$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

대학생의 비교과 활동이 학업성취도에 미치는 영향
The Effect of College Students' Extra Curricular Activities on Academic Achievement 원문보기

산업융합연구 = Journal of industrial convergence, v.21 no.3, 2023년, pp.37 - 48  

이상우 (전주대학교 경영학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

우리나라의 대학은 존립과 성장을 위해 대학생의 비교과 활동을 다양하게 제시하고 있다. 비교과 활동의 목표는 다양하지만 가장 중요한 요인 중 하나는 대학생의 학업성취도 개선이다. 본 연구에서는 비교과 활동을 난이도별로 가중하여 누적한 비교과 활동점수와 학업 성취도의 관계를 살펴보았다. 그 결과 첫째, 학생들의 기초적 수학능력을 통제하더라도 비교과 활동은 학생의 성취도에 긍정적 영향을 주고 있다. 이는 대학이 보다 다양하고 학생들의 요구에 맞는 비교과 활동을 제공하여 학생들의 참여율을 높여야 한다는 것을 시사한다. 둘째, 여학생의 비학점 활동 참여도는 남학생과 비슷하지만 성과는 매우 높게 나타나고 있는 반면, 고학년 학생은 참여도와 성과가 모두 높게 나타나고 있다. 이러한 점은 여학생과 저학년 학생의 참여율을 적극적으로 높일 필요가 있다는 점을 의미하는데 이를 위해서는 비학점 활동에 대한 홍보나 장학금 등 경제적 보상 뿐 아니라 교수자의 적극적인 관심과 참여가 필요할 것이다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Universities in Korea are presenting various extracurricular activities for survival and growth. Although the goals of extracurricular activities are diverse, one of the most important is to improve the academic achievement of college students. In this study, we looked at the relationship between th...

주제어

참고문헌 (27)

  1. H. Y. Jang., & Noh. M. J.(2011), An Effect of?Mentoring Functions on the Undergraduate'?Involvement and Adaptation: Focused on the?Moderating Effect of Trust and Fairness, Korean?Business Education Review, 26(4), 23-52. UCI :?G704-001274.2011.26.4.016 

  2. C. N. Park., & Chung. W. H.(2017), Study on the?effects of Non-subject Educational Programs?Influencing the Core Competency of University?Students, Korean Journal of General Education,?11(1), 39-71.?UCI : G704-SER000001745.2017.11.1.021 

  3. E. Kim., & Kim, K. S.(2020), Operational System?and Performance Management of extra-curricular?programs to support the curriculum, The?Journal of the Convergence on Culture?Technology, 6(4), 95-101.?DOI : 10.17703/JCCT.2020.6.4.95 

  4. S. H. Ko., & Lee, J. Y.(2013), The Influence of?College Students Club Activities in School Life?Resilience: Testing Mediation Model of Social?Support, Journal of Welfare and Councelling?Education, 2(1), 35-51. 

  5. M. Tan., Cai. L & Bondovski, K.(2022), An active?investment in cultural capital: structured?extracurricular activities and educational?success in China., Journal of Youth Studies.?25(8), 1072-1087.?DOI : 10.1080/13676261.2021.1939284 

  6. S. Kim., & Lee M. K.(2016), A Study on Students'?Perceptions and Needs about College Extracurricular Programs, Journal of LearnerCentered Curriculum and Instruction, 16(9),?585-609. DOI : 10.22251/jlcci.2016.16.9.585 

  7. J. W. You.(2021), A Typology of Extra-curricular?Activity Participation and Its Characteristics?and the Relationships to Learning Outcomes:?The Case of A University, Korean Journal of?Educational Methodology Studies, 33(1), 151-?177. DOI : 10.17927/tkjems.2021.33.1.151 

  8. J.Kim(2020), The Role and Status of University?Extra-curricular Activity, Journal of Extracurricular Research, 1(1), 1-21 

  9. H. J. Kang & Kim,J.(2012), The Effects of?Learning Community Program on College?Students' Sense of Community and Problemsolving Capacity, Journal of Lifelong Education,?18(1), 1-22. UCI : G704-000781.2012.18.1.002 

  10. J. Oh & Baek, S. G.(2004), The Effecr of?Participation in Dance Sports on Leisure?Satisfaction, Life Satisfaction and Quality of?Life, 18(1), 143-152.?UCI : G704-001368.2004.18.1.004 

  11. J. Kim & Jang, S.(2014), The Longitudinal?Relationship between Residential College?Education and College Adaptation in Undergraduate Students using Autoregressive Crosslagged Modeling, The Journal of Educational?Research, 12(4), 237-261,?UCI : G704-SER000010453.2014.12.4.007 

  12. A. Guevremont &, Findlay, L. & Kohen,?D.(2014), Organized extracurricular activities:?are in-school and out-of-school activities associated?with different outcomes for Canadian youth?,?Journal of School Health, 84(5), 317-325.?DOI : 10.1111/josh.12154. 

