$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

게이미피케이션 기반의 퀴즈 활동이 정형화 배열 회상에 미치는 영향
Effects of Using Gamification-Based Quiz on Recalling Formulaic Sequences 원문보기

Journal of the convergence on culture technology : JCCT = 문화기술의 융합, v.8 no.6, 2022년, pp.589 - 596  

이지현 (국민대학교 교양대학)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 게이미피케이션 기반의 퀴즈 활동이 정형화 배열의 회상에 미치는 영향을 알아보는 것을 목적으로 한다. 서울 소재 대학의 교양 영어 수업을 듣는 신입생 87명을 대상으로 실험을 진행하였다. 교재는 Marvel Cinematic Universe과 Twilight 및 Harry Potter 등 유명 프랜차이즈의 내용을 소재로 하는 EFL 교재를 이용하였다. 실험은 어휘 학습, 독해하기, 작문하기 순서로 진행하였다. 네 번째 활동은 두 집단에서 다르게 진행하였다. 실험집단은 게이미피케이션 기반의 퀴즈를 이용하여 정형화 배열을 연습하는 활동을 하였고, 비교집단은 독해한 내용을 요약하는 활동을 하였다. 평가는 정형화 배열 의미 회상과 형태 회상으로 나누어 실시하였다. 평가 결과, 정형화 배열 의미 회상 평가에서는 집단 간의 차이가 없었으나 사후 정형화 배열의 형태 회상 평가에서 실험집단이 비교집단에 비해 높은 점수를 나타냈고 이는 유의미한 차이로 나타났다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study aims to investigate the effect of an educational gamification-based quiz on the recall of formulaic sequences (FS). The experiment involved 87 freshmen enrolled in general English classes at a university in Seoul. As material, EFL textbooks based on content from popular franchises, such a...

주제어

참고문헌 (25)

  1. A. Wray, Formulaic Language and the lexicon, Cambridge University Press. 2002. 

  2. J. Lee, "Using word combinations to develop writing ability: Based on business English. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction," Vol. 19, No. 22, pp. 533-553. 2019. https://doi.org/10.22251/jlcci.2019.19.22.533 

  3. N. Schmitt, Researching vocabulary: A vocabulary research manual, Palgrave Macmillan. 2010. 

  4. C. Roever, "What learners get for free: Learning of routine formulae in ESL and EFL environments," ELT Journal, Vol. 66, No. 1, pp. 10-21. 2012. https://doi.org/10.1093/elt/ccq090 

  5. J. Lee, "Memorizing word combinations through double translation: With reference to Forrest Gump," STEM Journal, Vol. 17, No. 1, pp. 97-115. 2016. https://doi.org/10.16875/stem.2016.17.1.97 

  6. J. Lee, "A model for learning formulaic sequences to develop output ability. Secondary English Education," Vol. 12, No. 1, pp. 201-222. 2019. https://doi.org/10.20487/kasee.12.1.201902.201 

  7. F. Boers and S. Lindstromberg, Optimizing a lexical approach to instructed second language acquisition, Palgrave Macmillan. 2009. 

  8. G. Choi, M. Lee, S. Kim, J. Chang and M. Kim, "Application of gamification elements in design thinking process-based Education," Journal of Korea Game Society, Vol. 22, No. 2, pp. 105-116. 2022. https://doi.org/10.7583/JKGS.2022.22.2.105 

  9. S. Deterding, D. Dixon, R. Khaled and L. Nacke, "From game design elements to gamefulness: Defining gamification," Proceedings of the 15th International Academic MindTrek Conference: Envisioning Future Media Environments, pp. 9-15, 2011. https://doi.org/10.1145/2181037.2181040 

  10. S. Y. Lee, J. H. Park and J. H. Choi, "Psychological effects of gamification on young learners: Focusing on a serious game for English phoneme discrimination," Journal of Korea Game Society, Vol. 19, No. 2, pp. 111-122. 2019. https://doi.org/10.7583/JKGS.2019.19.2.111 

  11. B. M. Sung and H. J. Kim, "Effects of gamification-based K-MOOC courses on adult learners' affective domains," Studies in Foreign Language Education, Vol. 36, No. 2, pp. 67-92. 2022. https://doi.org/10.16933/sfle.2022.36.2.67 

  12. R. Garris, R. Ahlers and J. E. Driskell, "Games, motivation, and learning: A research and practice model," Stimulation & Gaming, Vol. 33, No. 4, pp. 441-467, 2002. https://doi.org/10.1177/1046878102238607 

  13. K. M. Kapp, The gamification of learning and instruction: Game-based methods and strategies for training and education, Pfeiffer. 2012. 

  14. J. L. Plass, B. D. Homer and C. K. Kinzer, "Foundations of Game-based learning. Educational Psychologist," Vol. 50, No. 4, pp. 258-283. 2015. https://doi.org/10.1080/00461520.2015.1122533 

  15. M. Prensky, Digital game-based learning, Paragon House. 2007. 

  16. M. L. Ahn, J. Yeom, S. Y. Kim and J. Jung, "A systematic literature review of game-based learning and educational gamification design research trends in Korea," Journal of Korean Association for Educational Information and Media, Vol. 26, No. 3, pp. 425-454. 2020. https://doi.org/10.15833/KAFEIAM.26.3.425 

  17. R. Brewer, L. Anthony, Q. Brown, G. Irwin, J. Nias and B. Tate, "Using gamification to motivate children to complete empirical studies in lab environments," In Proceedings of the 12th International Conference on Interaction Design and Children, pp. 388-391. 2013. 

  18. H. Lee and Y. Y. Doh, "A study on enhancing emotional engagement in learning situation: Based on development case of English learning serious game 'Word Collectrian'," Journal of Korea Game Society, Vol. 12, No. 6, pp. 95-106, 2012. https://doi.org/10.7583/JKGS.2012.12.6.95 

  19. S. Lee, "The effects of gamification-based artificial intelligence chatbot activities on elementary English learners' speaking performance and affective domains," Primary English Education, Vol. 25, No. 3, pp. 75-98. 2019. https://doi.org/10.25231/pee.2019.25.3.75 

  20. J. F. Choi, "Gamification in smart learning design to enhance speaking skills for EFL young learners," Journal of Korea Game Society, Vol. 16, No. 3, pp. 7-16. 2016. https://doi.org/10.7583/JKGS.2016.16.3.7 

  21. J. Park and S. Shin, "Effects of the smartphone game types on vocabulary learning and the attitude of Korean college students," Foreign Language Education, Vol. 21, No. 4, pp. 149-172. 2014. 

  22. S. Son, "Effects of using mobile-based vocabulary game activities on Korean middle school students' vocabulary learning and attitude," Multimedia-Assisted Language Learning, Vol. 21, No. 2, pp. 104-133. 2018. http://doi.org/10.15702/mall.2018.21.2.104 

  23. S. Jin, "The effects of digital virtual reality game-based language learning on English language learners' development of vocabulary and cultural knowledge and affective attitudes," Journal of English Teaching through Movies and Media, Vol. 22, No. 2, pp. 78-94. 2021. https://doi.org/10.16875/stem.2021.22.3.78 

  24. J. Lee, "Effects of reading aloud on international students' English formulaic sequences learning," The Journal of the Convergence on Culture Technology, Vol. 8, No. 1, pp. 341-348. 2022. https://doi.org/10.17703/JCCT.2022.8.1.341 

  25. S. Webb, "Receptive and productive vocabulary learning," Studies in Second Language Acquisition, Vol. 27, No. 1, pp. 33-52. 2005. https://doi.org/10.1017/S0272263105050023 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로