDA Adoption: Focusing on Interviews with University Librarians 원문보기

한국비블리아학회지 = Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, v.33 no.3, 2022년, pp.239 - 265  

이성숙 (충남대학교 문헌정보학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

이 연구의 목적은 국내 RDA 도입 현황과 RDA 도입에 대한 대학도서관 사서의 인식을 고찰하기 위한 것이다. 이를 위해 국내 도서관 중 RDA를 도입한 2개 도서관의 도입 현황을 분석하였다. 또한, 대학도서관 사서 8명을 대상으로 면담을 시행하였고, RDA 도입 관련 서술형 답변을 수집하고 분석하였다. 면담 조사 결과, 연구참여자들은 RDA에 대해, RDA의 개념은 매우 어렵고 추상적이며, RDA를 적용한 구현 사례가 적고, 단위도서관의 인력과 예산 여건상 RDA 도입은 매우 어려울 것이라고 인식하고 있었다. 연구참여자들이 인식하고 있는 RDA 도입 방안은 RDA에 관한 인식을 개선하고, RDA에 관한 교육을 진행하고, RDA 도입을 위한 하이브리드 서지레코드 구축을 위한 지침을 마련하고, RDA 시범 기관 운영이 바람직하고, 성과 모델을 수립해야 한다는 것이다. 또한, 연구참여자들은 구현을 위해 업체와 조율이 필요하고, 일괄 소급 변환보다는 특정 시점 변경이 바람직하고, 성공 사례를 발굴하고, RDA 관련 온라인 채널을 마련하고, 국가전거 DB를 구축하여 활용하고, 국가적 예산 및 시스템 지원이 필요하다고 인식하고 있었다. 이 연구에서는 연구 결과를 토대로 국내 대학도서관 RDA 도입 방안을 제시하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to examine the status of RDA adoption in Korea and the perception of university librarians on RDA adoption. For this purpose, the adoption status of two libraries that adopted RDA among domestic libraries was analyzed. In addition, interviews were conducted with eight un...

주제어

표/그림 (3)

참고문헌 (28)

  1. Baek, Ji-Won (2016). A study on the introduction of RDA in LIS cataloging curriculum. Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 50(3), 403-428. http://dx.doi.org/10.4275/KSLIS.2016.50.3.403 

  2. Cho, Jane (2009). A study for RDA implementation scenarios and future bibliographic control. Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 43(3), 85-105. 

  3. Do, Seul-Ki (2014). A Study on user evaluation of an RDA-based bibliography retrieval system. Master's thesis. Sungkyunkwan University Graduate School, Department of Library and Information. 

  4. Kim, J. H. (2013). A study on the direction for the revision of Korean cataloguing rules. Journal of Korean Library and Information Science Society, 44(4), 123-143. 

  5. Kim, J. H. (2017). RDA Theory and Practice. Daegu: Taeilsa. 

  6. Lee, Mi-Hwa (2010). A study on suggestion for KCR and KORMARC by analyzing work and expression element of RDA in MARC. Journal of Korean Library and Information Science Society, 41(2), 251-272. 

  7. Lee, Mi-Hwa (2011a). A study on considerations in KCR4 through changes of cataloging rules from AACR2 to RDA. Journal of the Korean Society for Information Management, 28(1), 23-42. 

  8. Lee, Mi-Hwa (2011b). A study on application of resource types of RDA to KCR4. Journal of the Korean Society for Information Management, 28(3), 103-121. http://dx.doi.org/10.3743/KOSIM.2011.28.3.103 

  9. Lee, Mi-Hwa (2013). A study on consideration in KCR4 through testing the description of content types and media types of ISBD and RDA. Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 47(3), 119-137. 

  10. Lee, Mi-Hwa (2014). A study on the comparison of applying RDA in US academic libraries. Journal of the Korean Society for Information Management, 31(1), 77-97. 

  11. Lee, Mi-Hwa (2015). A study on the creation of hybrid bibliographic records. Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 49(4), 203-220. http://dx.doi.org/10.4275/KSLIS.2015.49.4.203 

  12. Lee, Mi-Hwa (2017). A study on the plan for the display of RDA resource types. Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, 28(1), 25-44. http://dx.doi.org/10.14699/kbiblia.2017.28.1.025 

  13. Lee, Mi-Hwa (2018). A study on the bibliographic description of RDA & KCR4 cataloging rules for FRBRizing the aggregates. Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, 29(1), 27-46. https://doi.org/10.14699/kbiblia.2018.29.1.027 

  14. Lee, Mi-Hwa (2019). A study on analyzing the features of 2019 revised RDA. Journal of Korean Library and Information Science Society, 50(3), 97-116. http://dx.doi.org/10.16981/kliss.50.201909.97 

  15. Lee, Sung Sook (2022). A study on the perception of university librarians on resource description and access. Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, 33(1), 455-477. https://doi.org/10.14699/kbiblia.2022.33.1.455 

  16. Aboyade, W. A. & Eluwole, O. A. (2018). Implementation of resource description and access (RDA) in Nigeria: awareness, cataloguers' perception and challenges. Journal of Applied Information Science and Technology, 11(2), 79-86. 

  17. Atilgan, D., Ozel, N., & Chakmak, T. (2015). RDA in turkey: perceptions and expectations on implementation. Italian Journal of Library and Information Science, 6(2), 163-179. 

  18. Cronin, C. (2011). From testing to implementation: managing full-scale RDA adoption at the university of Chicago. Cataloging & Classification Quarterly, 49(7/8), 626-646. https://doi.org/10.1080/01639374.2011.616263 

  19. Ducheva D. P. & Pennington D. R. (2019). Resource description and access in europe: implementations and perceptions. Journal of Librarianship and Information Science, 51(2), 387-402. https://doi.org/10.1177/0961000617709060 

  20. Haliru, Z. A., Sokari, V., & Bello, S. O. (2016). Perceptions of resource description and access (RDA): a survey of librarians in university libraries in northwestern nigeria. The Nigerian Cataloguer, 3, 28-41. 

  21. Mansor, Y. & Ramdzan, E. (2014). RDA perceptions among Malaysian catalogers. Library Review, 63(3), 176-188. https://doi.org/10.1108/LR-06-2013-0085 

  22. OCLC (2005). Perception of libraries and information resources. Available: http://www.oclc.org/reports/pdfs 

  23. Oliver, C. (2009). FRBR and RDA: advances in resource description for multiple format resources. Available: http://www.collectionscanada.gc.ca/obj/005002/f2/005002-2200-e.pdf 

  24. Park, J. R. & Yuji, T. (2015). RDA implementation and training issues across United States academic libraries: An in-depth e-mail interview study. Journal of Education for Library and Information Science, 56(3), 252-266. 

  25. RDA Steering Committee (2022). Overview. Available: http://www.rda-rsc.org/ 

  26. U.S. RDA Test Coordinating Committee (2011). Report and Recommendations of the U.S. RDA Test Coordinating Committee. Available: https://www.loc.gov/aba/rda/source/rdatesting-finalreport-20june2011.pdf 

  27. Welsh, A., Carty, C., & Williams, H. (2012). Mind the [trans-atlantic] gap, please: awareness and training needs of UK catalogers. Journal of Library Metadata, 12:2-3, 242-263, https://doi.org/10.1080/19386389.2012.699854 

  28. Yuji, T. & Park, J. R. (2013). RDA: resource description & access - a survey on the current state of the art. Journal of the Association for Information Science and Technology, 64(4), 651-662. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로