$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

간호대학생의 인성, 긍정심리자본이 학업탄력성에 미치는 영향
Influences of Personality and Positive Psychological Capital on Academic Resilience of Nursing Students 원문보기

한국산업융합학회 논문집 = Journal of the Korean Society of Industry Convergence, v.26 no.6/2, 2023년, pp.1033 - 1046  

임정민 (초당대학교 간호대학)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study was to investigate the relationship between personality, positive psychological capital, and academic resilience of nursing students and to identify the factors affecting academic resilience of nursing students. Data were collected from 199 nursing students in their first a...

주제어

표/그림 (5)

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

문제 정의

  • 이에 본 연구는 간호대학생을 대상으로 인성, 긍정심리자본, 학업탄력성의 정도를 분석하여 변수들 간의 상관관계를 파악하고 학업탄력성에 영향을 미치는 요인을 규명하고자 함이며, 간호대학생의 학업탄력성을 높이기 위한 기초자료를 제공하고자 시도되었다.
  • 본 연구는 간호대학생의 인성, 긍정심리자본, 학업탄력성 정도를 파악하고 이들 간의 상관관계를 분석하여, 인성과 긍정심리자본이 학업탄력성에 미치는 요인을 규명하여 학업탄력성을 높이기 위한 유용한 자료를 제공하고자 함이며 구체적인 목적은 다음과 같다.
  • 본 연구는 간호대학생의 인성, 긍정심리자본, 학업탄력성 정도를 파악하고 일반적 특성과 인성, 긍정심리자본 정도가 간호대학생의 학업탄력성에 미치는 영향을 조사하고자 실시되었다.
  • 본 연구는 간호대학생의 인성, 긍정심리자본,학업탄력성 간의 관계를 확인하고, 대상자의 학업 탄력성에 영향을 미치는 요인을 파악하기 위한 서술적 조사연구이다.
  • 이에 본 연구는 간호대학생을 대상으로 인성, 긍정심리자본, 학업탄력성의 정도를 분석하여 변수들 간의 상관관계를 파악하고 학업탄력성에 영향을 미치는 요인을 규명하고자 함이며, 간호대학생의 학업탄력성을 높이기 위한 기초자료를 제공하고자 시도되었다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (30)

  1. K. Y. Lee, and C. S. Kim., The development?and validation of the personality measurement?tools for college students. Journal of Learned?Centered Curriculum and Instruction, vol. 17,?no. 16, pp. 401-422, (2017).? 

  2. Ministry of Education (KR). Character Education?Promotion Act. Act no. 14395, December 20,?(2016).? 

  3. H. J. Kim., The case study on the?development of university student personality?competency evaluation indexbased on the university?corecompetencies Huniversity case study.?Journal of the Korean Data Analysis Society,?vol. 22, no. 5, pp.2011-2030, (2020)? 

  4. M. R. Lee, and M. H. Nam., Personality and?the Influencing Factors in Nursing Students.?Asia-pacific Journal of Multimedia Services?Convergent with Art, Humanities, and Sociology,?vol. 7, no. 6, pp. 427-437, (2017).? 

  5. S. S. Sim, and M. R. Bang., The relationship?between the character, interpersonal relations?and adjustment to a college life of nursing?students. Journal of the Korean Academial?Industrial cooperation Society, vol. 17, no. 12,?634-642. (2016).? 

  6. M. H. Nam, and H. O. Kim., Effect of?Personality and Resilience on Satisfaction with?Major in Nursing Students. J Korean Acad?Nurs Adm, vol. 24, no. 4, 298-306, (2018).? 

  7. S. Y. Bang., The Effects of Self-Leadership,?Humanity, and Resilience of Nursing Students?on College Life Adaptation. Journal of Digital?Convergence, vol. 19. no. 6, pp. 409-418,?(2021).? 

  8. Y. M. Jo, and M. S. Choi. The Effect of?Nursing Students Resilience, Career Aspirations,?and Academic Stress on Nursing Personality,?Journal of Learner-Centered Curriculum and?Instruction, vol. 22, no. 23, pp. 13-24,, (2022).? 

  9. F. Luthans, BJ. Avolio, JB. Avey, and SM.?Norman., Positive psychological capital: Measurement?and relationship with performance and?satisfaction. Personnel Psychology, vol. 60, no.?3, pp. 541-572, (2007).? 

  10. S. N. Lee, and J. A. Kim., Concept analysis?of positive psychological capital. Journal of?Korean Academy of Nursing Administration,?vol. 23, no. 2, pp. 181-190, (20107).? 

  11. E. Jeong, and M. R. Jung., Effects of positive?psychological capital, academic stress and?academic achievement in nursing student on?grit. Journal of Digital Convergence, vol. 16,?no. 9, pp. 309-317, (2018).? 

