$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[국내논문] 면대면과 실시간 온라인 환경이 통합된 하이브리드 수업의 효과적 운영을 위한 요소 탐색: 초등교사의 경험을 중심으로
Exploring Factors for the Effective Operation of Hybrid Learning Integrating Face-to-Face with Online Synchronous Environment: Focusing on the Experience of Elementary School Teachers 원문보기

Journal of the convergence on culture technology : JCCT = 문화기술의 융합, v.8 no.6, 2022년, pp.79 - 88  

한형종 (한국교통대학교 교육대학원 교육공학전공)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 초등교육에서 오프라인 환경과 실시간 온라인 환경이 통합된 하이브리드 교육을 운영함에 있어서 어떠한 요소를 중점적으로 고려해야 하는지를 탐색하는 목적을 지닌다. 이를 위해 하이브리드 교육을 운영해 본 경험을 지닌 8명의 초등교사를 대상으로 면담 등을 통해 주요 고려 요소를 확인하였다. 연구 결과, 운영에 앞서 하이브리드 교육의 특성이 무엇인지에 대한 개념에 대해 구체적인 안내나 교육을 통해 이해 수준을 높일 필요가 있음을 확인해 볼 수 있었다. 기반 구축이 제대로 이루어지지 않아 효과적인 운영이 어려웠기에 하드웨어 및 소프트웨어 테크놀로지를 포함한 환경 재설계를 고려할 필요가 있다. 특히, 환경 간의 동시성과 상호작용성을 기반으로 두 환경에서 학습자들이 연결되어 참여할 수 있는 활동을 고려해야 한다. 향후 교수학습 운영을 안내하는 설계 전략의 개발이 이루어질 필요가 있다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study was to explore which factors should be considered mainly in operating hybrid learning in which offline and synchronous online environments are integrated in elementary education. Using qualitative data through interview and so on for 8 elementary school teachers with experi...

주제어

참고문헌 (30)

  1. J. Do, "An Investigation of Design Constraints in the Process of Converting Face-to-face course into Online Course," Journal of Education & Culture, Vol. 26, No. 2, pp. 153-173, April 2020. DOI : 10.24159/joec.2020.26.2.153 

  2. Q. Li, Z. Li, and J. Han, "A hybrid learning pedagogy for surmounting the challenges of the COVID-19 pandemic in the performing arts education," Education and Information Technologies, Vol. 26, No. 6, pp. 7635-7655, June 2021. DOI : 10.1007/s10639-021-10612-1 

  3. M. Hastie, I. C. Hung, N. S. Chen, and A. Kinshuk, "A blended synchronous learning model for educational international collaboration," Innovations in Education and teaching International, Vol. 47, No. 1, pp. 9-24, February 2010. DOI : 10.1080/14703290903525812 

  4. N. T. Butz, and R. H. Stupnisky, "A mixed methods study of graduate students' selfdetermined motivation in synchronous hybrid learning environments," The Internet and Higher Education, Vol. 28, pp. 85-95, January 2016. DOI : 10.1016/j.iheduc.2015.10.003 

  5. I. C. J. Lee, P. Wong, S. P. L. Goh, and S. Cook, "A Synchronous Hybrid Team-Based Learning Class: Why and How to Do It?," Medical Science Educator, Vol. 32, pp. 697-702, April 2022. DOI : 10.1007/s40670-022-01538-5 

  6. R. Wang, and R. Wiesemes, "Enabling and supporting remote classroom teaching observation: Live video conferencing uses in initial teacher education," Technology, Pedagogy and Education, Vol. 21, No. 3, pp. 351-360, October 2012. DOI : 10.1080/1475939X.2012.719397 

  7. S. Han, and G. Lee, "A Case Study of Hyflex Learning in Higher Education : Teaching Profession Course at A University," Journal of Education & Culture, Vol. 27, No. 5, pp. 269- 289, October 2021. DOI : 10.24159/joec.2021.27.5.269 

  8. H. Liu, J. M. Spector, and M. Ikle, "Computer technologies for model-based collaborative learning: A research-based approach with initial findings," Computer Applications in Engineering Education, Vol. 26, No. 5, pp. 1383-1392, August 2018. DOI : 10.1002/cae.22049 

  9. Q. Wang, C. Huang, and C. L. Quek, "Students' perspectives on the design and implementation of a blended synchronous learning environment," Australasian Journal of Educational Technology, Vol. 34, No. 1, pp. 1-13, March 2018. DOI : 10.14742/ajet.3404 

  10. E. Romero-Hall, and C. R. Vicentini, "Examining distance learners in hybrid synchronous instruction: Successes and challenges," Online Learning Journal, Vol. 21, No. 4, pp. 141-157, December 2017. DOI : 10.24059/olj.v21i4.1258 

  11. M. Bower, B. Dalgarno, G. E. Kennedy, M. J. Lee, and J. Kenney, "Design and implementation factors in blended synchronous learning environ ments: Outcomes from a cross-case analysis," Computers & Education, Vol. 86, pp. 1-17, August 2015. DOI : 10.1016/j.compedu.2015.03.006 

  12. L. Detienne, A. Raes, and F. Depaepe, "Benefits, challenges and design guidelines for synchronous hybrid learning: A systematic literature review," In proceedings of EdMedia+ Innovate Learning 2018, Amsterdam, Netherlands, pp. 25-29, June 2018. 