  13. E. Foreman &, Retallick, M..(2012). Undergraduate involvement in extracurricular activities?and leadership development in college of?agriculture and life sciences students. Journal of?Agricultural Education, 53(3), 111-123.?DOI : 10.5032/jae.2012.03111. 

  14. F. Keser, Akar, H., & Yildirim, A.(2011). The?role of extracurricular activities in active?citizenship education. Journal of Curriculum?Studies, 43(6), 809-837.?DOI : 10.1080/00220272.2011.591433 

  15. R. A. Bakoban & Aljarallah, S. A.(2015),?Extracurricular activities and their effect on the?student's grade point average: Statistical study,?Educational Research and Reviews, 10(20),?2737-2744. DOI : 10.5897/ERR2015.2436 

  16. H. Lee., & Kwon. N. H,(2018), Comparisons?between College Admission Types in Academic?Achievement and the Related Factors, and the?Structural Relations, Asian Journal of Education,?19(3), 825-851.?DOI : 10.15753/aje.2018.09.19.3.825 

  17. H. Lee.(2020), Longitudinal relationship between?Female College Students' Extracurricular?Program Participation, Career Maturity, Core?Competency and Academic Achievement:?Comparison of Major Field and Gender, Asian?Journal of Education, 21(3), 849-878.?DOI : 10.15753/aje.2020.09.21.3.849 

  18. S. W. Lee., & Park K.(2019), Analysis of?Correlation between the Characteristics of?University Students and Dropout, Journal of?Learner-Centered Curriculum and Instruction,?19(11), 1185-1210.?DOI : 10.22251/jlcci.2019.19.11.1185 

  19. H. Kim., & Kim, O.(2016), Gender Difference in?Academic Achievement, Perceived Learning?Outcomes, Self-directed Learning Engagements,?and Social Interactions among College?Students, Asia-pacific Journal of Multimedia?Services Convergenct with Art, Humanities, and?Sociology, 6(10), 63-72.?DOI : 10.35873/ajmahs.2016.6.10.006 

  20. M. S. Kim., & Park, S.(2019), Analysing of the?Effects of Core Competencies on Academic?Achievement: Focusing on Freshman at A?university in Seoul, Journal of Learner-Centered?Curriculum and Instruction, 19(6), 237-259.?DOI : 10.22251/jlcci.2019.19.6.237 

  21. H. Choi & Lee, H.(2021), A Case Study on the?Development and Operation of Alza Coaching?Extra-curricula Program to prevent Drop-outs,?Journal of Extra-curricular Research, 2(2), 1-23 

  22. S. W. Lee., & Park K.(2018), A Comparative?Study on Academic Achievement among?Students by University Admission Type, Journal?of Learner-Centered Curriculum and Instruction,?18(12), 131-154.?DOI : 10.22251/jlcci.2018.18.12.131 

  23. W. Baek., & Jung. H.(2012), An analysis of the?effect of the extra-curriculum activities and?teaching method on college educational?performance, Journal of Economics and Finance?of Education, 21(1), pp. 261-284.?UCI : G704-000105.2012.21.1.004 

  24. S. Hwang(2019), Extracurricular Activity?Participation and Its effect on the Students'?Grade Point Average, Korean Journal of?General Education, 13(4), 11-37. 

  25. J. M. Kim & Kang S.(2021), An Exploration of?Factors Influencing college life satisfaction,?Journal of Extra-curricular Research, 2(1),?25-36.? 

  26. J. Moon(2015), Effects of Social Network?Measures on Individual Learning Performances,?Journal of Korea Contents Association, 15(11),?616-625, DOI:10.5392/JKCA2015.15.11.616. 

  27. S. Kim, Shin, G? & Lee, J.(2021), A Case Study of?the Non-face-to-face Course Development and?Operation through a Metaverse, Journal of?Extra-curricular Research, 2(2), 41-52.? 

관련 콘텐츠

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로