  12. Y. M. Kim., Mediation effect of positive?psychological capital between self-leadership?and learning flow of nursing students. Journal?of the Korea Academia Industrial Cooperation?Society, vol. 17 no. 7, pp 112-122, (2016).? 

  13. N. R. Kim., A Study on the Development and?Validity of the Scale of Academic Resilience.?Unpublished Doctors Thesis, Sookmyung?Womens University, Seoul, (2008).? 

  14. J. I. Jin, and N. C. Kim., Grit, academic?resilience, and psychological well-being in nursing?students. The Journal of Korean Academic Society?of Nursing Education, vol. 23, no. 2, pp.?175-183, (2017).? 

  15. S. H. Shin., The effect of academic stress and?the moderating effects of academic resilience?on nursing students depression The Journal of?Korean Academic Society of Nursing Education,?vol. 22. no. 1, pp. 14-24, (2016)? 

  16. G. O. Noh., The effects of perfectionism and?academic resilience on the level of students?satisfaction with nursing major. The Journal of?Korean Academic Society of Nursing?Education, vol. 23, no. 2, pp. 205-213, (2017).? 

  17. J. Y. Park., A Study on the Academic?Resilience and the University Life Adaptation?of Non-traditional Student. The Journal of Life?long Education, vol. 16, no. 4, pp. 1-29,?(2010)? 

  18. H. J. Kim, and Y. M. Lee., The Influence of?Optimism and Academic Resilience on the?Major Satisfaction among Undergraduate?Nursing Students. The Journal of the Korea?Contents Association, vol. 20, no. 1, pp.?692-700, (2020).? 

  19. M. R. Jung, and E. Jeong., Effects of?Empowerment and Academic Resilience on?Positive Psychological Capital of Nursing?Students. Journal of Digital Convergence, vol.?18. no. 6, pp. 345-352, (2020).? 

  20. F. Fau, E. Erdfelder, A. Buchner, and AG?Lang., Statistical power analyses using G*Power G*Power?3.1: tests for correlation and regression?analyses. Behavior Research Methods,. vol. 41,?no, 4, pp. 1149-1160, (2009).? 

  21. S. J. Kim., Development of the Character scale?based on the main pillars of the 'Character?Education Promotion Act' for college students.?Korean Journal of General Education, vol. 11,?no. 3, pp. 217-258, (2017).? 

  22. M. S. Shin., The Mediating Effect of the?Anger Control in the Relationship between the?Personality Level and the Interpersonal Relationship?Capability of the University Student, Doctors?Thesis, Kaya University (2021).? 

  23. T. H. Lim., Validation of the Korean version?of positive psychological capital (K-PPC).?Journal of Coaching Development. vol. 16, no.?3, pp. 157-166, (2014).? 

  24. S. E. Jeong, and J. H. Han., The Influence of?Personality Characteristics, Self-leadership and?Positive Psychological Capital on Learning?Flow of Nursing Students. The Journal of?Korean Academic Society of Nursing Education,?vol. 25, no. 4, pp. 393-404, (2019).? 

  25. M. H. Jeong., The Relationship among?Learning Engagement, Emotional Intelligence,?and Academic Resilicence of Nursing Students:?The Moderated Mediating Effect of Self?Regulation. Journal of the Korean Applied?Science and Technology, vol. 37, no. 5, pp.?1268-1284, (2020).? 

  26. J. H. Lim, and M. H. Cho., The Influences of?Self-leadershipand Communication Skills on?Character among Undergraduate Nursing?Student. Journal of the Korean Data Analysis?Society, vol. 23, no. 3, pp. 1383-1398, (2021).? 

  27. Y. K. Kim., S. H. Kwon, and S. H. Gyeong.,?The Influence of Perceived Stress, Depression,?and Positive Psychological Capital on Quality?of Life among Nursing Students. Journal of?the Korean Data Analysis Society, vol. 20, no.?3, pp. 1579-159, (2018).? 

  28. Y. J. Bae, and S. Y. Park., Study on?Predictors of Academic Resilience in Nursing?Students. Journal of the Korea AcademiaIndustrial cooperation Society, vol. 15, no. 3?pp. 1615-1622, (2014).? 

  29. K. W. Seo, and M. J. Kwon., Factors?Affecting Academic Resilience of Nursing?Students. Asia-pacific Journal of Multimedia?Services Convergent with Art, Humanities, and?Sociology, vol. 6, no. 6, pp. 229-240, (2016).? 

  30. Y. H. Seo, The causal relationship among?academic resilience, covert narcissism, interpersonal?competence and self-efficacy of nursing students.?Journal of Oil & Applied Science, vol. 35, no.?4, pp. 1156-1174, (2018). 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로