  13. A. Aristika, and D. Juandi, "The effectiveness of hybrid learning in improving of teacherstudent relationship in terms of learning motivation," Emerging Science Journal, Vol. 5, No. 4, pp. 443-456, August, 2021. DOI : 10.28991/esj-2021-01288 

  14. M. J. Lohmann, K. M. Randolph, and J. H. Oh, "Classroom management strategies for Hyflex instruction: Setting students up for success in the hybrid environment," Early Childhood Education Journal, Vol. 49, No. 5, pp. 807-814, May 2021. DOI : 10.1007/s10643-021-01201-5 

  15. C. Kohls, "Hybrid learning spaces for design thinking," Open Education Studies, Vol. 1, No. 1, pp. 228-244, December 2019. DOI : 10.1515/edu-2019-0017 

  16. L. Flynn-Wilson, and K. E. Reynolds, "Student responses to virtual synchronous, hybrid, and face-to-face teaching/learning," International Journal of Technology in Education, Vol. 4, No. 1, pp. 46-56. 2021. DOI : 10.46328/ijte.43 

  17. S. Kim, "A Study on an Application of HyFlex Learning Model for Early Childhood Education in the PostCOVID-19 era," Journal of Digital Convergence, Vol. 19, No. 12, pp. 311-320, December 2021. DOI : 10.14400/JDC.2021.19.12.311 

  18. R. K. Yin, "Case study research: Design and methods," London: Sage Publications, 2013. 

  19. N. K. Denzin, and Y. S. Lincoln (Eds.), "Hand book of qualitative research," Thousand Oaks, CA: SAGE, 1994. 

  20. Y. Oh, "Exploring Teacher's Distance Instruction Competencies through non face-to-face Distance Instruction Case Analysis: Based on synchronous distance instruction," Journal of Educational Technology, Vol. 36, No. 3, pp. 715-744, September 2020. DOI : 10.17232/KSET.36.3.715 

  21. R. C. Bogdan, and S. K. Biklen, "Qualitative Research in Education: An Introduction to Theory and Methods," Boston: Allyn & Bacon, 2006. 

  22. N. Selwyn, "Education and technology: Key issues and debates," London: Continuum, 2011. 

  23. C. Roseth, M. Akcaoglu, and A. Zellner, "Blending synchronous face-to-face and computer-supported cooperative learning in a hybrid doctoral seminar," TechTrends, Vol. 57, No. 3, pp. 54-59, March 2013. DOI : 10.1007/s11528-013-0663-z 

  24. Y. S. Handayani, and A. Sulastri, "Teacher Resilience Facing Technostress in the Implementation of Synchronous Hybrid Learning in Elementary School," In Proceedings of Interdisciplinary Conference of Psychology, Health, and Social Science, pp. 170-181, February, 2022. DOI : 10.2991/assehr.k.220203.027 

  25. G. Sonia (Ed.), "Educational research and inno vation pedagogical knowledge and the changing nature of the teaching profession," OECD Publishing, 2017. 

  26. R. A. Rasheed, A. Kamsin, and N. A. Abdullah, "Students and teachers' challenges of using technology in blended learning environments," In Proceedings of the 2020 the 3rd International Conference on Computers in Management and Business, pp. 195-200, January, 2020. DOI : 10.1145/3383845.3383875 

  27. A. L. Baylor, and D. Ritchie, "What factors facilitate teacher skill, teacher morale, and perceived student learning in technology-using classrooms?," Computers & education, Vol. 39, No. 4, pp. 395-414, December 2002. DOI : 10.1016/S0360-1315(02)00075-1 

  28. M. Lee, "Development of a college English teaching and learning model in online synchronous/asynchronous platforms to enhance Competencies," The Journal of the Convergence on Culture Technology, Vol. 7, No. 4, pp. 35-42, November 2021. DOI : 10.17703/JCCT.2021.7.4.35 

  29. C. Lim, T. Park, H. Han, K. Kim, H. Kwon, and J. Lee, "An Exploratory Study on Essential Design Elements for Constructing a Future School Space," Journal of Educational Technology, Vol. 35, No. 2, pp. 589-619, June 2019. DOI : 10.17232/KSET.35.2.589 

  30. Y. Kim, "The Problem/Project-Based Learning (PBL/PjBL) at Online Classes," International Journal of Advanced Culture Technology, Vol. 9, No. 1, pp. 162-167, March 2021. DOI : 10.17703/IJACT.2021.9.1.162 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로