$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

국내 교육시설의 음향기준 제정의 필요성 제고
Towards better acoustic conditions in school buildings in Korea-a need for Korean standard for classroom acoustics 원문보기

한국음향학회지= The journal of the acoustical society of Korea, v.42 no.2, 2023년, pp.113 - 123  

최영지 (Department of Architectural Engineering, Kangwon National University)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 논문에서는 국내 초·중·고 및 대학교 학습공간의 음향 상태에 관해 설명하고 국내 교육시설의 음향 기준 제정의 필요성을 제시하였다. 여러 나라의 학교시설 내 다양한 학습공간에서 요구되는 배경소음, 잔향시간, 그리고 차음 설계의 음향 기준을 이해하기 위해 학교시설 음향설계기준 및 지침을 소개하였다. 국내 초·중·고 및 대학교 학습공간의 음향 상태를 파악하기 위해 현장 측정 결과를 바탕으로 하였으며, 그 결과에서는 공석과 만석 상태의 음향 특성, 배경 소음레벨, 그리고 차음성능을 제시하여 비교하였다. 실제 대학 강의 현장에서 좋은 음성 명료도를 성취하기 위한 음향지표 값도 제시하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This paper describes the acoustical conditions of elementary school and high school classrooms as well as university classrooms in Korea and suggests a need for Korean acoustic standards and guidelines for classroom design. Current standards and guidelines of classroom acoustics in several countries...

주제어

표/그림 (5)

참고문헌 (27)

  1. B. Shield, "Acoustic design of schools-a historical review," Acoust. Bull. 37, 36-44 (2012).? 

  2. B. Berglund, T. Lindvall, and D. H. Schwela, "Guidelines for Community Noise," WHO., Tech. Documents, 1999.? 

  3. ANSI/ASA 12.60-2010/Part1, American National Standard Acoustical Performance Criteria, Design Requirements, and Guidelines for Schools: Part 1. Permanent Schools, 2010.? 

  4. ANSI/ASA 12.60-2009/part 2, American National Standard Acoustical performance Criteria, Design Requirements, and Guidelines for Schools: Part 2. Relocatable Classroom Factors, 2009.? 

  5. Building Bulletin 93, Acoustic Design of Schools: Performance Standards, 2015.? 

  6. AIJ, AIJES S001-2020: Academic standard and Design Guidelines for Sound Environment in School Buildings (Architectural Institute of Japan, Tokyo, 2020), pp. 1-97.? 

  7. AS/NZS 2107:2016, Recommended Design Sound Levels and Reverberation Times for Building Interiors, 2016.? 

  8. AAAC version 2.0, Guideline for Educational Facilities, 2018.? 

  9. Alberta, "Technical design requirements for Alberta infrastructure facilities version 6: 2020 edition," Tech. Design Requirements, 2020.? 

  10. MOE, "Attached Table 4 in subparagraph 3 of Article 3(1) of Enforcement rules of the school health act," 2005.? 

  11. S. B. Lee, M. J. Kim, and H. S.Yang, "Characteristics of acoustic indicators evaluating speech intelligibility in Korean elementary school classrooms," (in Korean), Trans. Korean. Soc. Noise Vib. Eng. 25, 462-469 (2015).? 

  12. C. J. Park, D. J. Ryu, J. Y. Kyoung, and C. H. Haan, "Analysis of the acoustic performance of classrooms in Korea" (in Korean), J. Acoust. Soc. Kr. 33, 316-325 (2014).? 

  13. D. J. Ryu, C. J. Park, and C. H. Haan, "Investigation of the sound insulation performance of walls and flanking noises in classrooms using field measurements" (in Korean), J. Acoust. Soc. Kr. 36, 329-337 (2017).? 

  14. Y. J. Choi, "Effects of occupancy on acoustical conditions in university classrooms," Appl. Acoust. 114, 36-43 (2016).? 

  15. Y. J. Choi, "Evaluation of acoustical conditions for speech communication in active university classrooms," Appl. Acoust. 159, 107089 (2020).? 

  16. Y. J. Choi, "The intelligibility of speech in university classrooms during lectures," Appl. Acoust. 162, 107211 (2020).? 

  17. M. Hodgson, R. Rempel, and S.Kennedy, "Measurement and prediction of typical speech and background noise levels in university classrooms during lectures," J. Acoust. Soc. Am. 105, 226-233 (1999).? 

  18. H. Sato and J. S. Bradley, "Evaluation of acoustical conditions for speech communication in working elementary school classrooms," J. Acoust. Soc. Am. 123, 2064-2077 (2008).? 

  19. B. Shield, R. Conetta, J. Dockrell, D. Connolly, T. Cox, and C. Mydlarz, "A survey of acoustic conditions and noise levels in secondary school classrooms in England," J. Acoust. Soc. Am. 137, 177-188 (2015).? 

  20. ISO 717-1, Acoustics-Rating of Sound Insulation in Buildings and of Building Elements-Part 1: Airborne Sound Insulation, 1996.? 

  21. ASTM E413-10, Classification for Rating Sound Insulation, 2010.? 

  22. K. Anderson, S. Brannen, C. Crandell, P. Nelson, A. Seltz, J. Smaldino, and E. J. Williams, "Acoustics in Educational Settings," ASHA, Supplement Tech. Rep., 1995.? 

  23. BATOD, The British Association of Teachers of the Deaf Classroom Acoustics-recommended standards, 2001.? 

  24. W. Y. Yang and J. S. Badley, "Effects of room acoustics on the intelligibility of speech in classrooms for young children," J. Acoust. Soc. Am. 125, 922-933 (2009).? 

  25. C. J. Park and C. H. Haan, "Initial study on the reverberation time standard for the Korean middle and high school classrooms using speech intelligibility tests," Buildings, 11, 11080354 (2021).? 

  26. J. S. Badley, R. Reich, and S. G. Norcross, "On the combined effects of signal-to-noise ratio and room acoustics on speech intelligibility," J. Acoust. Soc. Am. 106, 1820-1828 (1999).? 

  27. Y. J. Choi, "Comparison of two types of combined measures, STI, and U50 for predicting speech intelligibility in classrooms," Arch. Acoust. 42, 527-532 (2017). 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로